• Anonym

Får skolkuratorn ha samtal med mitt barn?

Det är väl toppen att barn kan prata med en kurator som har tystnadsplikt!?

Kuratorn ska anmäla (liksom lärarna) om ett barn far illa, i övrigt hjälpa barnet utifrån barnets bästa.

Jag är väldigt nyfiken på ditt motiv till att inte vilja det.

• Anonym

men kuratorn har ingen rätt att tvinga någon till samtal. Ring rektorn imorgon och säg att din son inte vill. Har mobbningen upphört ? Tycker du eller din son att han behöver någon att prata med kan ni ju gå via BUP och då få träffa en utbildad psykolog.

• Anonym

Det är klart att det är jobbigt att prata om att andra är dumma mot en. Skammen är stor och man vill vara som alla andra, helst vill man ju att mamma ska vara stolt över en också och då kan det vara bra att prata med någon utanför. För det är viktigt att prata om det så att det inte sätter alltför djupa sår.

Viktigt att kunna få en tid efter skolan så att det inte blir något som särskiljer ditt barn. Tala med kuratorn om hur du känner det. Lycka till.

• Anonym
    Kya skrev 2009-11-10 19:52:26 följande:
    men då är det ju inte kuratorn du ska prata med, utan pojkens lärare. kuratorn gör bara sitt jobb. du får helt enkelt informera läraren din åsikt, så får läraren prata ifred med din son och höra om det stämmer.
    Pojkens lärare har ingen befogenhet att vara arbetsledare över kuratorn men om du har förtroende för läraren så kan du ju ventilirera problemet.
  • Anonym
    Kya skrev 2009-11-10 20:02:58 följande:
    det är pojkens lärare som högt och ljudligt skickar iväg pojken till kuratorn på lektionstid. alltså är det läraren man ska prata med, inte kuratorn.
    men det är inte läraren som sätter upp tider. Ponera att pojken vill träffa kuratorn(vilket han inte vill) Läraren säger inget när pojken reser sig upp men jag vet att barn i mellanstadieåldern är så smarta att de fattar vart han ska.
  • Anonym
    Kya skrev 2009-11-10 20:07:30 följande:
    ponera att han inte säger något? men TS säger väl att det är vad han gör, och det är det som är problemet? vi kan ju inte sitta och anta något som är helt fel.  
    ts barn vill inte prata med kuratorn framgår väl ganska tydligt tycker jag.

Att man känner förtroende i sådan här samtal är A och O. Jag tycker att du ska ringa BUP och höra om det finns tid hos barnpsykolog eller kurator då kan han gå dit och prata.
  • Anonym

Föreslå att ni kan fråga om kuratorn skulle kunna tänka sig andra tider för samtal(efter skolan)om det skulle vara okej? Annars kan du föreslå BUP. Är mobbningen stoppad?

• Anonym

Min dotter är bara åtta år och gick ett par gånger till kuratorn innan vi fick veta det. Dottern berättade det själv, efter att kuratorn sagt att hon skulle höra av sig till oss. Och som förälder har du rätt att få veta att ditt barn gått till kurator även om du inte behöver få veta alla detaljer om varje samtal. Det verkar gå någon slags gräns runt 12 år.

www.elevhalsan.se/expert/listqa.htm

Skrolla ner en bit så kommer det en fråga från en kurator om föräldrakontakt.

Som förälder behöver du ju få veta om ditt barn inte mår bra! Min dotter gick ju dit helt frivilligt, och har fått stort förtroende för kuratorn. Känns nog rätt bra att det finns en vuxen till som hon kan prata med om hon inte mår bra.

• Anonym

Har inte läst alla svar, så kanske har någon skrivit detta redan.

MÅNGA barn känner: Det är bara MIG du skäller på, bara MIG du tar in i enrum för samtal, bara MIG du ringer hem, bara JAG som ¨får gå till kuratorn osv osv.

När man sedan frågar; Är det något annat barn när vi pratar/ ringer hem/ går till kuratorn osv?

Barnet själv upplever ju bara det den är med om och vet således inte om hur mycket som arbetas med övriga barn i gruppen.

Vad det gäller samtalskontakt tycker jag att du ska försöka söka hjälp utifrån, hos soc brukar de erbjuda samtalskontakt vid några tillfällen, utan att något antecknas, för att (om det behövs) gå vidare i ärenedet. Jag tror att det är viktigt att ditt barn får prata med nån och det verkar ju inte fungera med kuratorn.

Men lägg inte fram dina önskemål som i ts, för där tycker jag det låter som att du inte vill att ditt barn ska prata med någon vuxen om vad som försiggår i ert hem eller liknande, och att du, med alla medel, vill hindra detta.

• Anonym

Jag fick gå till kurator/sjuksköterska i högstadiet för att jag inte åt i bamba, hade anorexia. Dom ropade ut i högtalarna att *NN ska till sjuksköterskan*, det kunde vara mitt under lektioner. Alla stirrade på mig, så fruktansvärt pinsamt var det.

Jag fick gå dit och väga mig varje vecka och så försökte dom prata med mig. Lyckades inte, varför skulle jag vilja prata med dom ansåg jag.

Jag hade önskat att dom hade ringt mina föräldrar. Det hade gjort så otroligt mycket. Men nu gjorde dom inte det och mina föräldrar förstod aldrig att jag hade problem. Hade skolan ringt så hade kanske mina föräldrar kunnat hjälpa mig.

Jag hade hatat det då, men nu hade jag tackat dom.

Så Ts, kräv att du ska få veta mer från kuratorn. Det handlar ju om ditt barns välmående.

• Anonym

Men ts; vad gör skolan åt situationen med att barnet blir utsatt för mobbing? Inte sjuttsingen löses det problemet med att pojken ska bli utpekad som "den som går till kuratorn". Barnet är tillräckligt utsatt och behöver inte mer. Kanske kan en kontakt med BUP vara ett bättre alternativ, utanför skolan och klasskompisarna har inte koll på den saken huruvida pojken går där eller inte. Skolan är skyldig att agera vid missförhållanden, en handlingsplan vid mobbing ska finnas.

• Anonym

Anonym (mamma) skrev 2009-11-14 09:34:41 följande:

Det där stämmer ju inte om jag utgår från den länk som hänvisades till tidigare. Där kan man utläsa att barnets ålder har betydelse. Kort sagt är barnet under 12 år har jag rätt till vetskapen omm att kuratorn träffar mitt barn. Jag har även varit i kontakt med en jurist i frågan angående anteckningarna (eventuella) Denne menar att kuratorn inte har någon skyldighet att alls journalföra. MEN finns det anteckningar hos kuratorn om mitt barn är detta offentliga handlingar (!!) om inte sekretessprövning gjorts.Nu är jag inte sugen på att "sätta dit" kuratorn. Som förövrigt verkar bra. Vi har haft ett givande samtal över hur jag (och mitt barn) önskar gå vidare.
    När jag gick hos kuratorn var det minsann inte offentliga handlingar, men det kanske har ändrats på några år?!
Svar på tråden Får skolkuratorn ha samtal med mitt barn?