Inlägg från: Anonym (äldre) |Visa alla inlägg
  • Anonym (äldre)

Får skolkuratorn ha samtal med mitt barn?

Vilken bra länk Anonym bifogat i inlägg 40!

Mitt barn har som ganska vuxen berättat att det gick i kuratorssamtal i lågstadiet
    p g a att det blev mobbat. Vi föräldrar fick alla på föräldramöte veta att det förekom mobbning i en grupp och att kurator jobbade med gruppen. Jag trodde då det var ett annat barn, som var föremål till mobbningen...
    Mitt barn berättade att mobbningen började på det dagis det vi fick året före skolstart (vi var nyinflyttade). Har i efterhand frågat föreståndaren på daghemmet, som säger sig inte ha märkt något. Barnet kände troligen att jag hade fullt upp med nytt jobb och bostad i ny del av landet (och vårdnadstvist) och ville inte oroa mig... Hemskt att tänka på att vår situation var så trängd.
    Jag råkade - på mellanstadiet ? - höra ett barn säga till mitt barn: "Tänk vad vi var dumma mot dig när du kom hit, för du pratade så konstigt (stockholmska) och var så mörkhårig!" De andra råkade vara ljushåriga, mitt barn mera mörk (farfar från Tysland, barnets utseende skilde sig inte mer än tydligen hårfärgen).
    Kanske lagen var annorlunda i början på 90-talet, kanske kuratorn gjorde en egen bedömning. Vet inte om det förbättrat något om jag informerats.
    Tycker nog att det var bättre att skolan uppmärksammade mobbningen och åtgärdade den än att förskolan inte gjorde det.

Svar på tråden Får skolkuratorn ha samtal med mitt barn?