PK!?!?!?
Intressant men lite svårt ämne!
Jag kan hålla med om att uttrycket ofta används som ett invektiv, i likhet med det på FL så populära white trash och då oftast av dem som inte känner till den fulla innebörden utan som ett generellt skällsord.
Rent intellektuellt anser jag att den första av dina definitioner: "Politisk korrekthet: att undvika uttryck och handlingar som exkluderar, marginaliserar eller förolämpar vissa etniska, kulturella eller andra grupper" har den rätta innebörden men är självkritisk nog att inse att jag kanske inte alltid själv använder uttrycket på det sättet.
Jag har min åsikt, och står för den - har sällan blivit "anklagad" för att vara PK eller själv använt uttrycket som invektiv utan i såfall som tillägg till något jag sagt tex "vad gäller utvecklingsstörda, begåvningshandikappade, svagbegåvade eller vilken som nu är den politiskt korrekta termen för dagen". Om min väninnas dotter kan jag råka säga "rullstolsbunden" och snabbt korrigera mig med att "fast jag vet att det politiskt korrekt heter rullstolsburen!"
Ska man anväda sig av termen så ska man anstränga sig för att använda den korrekt, och då blir det i en positiv mening, för att inte marginalisera anser jag.
Det här blev svamligt - men det är min åsikt som jag då alltså står för