• Beautifully Human

PK!?!?!?

PK eller inte?

Kan det inte vara så, att det är en åsikt? Grundad på personliga erfarenheter?

Vad jag har förstått finns det två definitioner, varav en (som främst är tagen ur engelska ordböcker) är:

"Politisk korrekthet: att undvika uttryck och handlingar som exkluderar, marginaliserar eller förolämpar vissa etniska, kulturella eller andra grupper."

Den andra, som verkar vara den "gällande" i Sverige är:

"Politiskt korrekt: som stämmer väl överens med åsikterna hos det (för tillfället) ledande kulturskiktet i frågor som rör politik och samhälle."

Anledningen till att tråden ligger under "irriterande" är att PK är ett missbrukat ord här på FL.

Stör man sig inte på invandringen i sig, ja då är man PK.
    Gillar man inte när folk säger "neger" eller "blatte", ja då är man också PK.
    Hatar man inte Islam (eller någon annan världsreligion), japp, då är man PK.
    Vill man försöka förstå orsakerna bakom Sveriges misslyckande med just invandring, integration osv, istället för att fördöma, ja, då ÄR man PK.

Ibland, känns det som många som är flitiga användare av ordet ör ute och cyklar alt, vet inte vad det betyder.

Menar Du att personen i fråga skräddarsyr svaret för att det ska låta "fint och bra" eller att det bara "råkar" stämma överens med vad man "ska" tycka?

Tänk om min åsikt stämmer överens med vad jag "ska" tycka. Är jag PK då? Fast åsikten är min och inte designad för att låta bra?

Hur definerar DU Politisk Korrekthet?
    Vilka kriterier bör uppfyllas?
    Och ser Du det som negativt eller positivt?

Niklas Ekdal från DN säger följande och menar att ordet är ett invektiv:

"Sedan 15 år tillbaka är detta en stående favorit, oftast utslungad från höger. "Politiskt inkorrekt" har blivit en form av beröm i vårt påstått instängda debattklimat, syftande på självständigt tänkande i form av till exempel negervitsar och blondinskämt. Avsikten med PC-begreppet är i grunden att legitimera cynism; jag tror inte på växthuseffekt, jämställdhet, bistånd, minoriteters rättigheter, sociala reformer, Amnesty och Läkare utan gränser alltså är jag lite tuffare."

Vad säger Ni?

• Svar på tråden PK!?!?!?
  • power

pk är samma som moralkärring här på fl.
    jag personligen är stort fan av båda!

men enl fl så är det FY skäms på folk som bara gör sig till och låssas vara så jävla perfekta, för sån är man ju inte egentligen.

• Beautifully Human
    power skrev 2009-11-11 12:28:59 följande:
    pk är samma som moralkärring här på fl.jag personligen är stort fan av båda!men enl fl så är det FY skäms på folk som bara gör sig till och låssas vara så jävla perfekta, för sån är man ju inte egentligen.
    Det är lite det jag funderar över...

Vad betyder ordet PK för dig?
  • Beautifully Human

Ordet och ordet...du vet vad jag menar.

• power

här på fl ser jag som att det är menat som en förolämpning, men jag tar det som en komplimang.

• power

jag själv är inte i så många debatter, men min crazy syrra är, och hon brukar berätta

• Beautifully Human
    power skrev 2009-11-11 12:37:40 följande:
    här på fl ser jag som att det är menat som en förolämpning, men jag tar det som en komplimang.
    Så du tror alltså inte att folk som slänger ur sig PK i varannan mening vet vad de snackar om?

Jag börjar misstänka att majoriteten av folk som envisas med uttrycket inte är helt säkra på vad de menar.
  • power

- det heter inte neger.

-nähä ba för du är så jävla pk!!

nej, inte därför alls.

• Beautifully Human
    power skrev 2009-11-11 12:38:43 följande:
    jag själv är inte i så många debatter, men min crazy syrra är, och hon brukar berätta
    Aha!

Ja det brukar låta så här, någon skriker bränn Koranen, utrota alla invandrare eller rösta på SD annars jävlar.
    Då säger man, njaaa, det där känns inte rätt.
    "SLUTA VARA SÅ ÄCKLIGT PK!" Får man då till svar.
  • power

för ett tag sen fanns det ju en diskussion om mänskliga raser, och hur begreppet är felaktigt.
    det har heller inget med pk att göra. det är fel av helt andra skäl.
    folk som vrålar pk hur som helst har verkligen ingen koll alls, på nånting faktiskt.

• power
    MijaMia skrev 2009-11-11 12:41:59 följande:
    Aha!Ja det brukar låta så här, någon skriker bränn Koranen, utrota alla invandrare eller rösta på SD annars jävlar.Då säger man, njaaa, det där känns inte rätt."SLUTA VARA SÅ ÄCKLIGT PK!" Får man då till svar.
    ja, man undrar ju vad de tror att pk betyder?
Svar på tråden PK!?!?!?