PK!?!?!?
PK eller inte?
Kan det inte vara så, att det är en åsikt? Grundad på personliga erfarenheter?
Vad jag har förstått finns det två definitioner, varav en (som främst är tagen ur engelska ordböcker) är:
"Politisk korrekthet: att undvika uttryck och handlingar som exkluderar, marginaliserar eller förolämpar vissa etniska, kulturella eller andra grupper."
Den andra, som verkar vara den "gällande" i Sverige är:
"Politiskt korrekt: som stämmer väl överens med åsikterna hos det (för tillfället) ledande kulturskiktet i frågor som rör politik och samhälle."
Anledningen till att tråden ligger under "irriterande" är att PK är ett missbrukat ord här på FL.
Stör man sig inte på invandringen i sig, ja då är man PK.
Gillar man inte när folk säger "neger" eller "blatte", ja då är man också PK.
Hatar man inte Islam (eller någon annan världsreligion), japp, då är man PK.
Vill man försöka förstå orsakerna bakom Sveriges misslyckande med just invandring, integration osv, istället för att fördöma, ja, då ÄR man PK.
Ibland, känns det som många som är flitiga användare av ordet ör ute och cyklar alt, vet inte vad det betyder.
Menar Du att personen i fråga skräddarsyr svaret för att det ska låta "fint och bra" eller att det bara "råkar" stämma överens med vad man "ska" tycka?
Tänk om min åsikt stämmer överens med vad jag "ska" tycka. Är jag PK då? Fast åsikten är min och inte designad för att låta bra?
Hur definerar DU Politisk Korrekthet?
Vilka kriterier bör uppfyllas?
Och ser Du det som negativt eller positivt?
Niklas Ekdal från DN säger följande och menar att ordet är ett invektiv:
"Sedan 15 år tillbaka är detta en stående favorit, oftast utslungad från höger. "Politiskt inkorrekt" har blivit en form av beröm i vårt påstått instängda debattklimat, syftande på självständigt tänkande i form av till exempel negervitsar och blondinskämt. Avsikten med PC-begreppet är i grunden att legitimera cynism; jag tror inte på växthuseffekt, jämställdhet, bistånd, minoriteters rättigheter, sociala reformer, Amnesty och Läkare utan gränser alltså är jag lite tuffare."
Vad säger Ni?