Inlägg från: Beautifully Human |Visa alla inlägg
  • Beautifully Human

PK!?!?!?

Jmia skrev 2009-11-11 13:40:19 följande:
    Det är klart som fan du är PK Mija.. DU har en avatar just nu som är sjuuuuukt PK, den bara signalerar vilken "negerälskare" du är och snälla, hur kan det vara annat än PK? Jag ska skaffa en likadan bild fast inte med en svart hand utan en chokladbrun hand eftersom jag är din tvilling och tillika PK junior. Ibland har jag fått känslan att jag leder men jag tror du har gått om mig nu. Jag har doftat den levande, verkliga världen utanför FL där människor faktiskt behandlar varandra som just människor och inte som skit. En underbar plats där åsikter får vara skilja sig från varandra, där ingen lider av tourettes syndrom och bara kan yttra ord som "källa" eller "PK" utan att vara insatta i vad orden betyder. Den världen är fantastisk och jag önskar att fler besökte den
    Hahahahahaha...ja skaffa PK händer NU!

Det är det jag inte fattar med detta PK begrepp, först visste jag inte om det var en komplimang, eller förolämpning, sedan insåg jag att det helt beror på om personen i fråga ens vet vad det betyder?

Men jag anar att denna tråd kommer förbli tom. Det brukar bli så...
  • Beautifully Human
    Jmia skrev 2009-11-11 14:08:19 följande:
    Ja det är klart tråden blir tom, så länge man inte får hävda sin rätt att kalla folk diverse skällsord som neger eller PK finns ju ingen vits att diskutera. Seriösa diskussioner är inte allas starka sida
    Kanske skulle starta en tråd om det...
  • Beautifully Human
    LillaTanten skrev 2009-11-11 15:03:25 följande:
    Intressant men lite svårt ämne!Jag kan hålla med om att uttrycket ofta används som ett invektiv, i likhet med det på FL så populära white trash och då oftast av dem som inte känner till den fulla innebörden utan som ett generellt skällsord.Rent intellektuellt anser jag att den första av dina definitioner: "Politisk korrekthet: att undvika uttryck och handlingar som exkluderar, marginaliserar eller förolämpar vissa etniska, kulturella eller andra grupper" har den rätta innebörden men är självkritisk nog att inse att jag kanske inte alltid själv använder uttrycket på det sättet.Jag har min åsikt, och står för den - har sällan blivit "anklagad" för att vara PK eller själv använt uttrycket som invektiv utan i såfall som tillägg till något jag sagt tex "vad gäller utvecklingsstörda, begåvningshandikappade, svagbegåvade eller vilken som nu är den politiskt korrekta termen för dagen". Om min väninnas dotter kan jag råka säga "rullstolsbunden" och snabbt korrigera mig med att "fast jag vet att det politiskt korrekt heter rullstolsburen!"Ska man anväda sig av termen så ska man anstränga sig för att använda den korrekt, och då blir det i en positiv mening, för att inte marginalisera anser jag.Det här blev svamligt - men det är min åsikt som jag då alltså står för
    Jag håller med. Speciellt om det sista du säger, att om man använder termen bör man använda den korrekt.

På FL har det kommit att bli ett skällsord.
  • Beautifully Human
    Omorfia skrev 2009-11-11 15:36:35 följande:
    PK är ett skällsord (här på FL vill säga) och används flitigt när man inte vill/kan bemöta argument som en vuxen.
    Mmm, det är så jag spontant känner.

Jag är nyfiken på vad folk som använder ordet menar, liksom är det en allmän uppfattning att man säger saker som "låter bra och rätt och inte upprör" och att man inte har en egen åsikt?
    För det är så det börjar kännas.

Jag tycker det missbrukas!
  • Beautifully Human
    MrsAssault skrev 2009-11-11 15:29:38 följande:
    "PK" är ett skällsord och "Neger" är vackert och kärleksfullt.
    ...Och håller man inte med är man PK...
  • Beautifully Human
    LillaTanten skrev 2009-11-11 16:36:16 följande:
    Ingenting är osägbart när man vill få göra sin röst hörd och de mest underliga paralleller och slutsatser dras, tolkningar blir vidare och gemenare. Vill man sedan försvara, förklara eller förtydliga dyker inte sällan personliga påhopp upp om åsikterna går isär. Det är enligt mig den allra största nackdelen med anonymiteten bakom skärmen.På FL har jag tex lärt mig att eftersom jag inte kalrakar mitt kön bör jag med bestämdhet rösta på antingen V eller FI.......
    Jag vill diskutera invandringspolitiken istället för att rösta på SD, jag är en batikkärring.
  • Beautifully Human
    Velour skrev 2009-11-11 16:12:43 följande:
    Bra tråd! Här har jag nog kallats allt möjligt. När jag kritiserar vissa religiösa trosinriktningar har jag kallats "rasist". I andra trådar där jag argumenterar mot främlingsfientlighet har jag kallats "PK"/"vänsterkramare" eller något annat korkat. Det är egentligen skitroligt att se att jag faktiskt inte hamnar i någon fack, hur mycket de än försöker. Det är även roligt att folk tror att jag baserar mina åsikter beroende på vilken politisk skala jag ligger på. Grejen är att jag inte ligger på någon politisk skala Jag har till allra största del skapat mina egna åsikter utifrån vad jag känner är rätt eller fel, sedan om mina åsikter ibland passar in på höger- eller vänsterskalan är inte något som går att fastställa exakt när det gäller mig.
    Det där sista känner jag igen. Det första också.
    Jag ligger inte heller på någon politisk skala, jag trodde det, tills jag insåg att jag HAR vissa höger åsikter. Men samtidigt ligger många andra åsikter extremt till vänster. Och så är man PK?
  • Beautifully Human

ko med träd skrev 2009-11-11 18:40:15 följande:

Att irritera sig på att folk använder ordet "neger" är definitivt politiskt korrekt.
    Men det intressanta här är vad DIN definition av PK är?

Jag irriterar mig på folk som envisas med att säga neger när man rakt i ansiktet på dem säger "Jag tar illa upp".

Då är jag PK därför att...?
  • Beautifully Human

Jag vet att du, Ko med träd, sällan skriver mer än 1 rad.

Men jag är jätte nyfiken på frågorna jag presenterar i TS.
    Hur uppfattas ordet av de som använder det flitigt?

• Beautifully Human

Jane Roe skrev 2009-11-11 18:52:54 följande:

Kan det vara såhär, att ju mer man vet, desto mindre vet man och desto mindre kan man uttala sig mer bestämt om företeelser.Alltså i stil med: "Invandring förstör Sverige" , när den kan ha fördelar också ?Hmm
    Så är det, det tror jag bestämt.
  • Beautifully Human

ko med träd skrev 2009-11-11 18:55:18 följande:

Då är du PK därför att du tycker som man, enligt den gällande normen, "ska" tycka. Definition nummer två i trådstarten stämmer ganska bra överens med min definition av PK.
    Nej, jag skiter i normen. Det är här problemen börjar.

Tror du att jag tycker som man "ska" tycka, för att jag bildat mig en åsikt baserad på erfarenheter, eller för att det är så man "ska" tycka, utan att egentligen veta varför?
  • Beautifully Human
    Jmia skrev 2009-11-11 19:02:34 följande:
    Om vi leker med tanken att ditt svar är det ultimata som borde sätta på P för diskussionen (en ganska flummig lek alltså) Då kan vi säga som så här då.. Jag gillar köttbullar och lingonsylt. Jag är svensk. Är jag PK för det? Är det inte ändå liiiiite politiskt korrekt att jag som svensk påstår att jag gärna äter köttbullar? Varför är jag inte modig och går emot strömmen- normen, och säger att köttbullar smakar åsna och jag hatar det? Hmmm.. tanken svindlar.
    Det är detta jag inte fattar.

Tror man att någon är PK för...att det är så det borde vara liksom och att gå emot normen kan orsaka obekväma situationer?

Säg att jag älskar köttbullar, men är allergisk mot kött, vad är jag då? PK wanna be?

Jag har svårt att greppa begreppet.

Jag vet att normen säkert är att man ej "bör" kalla någon neger, men jag struntar totalt i normen. I de flesta normer. Jag vet ofta inte vad normen ens är.

Kan man "råka" vara PK eller försöker man vara PK?
    Vad menar folk?
  • Beautifully Human
    Jmia skrev 2009-11-11 19:23:35 följande:
    Jaaaa.. PK wannabe! Eftersom ingen vågar förklara saken i en tråd som är formulerad utan några svordomar () så lär vi få vandra i ovisshet
    Do not worry my dear.

Jag uppdaterar TS och lägger till "skit på er era j-vla grottmänniskor"!
  • Beautifully Human
    Queenie70 skrev 2009-11-11 20:18:44 följande:
    De flesta saker som är PK är ju faktiskt rätt bra grejjer, så jag begriper inte varför man liksom använder det för att håna folk som har moderna åsiker som står för framsteg (oftast) och tar avstånd från gamla mossigheter, som att kvinnan ska stå vid spisen, och att negrer har rytmen i blodet...
    Det är ju det jag menar!

Jag blir alltid kallade "Jävla PK människa" eller något annat negativt. "Har du inga egna åsikter, usch för alla PK människor"

Que!?
Svar på tråden PK!?!?!?