• FabulousMom

Nackdel att köpa begagnad diskmaskin?

Jag är i stort behov av en diskmaskin. Min ekonomi är inte den bästa så jag tänkte köpa typ den billigaste jag kan hitta.

Finns det någon nackdel med att köpa begagnat?
    Finns det nya, billiga? (typ 1000 kr)

Jag kan alltid köpa en bättre när ekonomin vänder, men just nu är det bara så billigt som möjligt som önskas.

• Svar på tråden Nackdel att köpa begagnad diskmaskin?
  • Stårschan

Jag ser inga nackdelar. Det är många inredningsnördar som slänger ut hela sitt fullt fungerande kök bara för att det har fel färg. Du kan nog göra ett ordentligt fynd.

Vet gör blott den som vida far och färdas bland mycket folk
  • SVejsan

Nackdelen är väl att när du köper den begagnade och den lägger av efter 3 dagar så har du ingen garanti...

• Stårschan

Vilket förstås kan hända, men sannolikheten är inte särskilt stor.

Vet gör blott den som vida far och färdas bland mycket folk
  • SVejsan
    Stårschan skrev 2009-11-12 13:19:16 följande:
    Vilket förstås kan hända, men sannolikheten är inte särskilt stor.
    Men sannolikheten ökar ju äldre maskinen är... Eller hur

Jag skulle kanske köpa någon som var max 3 år därefter så skulle jag dra mig för det hela.

Bla bör man veta att isolationen i en diskmaskin försämras allt eftersom och det blir en allt högre läckström och en sak som kan inträffa därför är att jordfelsbrytaren i din elinstallation hemma bryter ut. Kanske för att du belastat jordflsbrytaren med för mycket och fått en sammanlagd läckström från div andra apparater också som är högre än den erfordliga utlösningsströmmen. (Läckströmmen från diskmaskinen kan fortfarande vara inom de godkända toleranserna).

Att köpa begagnat är ju alltid ett risktagande...
  • FabulousMom

Hmm.. Men har man inte ångersrätt i 14 dagar då? Eller gäller det inte när man handlar privat?

Det är ju en risk, men jag har absolut inte råd att köpa nytt. Skulle vara på avbetalning i så fall, men det kanske man inte kan när man är studerande..

• SVejsan
    FabulousMom skrev 2009-11-12 14:11:35 följande:
    Hmm.. Men har man inte ångersrätt i 14 dagar då? Eller gäller det inte när man handlar privat?Det är ju en risk, men jag har absolut inte råd att köpa nytt. Skulle vara på avbetalning i så fall, men det kanske man inte kan när man är studerande..
    Nej.
    Det är frivilligt och det brukar man bara överenskomma med näringsidkare. Tror det är tveksamt om en privatperson skulle gå med på det eftersom det inte är någon laglig rätt ( inte ens om du köper från näringsidkare). Du har gerellt inte rätt att nyttja en annans garanti på en produkt efter att du har köpt produkten begagnat - då garantier är en övernskommelse mellan näringsidkaren och köparen ( om det inte står uttryckligen i kontrakt eller dyligt att garantin följer med varan)
  • FabulousMom

Jag tänkte mer på ångersrätt att jag kan kräva att lämna tillbaks varan och få pengarna tillbaks..?

• Kjell2
    FabulousMom skrev 2009-11-12 15:44:24 följande:
    Jag tänkte mer på ångersrätt att jag kan kräva att lämna tillbaks varan och få pengarna tillbaks..?
    Nej - du har ingen sån generell rätt. Köpt är köpt. Du kan alltid komma överrens med köparen om ångerrätt men inget du automatiskt får.
  • M C

Jag har två gånger fått maskiner via blocket - hämtar du den får du den.
    De har totalt varit med i 5 år tillsammans. Den första råkade vi pajja genom att den frös en natt, det var dumt. Så 300 för den trasiga biten, sen gick den i drygt 2 år. Nummer två likadant. Fungerade i drygt två år innan den blev för trött.
    GRATIS.
    Nu har vi köpt en ny, ekonomin är bättre nu.

• FabulousMom

Det låter ju jättebra. Om den håller i två år så är det ju till och med värt lite pengar om man ej hittar gratis Kostar väl en del att få en elektriker att installera den sen? Här kostade det iaf 1600 kr att få tvättmaskinen installerad. :-S

• Sessan87

Vi köpte en begagnad diskmaskin från blocket och jag är supernöjd! Den bästa diskmaskinen jag någonsin har haft eller ens varit med om.
    Vi har också köpt kyl och frys på blocket och är precis lika nöjd där.

Bor du i Blekinge så har jag två diskmaskiner över ; )
    Som jag fått i samband med att jag har köpt ett helt kök från blocket (precis som någon skrev ovan).
    Fick två på köpet.

• M C
    FabulousMom skrev 2009-11-12 18:55:21 följande:
    Det låter ju jättebra. Om den håller i två år så är det ju till och med värt lite pengar om man ej hittar gratis Kostar väl en del att få en elektriker att installera den sen? Här kostade det iaf 1600 kr att få tvättmaskinen installerad. :-S
    Kostar gratis med rätt make.
    Dessutom är svärfar installatör.

Men det är faktiskt inte så svårt, eg är det "bara" att plugga in.
  • FabulousMom

M C skrev 2009-11-13 14:29:13 följande:

Kostar gratis med rätt make. Dessutom är svärfar installatör.Men det är faktiskt inte så svårt, eg är det "bara" att plugga in.
    sant, men sen godkänner inte hemförsäkringen det om nåt händer.
  • Mizz Turko

media markt har ju en diskmaskin denna vecka för 2000 kr som är billigaste som jag hittat som ny.

Annars godkänner många ställen studenter så länge du inte har betalningsanmärkning, du kan väl kolla med dem.

satsa hellre på en ny eftersom det oftast bara är Cylinda och Miele maskiner som håller väldans långt tid och de andra märkena genomsnitt 4-5 år och de på blocket är väl ungefär så gamla. Du kan aldrig vara säker på att säljaren säger rätt "ålder".

Svar på tråden Nackdel att köpa begagnad diskmaskin?