hjälp hjälp någon
Min 9 månaders dotter "kör" med mig!
Har en liten bestämd dam hemma som har börjat bestämma mer än vad jag tycker är ok. Hon vägrar bada, tvättas och sista tiden vägrat borsta tänderna. Hon skriker som en besatt, sparkar, knuffas med händerna. Jag har försökt med sånger, lek och massor med kärlek men det blir bara värre och värre. Till slut tappar jag tålamodet och surt säger NEJ NEJ! för det har hon lärt sig nu men det fungerar 2 sek och sedan är vi tillbaks igen i samma mönster.
Bada gick bra när hon var mindre men en vacker dag utan uppenbar anledning gick inte det överhuvudtaget. Efter flera misslyckade försök började vi att tvätta henne istället och det fungerade några gånger men sedan blev det tvär nej. Nu tvingar vi henne mer eller mindre. Samma historia med tandborstningen, i några månader var det det roligaste som fanns men helt plötsligt igår ville hon inte öppna munnen.
I övrigt får hon korta lätta utbrott när saker går mot henne. Det värsta är att vissa saker kan hon göra hur lätt som helst om pappa gör dem men när jag försöker på samma trevliga sätt går inte det. Gillar hon inte mig längre? Vad gör jag för fel?