johandra skrev 2009-11-16 18:15:42 följande:
Kedjehus är ju även det ett hus. Ingen större skillnad mer än att det sitter ihop med huset bredvid (eller ja,garaget då)..Ni har fortfarande allt jobb med huset kvar. Att det redan är renoverat är inte =inget jobb,utan snarare att ytskikten är fixade..Klart ni lär er om ni vill,men det låter inte riktigt som att ni har viljan och lusten. Men har ni det så varsågod o kör på bara Men vill man komma från grannar så är ju fristående outstanding måste jag säga!
ja vi insåg också att fristående är oitstanding, varje gång jag såg ett objekt med trädgård blev jag nästan gråtfärdig (när jag trode vi skulle köpa kedjehus).
Jag vet att vi är veliga och att vi kan nada, men vi har inte funderat över mer än inredning och antal rum tidigare, vi är ovana husköpare som förläst oss på tidksrifter.
faktum är att vi gärna vill snickra med, men vi KAN inte så bra. vi har ju två småbarn också o jag vet ju att folk renoverar ihjäl sig o sen skiljer sig. Det tar liksom över. Sen är vi sålda på lyx båda två, vi vill ha spabadkar, ångduschkabin för 2, 2 handfat i badrummet, gärna bastu och ett helnytt kök t ex. det kostar! vi har ju inte så mkt sparat egentligen DET ÄR DÄR SKON MEST KLÄMMER.

Det är därför vi blev chockade att vi inbtne kunde få ut mer i bolån.
Nu har vi sett en del hus och sansat oss:
Nu har vi lagt bud på ett vanligt trähus från 1994 utan all den lyx vi vill ha. hyfsat nytt och inga större anmärkningar i besiktningen. det är såpass fint att vi kan bo in oss och köpa lyx allteftersom, som de flesta gör.

Vi ska köpa handböcker och tapetsera och fixa mkt själva, men det behövs en ny balkong och det får fackmän göra, likadant med köket, åtminstone delvis. plats för spabadkar/bubbelbad fanns det i badrummet, jag tror att det bara är att flytta bort badkaret faktiskt, vilket vore billigt o smidigt. då får jag ju liiiite lyx medan jag snickrar på andra ställen.
vi gör upp en lista på måsten första året och sådant vi kan fixa efter hand och vad vi har råd med. Fördelen med att lyxen inte finns ibörjan är ju at vi kan välja allt själva, smaken är ju sällan HELT lika.
Angåede kedjehuset vi kikade på så går det nog för en billig peng, men läget var inte ultimat för oss och dessutom såg man att det var hemmasnickrat när man väl kom dit, det är ju vanskligt i våtutrymmen om de kaklat och man vet inte om det är bra gjort. Väggarna var inte snyggt gjorda heller någonstans i huset, amatörmässigt tyvärr. golven fick inte utrymme att expandera osv, rookiemisstag vad vi förstått via läsning.
Vi ska alltså kavla upp ärmarna o börja jobba själva, som maken brukar säga: problemet är inte att han inte vill, eller kanske inte ens att han inte kan, det är tiden. Men vi lär ju också lära oss med tiden och bli skickliga vi med?

även jag ahr börjat gå igång på att skapa egna lösningar - inte bara inreda.