• Damien och Adrian

Renoveringslån?

Jag och min man har goda inkomster och ska nu köpa hus. Vi har lyckligtvis 10%  + pengar till lagfart och pantbrev men där är det sen stopp. Huset vi nu lägger bud på behöver dräneras, köket behöver bytas ut och ett badrum göras om. Vi har lånelöften hos flertalet banker och de flesta svarar oss samma sak:
    de lånar ut 90% av köpeskillingen, resten får man klara själv. Hur ska man kunna köpa hus OCH renovera på egna pengar? Vi har inga problem att betala höga kostnader per månad men vi kan ju inte börja spara nu till renoveringar. Man kan ju tycka att det borde ingå. Alla våra vänner fattar noll, de har fått t ex 100 000 kr extra när de tog huslån för att köpa tv, soffa och annat som inte ens ingår i huset.

vi har lånelöfte på 2,4 milj men det hus vi vill köpa kostar "bara" 1,6. Och ändå får vi inte låna upp en del av den summan....

Vet ni någon bank som har bättre villkor eller något man kan säga för att få hjälp?

tacksam för tips.

stolt mamma (födda 070913 och 091016)
  • Svar på tråden Renoveringslån?
  • mirakelasta

Ni får helt enkelt ta ett blancolån. Bankerna lånar ut 90 procent av husets värde, dvs då har de huset som säkerhet.

Ni kan ta ett blancolån och renovera, ta dit en mäklare/värderingsman efter renoveringarna som värderar huset igen. Har era renoveringar ökat husets värde så kan ni prata med banken om att få lägga om blancolånet så det ingår i huslånet.

Det är väl ganska sunt att man sparar till renoveringar och räknar med det, ett par 1000/mån bör man lägga på ett huskonto.

Ni kan ju även köpa delar av ett jobb, tex spara på arbetskostnaden genom att riva ut allt i badrummet själv osv.

• mirakelasta

Jag tror tiden är förbi att man kunde köpa ett hus, totalrenovera med extra lån innan man flyttade in.

• johandra

Ja ni får nog göra som mirakelasta säger. Köp huset,ta ett blanco-lån,renovera snabbt som tusan,speciellt sånt som är värdehöjande och så värderar ni om..på så sätt kan man "få loss" pengar på huset för fortsatta renoveringar.

Om ni nu inte köper ett hus till ett väldigt förmånligt pris, då kan ni nog få låna upp renoveringspengar direkt...

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • Damien och Adrian
    mirakelasta skrev 2009-11-12 16:07:38 följande:
    Jag tror tiden är förbi att man kunde köpa ett hus, totalrenovera med extra lån innan man flyttade in.
    trist.

Vi är inte händiga så ville få allt på ett bräde...
     vi vill dessutom ha vräkig lyx med bubbelbad, stilrent kök osv, det är inget man sparar ihop till direkt... ett blancolån skulle räcka en bit förstås.

då får man alltså köpa ett färdigrenoverat hus. Synd för man har ju egna idéer om hur det ska se ut....
  • Damien och Adrian
    johandra skrev 2009-11-12 16:10:37 följande:
    Ja ni får nog göra som mirakelasta säger. Köp huset,ta ett blanco-lån,renovera snabbt som tusan,speciellt sånt som är värdehöjande och så värderar ni om..på så sätt kan man "få loss" pengar på huset för fortsatta renoveringar.Om ni nu inte köper ett hus till ett väldigt förmånligt pris, då kan ni nog få låna upp renoveringspengar direkt...
    vad anses vara värdehöjande?

vi vill dränera - ca 100 000 kr troligen
    nytt flashigt kök - ca 150 000 kr efter rotavdrag
    nytt badrum med bubbelbad, dusch, dubbelt handfat m.m = 150 000

siffrorna är min egen uppskattning.

var skulle ni börja?
  • blå fisk

Men om ni har goda inkomster och "bara" kommer att ha lån på ca. 1,5 miljoner så borde det ju bli en del pengar över varje månad nu när räntan är så låg. Om man sparar en slant varje månad blir det ju ganska snabbt mer. Hur kritiskt är det att renovera, kan det vänta ett eller två år kanske? Jag tror också att tiderna är borta då man automatiskt kunde låna mer på sitt hus bara för att kunna renovera och shoppa heminredning. Sen är väl ett "problem" att hus med renoveringsbehov inte alltid ligger så långt ifrån hus som är i betydligt vbättre skick, därför är det väl inteautomatiskt så att ens renoveringar resulterar i en värdestegring av huset.

• johandra

Värdehöjande är kök,badrum och ytskikt..Dränering är ju bra,men inget som är direkt värdehöjande.

Men att låna upp 400 000kr för renoveringen låter svårt i dessa tider..Om ni nu inte får huset till ett fantastiskt underpris.

• johandra
    blå fisk skrev 2009-11-12 16:15:34 följande:
    Men om ni har goda inkomster och "bara" kommer att ha lån på ca. 1,5 miljoner så borde det ju bli en del pengar över varje månad nu när räntan är så låg. Om man sparar en slant varje månad blir det ju ganska snabbt mer. Hur kritiskt är det att renovera, kan det vänta ett eller två år kanske? Jag tror också att tiderna är borta då man automatiskt kunde låna mer på sitt hus bara för att kunna renovera och shoppa heminredning. Sen är väl ett "problem" att hus med renoveringsbehov inte alltid ligger så långt ifrån hus som är i betydligt vbättre skick, därför är det väl inteautomatiskt så att ens renoveringar resulterar i en värdestegring av huset.
    helt sant..man måste ju ha koll på vad husen som är i toppskick runt i samma område går för. Spelar ju ingen roll om vi lagt ut 2.5milj på vårt hus om husen runt om bara går för 1.6milj. Då får jag aldrig en värdering som motsvarar det jag lagt ut..
  • Snuttjulla

din kostnad på dränering tycker jag, tyvärr, verkar lite låg... eller var har du hittat så billig dräneringshjälp?

• blå fisk

Damien och Adrian skrev 2009-11-12 16:14:06 följande:

vad anses vara värdehöjande?vi vill dränera - ca 100 000 kr troligennytt flashigt kök - ca 150 000 kr efter rotavdragnytt badrum med bubbelbad, dusch, dubbelt handfat m.m = 150 000 siffrorna är min egen uppskattning.var skulle ni börja?
    Jag skulle nog börja med det som kändes mest kritiskt eller hur man nu ska säga. Om man får fuktskador i källaren eller grund för att man inte dränerar kan det ju bli dyrt. samma sak om ytskikt i badrummet är för gamla för att täckas av en försäkring, då kan det bli både tråkigt och dyrt med en fuktskada. Men är köket äckligt, slitet eller bara trist? Man kan ju leva med ett äldre kök även om det inte är lika kul som med ett nytt, självklart, så det skulle väl få vänta antar jag.

Men jag tror också att låna 400000 kronor för renovering låter lite mycket om det inte är något exeptionellt med huset för övrigt, så att det skulle toköka i värde om man renoverar.
Svar på tråden Renoveringslån?