Inlägg från: johandra |Visa alla inlägg
  • johandra

Renoveringslån?

Ja ni får nog göra som mirakelasta säger. Köp huset,ta ett blanco-lån,renovera snabbt som tusan,speciellt sånt som är värdehöjande och så värderar ni om..på så sätt kan man "få loss" pengar på huset för fortsatta renoveringar.

Om ni nu inte köper ett hus till ett väldigt förmånligt pris, då kan ni nog få låna upp renoveringspengar direkt...

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • johandra

Värdehöjande är kök,badrum och ytskikt..Dränering är ju bra,men inget som är direkt värdehöjande.

Men att låna upp 400 000kr för renoveringen låter svårt i dessa tider..Om ni nu inte får huset till ett fantastiskt underpris.

• johandra
    blå fisk skrev 2009-11-12 16:15:34 följande:
    Men om ni har goda inkomster och "bara" kommer att ha lån på ca. 1,5 miljoner så borde det ju bli en del pengar över varje månad nu när räntan är så låg. Om man sparar en slant varje månad blir det ju ganska snabbt mer. Hur kritiskt är det att renovera, kan det vänta ett eller två år kanske? Jag tror också att tiderna är borta då man automatiskt kunde låna mer på sitt hus bara för att kunna renovera och shoppa heminredning. Sen är väl ett "problem" att hus med renoveringsbehov inte alltid ligger så långt ifrån hus som är i betydligt vbättre skick, därför är det väl inteautomatiskt så att ens renoveringar resulterar i en värdestegring av huset.
    helt sant..man måste ju ha koll på vad husen som är i toppskick runt i samma område går för. Spelar ju ingen roll om vi lagt ut 2.5milj på vårt hus om husen runt om bara går för 1.6milj. Då får jag aldrig en värdering som motsvarar det jag lagt ut..
  • johandra

Ja jag råder er oxå att vänta med renovering faktiskt..Det är jättesvårt att veta vad man vill ha innan man bott in sig.

Det som är mest kritiskt är självklart det ni ska börja med,så behöver huset dräneras är det klart att ni måste börja med det.

Vårt hus var i originalskick när vi flyttade in. byggt 1979 och inte ens en tapet var bytt. Köket var ett måste att fixas då vitvaror mm även dom var från -79 och skåpen var långt ifrån hela o bra. Badrummen lika så..Resten fixade vi för att det var fult,men sen byggde vi om nästan hela nedervåningen igen nu i vintras. Hade vi lugnat oss med att renovera så ahde vi sluppit gjort allt två ggr..

Nu bor vi i ett väldigt enkelt,spånskivehus så det kostar inte speciellt mycket att ändra och vi är händiga och gör allting själva,så på så sätt gör det inte så mycket..

Men man behöver ett tag på sig innan man vet hur man vill ha det.

• johandra

och angående badrum. Vi satte våtrumstapet och matta i stora badrummet uppe, och alla tyckte vi var puckade och kunde inte förstå vårt val alls. För vår del var det främst en ekonomisk fråga då vi var tvugna att fixa det för att kunna använda det. Men idag är det vårt bästa val hittills! Barnen åker rutchkana på golvet och det är mjukt om dom ramlar (jämfört med klinkers iaf) och hela badrummet på knappa 9kvm gick på 13 000kr ink ny toa och handfat med tillhörande skåp. Man behöver inte ha det precis som i inredningstidningarna heller

• johandra

Ja jag är nog beredd att hålla med Ari Gold. Har man tummen mitt i handen,inte vill lära sig och inte har intresse så är nog inte ett hus det bästa alternativet faktiskt. Ett hus behöver ständig ompyssling. Det finns alltid nåt man behöver/vill göra. Visst,man kan ju leja ALLT,men då får man betala oxå!

• johandra
    Damien och Adrian skrev 2009-11-15 22:33:44 följande:
    därför är kedjehus en bra kompromiss? Vi vill nämligen inte bo i radhus el lägenhet för vi har ont av grannar som röker t ex. vi ahr en nu på bottenplan, jag är allergisk och hon förpestar livet för mig - jag kan inte vara på min egen balkong el öppna på sommaren, det stinker i hela huset så jag får migrän. Så vi vill ha eget boende. kedjehus - finns en del att göra på huset men minimal trädgård och inte så mkt att göra totalt - särskilt inte om vi tar ett hus vi ska kika på i veckan som är totalrenoverqaty redan, i vår smak dessutom.vi vill gärna lära oss hur man ska göra, men bara det att vi ska fixa tapeter, måla lister och fixa lite sånt är för oss en stor grej. Visst kan vi lära oss men små steg til att börja med. och ångrar vi oss kan vi ju sälja o köpa hus senare, kedjehuset lär inte bli så dyrt att vi sitter fast.tack för alla svar!
    Kedjehus är ju även det ett hus. Ingen större skillnad mer än att det sitter ihop med huset bredvid (eller ja,garaget då)..Ni har fortfarande allt jobb med huset kvar. Att det redan är renoverat är inte =inget jobb,utan snarare att ytskikten är fixade..

Klart ni lär er om ni vill,men det låter inte riktigt som att ni har viljan och lusten. Men har ni det så varsågod o kör på bara

Men vill man komma från grannar så är ju fristående outstanding måste jag säga!
Svar på tråden Renoveringslån?