Inlägg från: blå fisk |Visa alla inlägg
  • blå fisk

Renoveringslån?

Men om ni har goda inkomster och "bara" kommer att ha lån på ca. 1,5 miljoner så borde det ju bli en del pengar över varje månad nu när räntan är så låg. Om man sparar en slant varje månad blir det ju ganska snabbt mer. Hur kritiskt är det att renovera, kan det vänta ett eller två år kanske? Jag tror också att tiderna är borta då man automatiskt kunde låna mer på sitt hus bara för att kunna renovera och shoppa heminredning. Sen är väl ett "problem" att hus med renoveringsbehov inte alltid ligger så långt ifrån hus som är i betydligt vbättre skick, därför är det väl inteautomatiskt så att ens renoveringar resulterar i en värdestegring av huset.

• blå fisk

Damien och Adrian skrev 2009-11-12 16:14:06 följande:

vad anses vara värdehöjande?vi vill dränera - ca 100 000 kr troligennytt flashigt kök - ca 150 000 kr efter rotavdragnytt badrum med bubbelbad, dusch, dubbelt handfat m.m = 150 000 siffrorna är min egen uppskattning.var skulle ni börja?
    Jag skulle nog börja med det som kändes mest kritiskt eller hur man nu ska säga. Om man får fuktskador i källaren eller grund för att man inte dränerar kan det ju bli dyrt. samma sak om ytskikt i badrummet är för gamla för att täckas av en försäkring, då kan det bli både tråkigt och dyrt med en fuktskada. Men är köket äckligt, slitet eller bara trist? Man kan ju leva med ett äldre kök även om det inte är lika kul som med ett nytt, självklart, så det skulle väl få vänta antar jag.

Men jag tror också att låna 400000 kronor för renovering låter lite mycket om det inte är något exeptionellt med huset för övrigt, så att det skulle toköka i värde om man renoverar.
Svar på tråden Renoveringslån?