Inlägg från: Damien och Adrian |Visa alla inlägg
  • Damien och Adrian

Renoveringslån?

Jag och min man har goda inkomster och ska nu köpa hus. Vi har lyckligtvis 10%  + pengar till lagfart och pantbrev men där är det sen stopp. Huset vi nu lägger bud på behöver dräneras, köket behöver bytas ut och ett badrum göras om. Vi har lånelöften hos flertalet banker och de flesta svarar oss samma sak:
    de lånar ut 90% av köpeskillingen, resten får man klara själv. Hur ska man kunna köpa hus OCH renovera på egna pengar? Vi har inga problem att betala höga kostnader per månad men vi kan ju inte börja spara nu till renoveringar. Man kan ju tycka att det borde ingå. Alla våra vänner fattar noll, de har fått t ex 100 000 kr extra när de tog huslån för att köpa tv, soffa och annat som inte ens ingår i huset.

vi har lånelöfte på 2,4 milj men det hus vi vill köpa kostar "bara" 1,6. Och ändå får vi inte låna upp en del av den summan....

Vet ni någon bank som har bättre villkor eller något man kan säga för att få hjälp?

tacksam för tips.

stolt mamma (födda 070913 och 091016)
  • Svar på tråden Renoveringslån?
  • Damien och Adrian
    mirakelasta skrev 2009-11-12 16:07:38 följande:
    Jag tror tiden är förbi att man kunde köpa ett hus, totalrenovera med extra lån innan man flyttade in.
    trist.

Vi är inte händiga så ville få allt på ett bräde...
     vi vill dessutom ha vräkig lyx med bubbelbad, stilrent kök osv, det är inget man sparar ihop till direkt... ett blancolån skulle räcka en bit förstås.

då får man alltså köpa ett färdigrenoverat hus. Synd för man har ju egna idéer om hur det ska se ut....
  • Damien och Adrian
    johandra skrev 2009-11-12 16:10:37 följande:
    Ja ni får nog göra som mirakelasta säger. Köp huset,ta ett blanco-lån,renovera snabbt som tusan,speciellt sånt som är värdehöjande och så värderar ni om..på så sätt kan man "få loss" pengar på huset för fortsatta renoveringar.Om ni nu inte köper ett hus till ett väldigt förmånligt pris, då kan ni nog få låna upp renoveringspengar direkt...
    vad anses vara värdehöjande?

vi vill dränera - ca 100 000 kr troligen
    nytt flashigt kök - ca 150 000 kr efter rotavdrag
    nytt badrum med bubbelbad, dusch, dubbelt handfat m.m = 150 000

siffrorna är min egen uppskattning.

var skulle ni börja?
  • Damien och Adrian
    Snuttjulla skrev 2009-11-12 16:21:14 följande:
    din kostnad på dränering tycker jag, tyvärr, verkar lite låg... eller var har du hittat så billig dräneringshjälp?
    är det lågt? ok. Jag läste i en bok "allt du behöver veta innna du köper hus" at det ligger på 80-100 000 kr, den är nyutgiven.
    johandra skrev 2009-11-12 16:17:53 följande:
    helt sant..man måste ju ha koll på vad husen som är i toppskick runt i samma område går för. Spelar ju ingen roll om vi lagt ut 2.5milj på vårt hus om husen runt om bara går för 1.6milj. Då får jag aldrig en värdering som motsvarar det jag lagt ut..
    risk för det kanske...
  • Damien och Adrian
    blå fisk skrev 2009-11-12 16:22:58 följande:
    Damien och Adrian skrev 2009-11-12 16:14:06 följande: Jag skulle nog börja med det som kändes mest kritiskt eller hur man nu ska säga. Om man får fuktskador i källaren eller grund för att man inte dränerar kan det ju bli dyrt. samma sak om ytskikt i badrummet är för gamla för att täckas av en försäkring, då kan det bli både tråkigt och dyrt med en fuktskada. Men är köket äckligt, slitet eller bara trist? Man kan ju leva med ett äldre kök även om det inte är lika kul som med ett nytt, självklart, så det skulle väl få vänta antar jag. Men jag tror också att låna 400000 kronor för renovering låter lite mycket om det inte är något exeptionellt med huset för övrigt, så att det skulle toköka i värde om man renoverar.
    ja det är npg så att det behöver dräneras snart iaf, det finns vissa problem i huset. Men kök o badrum är mest "trista" man ska ju vilja bo där också...

vi får kanske tänka om, antigen tar vi blancolån el så tar vi ett renoverat objekt.
  • Damien och Adrian

vi bestämde oss för att inte ta huset. Vi vil ha det som i tidningarna - vi vill ha det vardagslyxigt och vi vill inte göra jobbet själva - vi har tummen mitt i handen båda två, därav att vi räknar på höga kostnader trots rotavdrag osv.

Vi kikar nu på ett billigt kedjehus (1,2 i utgångspris) , köper vi det, får vi ett hus som är nyrenoverat till stor del och på det sätt vi gillar,resten kan vi vänta med tills vi samlat mer pengar. Det enda trista är att kedjehus har så pyttiga trädgårdar. men man kan inte få allt. Vi kikar även på andra hus som är renoverade men de är inte helt i vår smak. Fördelen är att man kan bo i huset för dety är nygjort och spara ihop till eget sen.

Bubbelbadkar, bastu och ett stylat kök är det vi mest längtar efter. Bastu och stylat kök finns redan i det kedjehus vi kikat på.

• Damien och Adrian
    johandra skrev 2009-11-14 14:07:05 följande:
    Ja jag är nog beredd att hålla med Ari Gold. Har man tummen mitt i handen,inte vill lära sig och inte har intresse så är nog inte ett hus det bästa alternativet faktiskt. Ett hus behöver ständig ompyssling. Det finns alltid nåt man behöver/vill göra. Visst,man kan ju leja ALLT,men då får man betala oxå!
    därför är kedjehus en bra kompromiss? Vi vill nämligen inte bo i radhus el lägenhet för vi har ont av grannar som röker t ex. vi ahr en nu på bottenplan, jag är allergisk och hon förpestar livet för mig - jag kan inte vara på min egen balkong el öppna på sommaren, det stinker i hela huset så jag får migrän. Så vi vill ha eget boende.

kedjehus - finns en del att göra på huset men minimal trädgård och inte så mkt att göra totalt - särskilt inte om vi tar ett hus vi ska kika på i veckan som är totalrenoverqaty redan, i vår smak dessutom.

vi vill gärna lära oss hur man ska göra, men bara det att vi ska fixa tapeter, måla lister och fixa lite sånt är för oss en stor grej. Visst kan vi lära oss men små steg til att börja med. och ångrar vi oss kan vi ju sälja o köpa hus senare, kedjehuset lär inte bli så dyrt att vi sitter fast.

tack för alla svar!
  • Damien och Adrian
    johandra skrev 2009-11-16 18:15:42 följande:
    Kedjehus är ju även det ett hus. Ingen större skillnad mer än att det sitter ihop med huset bredvid (eller ja,garaget då)..Ni har fortfarande allt jobb med huset kvar. Att det redan är renoverat är inte =inget jobb,utan snarare att ytskikten är fixade..Klart ni lär er om ni vill,men det låter inte riktigt som att ni har viljan och lusten. Men har ni det så varsågod o kör på bara Men vill man komma från grannar så är ju fristående outstanding måste jag säga!
    ja vi insåg också att fristående är oitstanding, varje gång jag såg ett objekt med trädgård blev jag nästan gråtfärdig (när jag trode vi skulle köpa kedjehus).

Jag vet att vi är veliga och att vi kan nada, men vi har inte funderat över mer än inredning och antal rum tidigare, vi är ovana husköpare som förläst oss på tidksrifter.

faktum är att vi gärna vill snickra med, men vi KAN inte så bra. vi har ju två småbarn också o jag vet ju att folk renoverar ihjäl sig o sen skiljer sig. Det tar liksom över. Sen är vi sålda på lyx båda två, vi vill ha spabadkar, ångduschkabin för 2, 2 handfat i badrummet, gärna bastu och ett helnytt kök t ex. det kostar! vi har ju inte så mkt sparat egentligen DET ÄR DÄR SKON MEST KLÄMMER.{#lang_emotions_undecided} Det är därför vi blev chockade att vi inbtne kunde få ut mer i bolån.

Nu har vi sett en del hus och sansat oss:

Nu har vi lagt bud på ett vanligt trähus från 1994 utan all den lyx vi vill ha. hyfsat nytt och inga större anmärkningar i besiktningen. det är såpass fint att vi kan bo in oss och köpa lyx allteftersom, som de flesta gör. Vi ska köpa handböcker och tapetsera och fixa mkt själva, men det behövs en ny balkong och det får fackmän göra, likadant med köket, åtminstone delvis. plats för spabadkar/bubbelbad fanns det i badrummet, jag tror att det bara är att flytta bort badkaret faktiskt, vilket vore billigt o smidigt. då får jag ju liiiite lyx medan jag snickrar på andra ställen.

vi gör upp en lista på måsten första året och sådant vi kan fixa efter hand och vad vi har råd med. Fördelen med att lyxen inte finns ibörjan är ju at vi kan välja allt själva, smaken är ju sällan HELT lika.

Angåede kedjehuset vi kikade på så går det nog för en billig peng, men läget var inte ultimat för oss och dessutom såg man att det var hemmasnickrat när man väl kom dit, det är ju vanskligt i våtutrymmen om de kaklat och man vet inte om det är bra gjort. Väggarna var inte snyggt gjorda heller någonstans i huset, amatörmässigt tyvärr. golven fick inte utrymme att expandera osv, rookiemisstag vad vi förstått via läsning.

Vi ska alltså kavla upp ärmarna o börja jobba själva, som maken brukar säga: problemet är inte att han inte vill, eller kanske inte ens att han inte kan, det är tiden. Men vi lär ju också lära oss med tiden och bli skickliga vi med? även jag ahr börjat gå igång på att skapa egna lösningar - inte bara inreda.
Svar på tråden Renoveringslån?