• MilleMille

Jag blir inte klok på deras ord!

Hejsan

Jag är gravid i vecka 37 (36+2) och är 17 år gammal. Min pojkvän är för tillfället arbetslös och går därför på socialen. Jag flyttar till honom den 4 december. Vi var på ett soc möte för ca en vecka sedan och fick lite information om pengar osv.

Enligt socialen så räknas jag och min pojkvän inte som sambos förrän jag är 18 år eftersom att då är inte mina föräldrar skyldiga att betala för mig. Så i 6 mars då jag flyller 18 så räknas vi som sambos. Och därför ser dom mig som inneboende. Och min sambo står som ensamstående förälder fram tills jag är 18.

Så, socialen har lagt fram en summa på ett ungefär på vad vi kommer att få. För min pojkvän och bebisen så ska han få en summa på 7560 kr (ungefär) och där ingår föräldrapenning och barnbidrag (alltså det är inräknat i summan). Mina föräldrar ska betala ca 3000kr för mig varje månad fram tills jag är 18år. (Jag tycker inte det är rimligt då de inte ens lägger så mycket varje månad på mig när jag bor hemma).

Men när jag fyller 18 så betalar socialen ut de pengar som mina föräldrar har betalat för mig (alltså de betalar istället för mina föräldrar). När jag fyller 18år så är mina föräldrar åter skyldiga att betala 3000kr för mig varje månad så länge jag går i skolan.

Nu säger jag inte att vi ska leva på soc tills jag börjar skolan igen osv men det här är vad socialen har lagt fram till oss. Vi hoppas innerligt på att min pojkvän får jobb och han söker för fullt dag in och dag ut men utan resultat. Har förstått att det inte alls är lätt att få jobb nu oavsett ens situation.

Jag undrar bara om ni tycker detta låter rimligt?

• Svar på tråden Jag blir inte klok på deras ord!
  • MilleMille

Ja vilket bra exempel ;) Men tro mig det finns dom som har det svårt oavsett om man är på soc eller inte!!!

• Mariohn
    MilleMille skrev 2009-11-12 17:50:40 följande:
    Ja vilket bra exempel ;) Men tro mig det finns dom som har det svårt oavsett om man är på soc eller inte!!!
    Ja jag t ex. Och när man ska bli förälder tar man genast tag i sådant även om det kräver att man får det jobbigt ett tag!
  • Mariohn

Nu är både bild, pres och konversation skärmdumpat och nedsparat så att dra till med bidragsfusk är inget jag rekommenderar! Gör saker den rätta vägen istället!

• Teskedsmamman
    MilleMille skrev 2009-11-12 17:46:02 följande:
    Föräldrapenning och barnbidrag ingår i den summan som min pojkvän får (7560 kr)
    Japp, men pluggar han och tar studielån så blir den summan utöver studielånet... Den räknas alltså inte in i studielånet...
    Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Lincon
    Mariohn skrev 2009-11-12 17:50:34 följande:
    Det är så mycket enklare att skaffa utbildning och arbete först och det blir så tydligt här.
    Jag håller inte med dig. Jag var otroligt slarvid i skolan och hoppade av gymnasiet.
    När jag väl fick barn för några år sedan blev jag totalt förändrad. Idag älskar jag att plugga och det är sällsynt att jag får annat än MVG i betyg.
    Jag vet att jag kommer ta mig långt och det är i grunden tack vare att min son kom till.

Nu måste vi baka tortillas!
  • MilleMille

Allt jag vill är att det ska gå bra och jag tänker inte lura systemet för det blir bara värre! är det dessa summor vi får röra oss med så är det så, jag ville bara ha svar på om det var rimligt. Och det är det tydligen, ja då får vi leva med dom begränsningarna. Huvudsaken att vår bebis har det den behöver och att vi har tak för huvudet. Det blir minimum till 1ooo men ja då är det så. Säger soc att vi ska klara oss på det så gör vi väl det.

Och mina föräldrar ställer ju upp, kanske inte exakt med 3000 varje månad men dom ställer iaf upp med det vi behöver.

• Mariohn
    Lincon skrev 2009-11-12 17:54:48 följande:
    Jag håller inte med dig. Jag var otroligt slarvid i skolan och hoppade av gymnasiet. När jag väl fick barn för några år sedan blev jag totalt förändrad. Idag älskar jag att plugga och det är sällsynt att jag får annat än MVG i betyg. Jag vet att jag kommer ta mig långt och det är i grunden tack vare att min son kom till. Nu måste vi baka tortillas!
    Eh. Alltså...grattis..jag förstår tyvärr inte hur det är relevant för diskussionen med TS. Det är ju UPPENBART att det i HENNES fall kunnat vara enklare. Inte i ALLA fall.
  • MilleMille

Och det vi mest satsar på är att killen får jobb och att jag går ut skolan. Vilket jag gör. Men jag måste plugga i ett och ett halvt år till först. Och tiden går inte att spola fram.

• Mariohn
    MilleMille skrev 2009-11-12 17:59:49 följande:
    Och det vi mest satsar på är att killen får jobb och att jag går ut skolan. Vilket jag gör. Men jag måste plugga i ett och ett halvt år till först. Och tiden går inte att spola fram.
    Jag är säker på att det kommer att lösa sig för er med tiden
  • Lincon
    Mariohn skrev 2009-11-12 17:50:34 följande:
    Det är så mycket enklare att skaffa utbildning och arbete först och det blir så tydligt här.
    Här sprider du dina fördomar om att det är "så mycket enklare" att skaffa utbildning före barn. Gav ett personligt exempel på att så inte alltid är fallet

Nu måste jag tyvärr lämna, tortillas tortillas... men visst ja, de ska jäsa en stund så jag kanske tittar in snart igen
Svar på tråden Jag blir inte klok på deras ord!