Din parad-förrätt?
Ska fixa en gomiddag till mina tjejkompisar på lördag. Varmrätt och efterrätt är aldrig några problem... men vad ska man göra till förrätt? Har du nån parad-rätt som alltid går hem? Gärna med recept
Ska fixa en gomiddag till mina tjejkompisar på lördag. Varmrätt och efterrätt är aldrig några problem... men vad ska man göra till förrätt? Har du nån parad-rätt som alltid går hem? Gärna med recept
Jäkligt enkelt är att linda parmaskinka runt mozzarella, in i ugnen så osten smälter. Garnera med ruccola, rostade pinjenötter och olivolja.
Inte så spännande, men gott och snabbt att svänga ihop.
Min sambo gör en jättegod förrätt. Som egentligen inte är opitmal just nu då det inte är säsong för sparris men det finns ju fryst.
Han stekeker i alla fall sparris i grillpanna och har på hackade hasselnötter och nonung som får steka med. Sen serverar han det på en bädd av ruccola, en bit parmaskinka och lite hyvlad parmesan. Fantastiskt tycker jag.
Sen gillar jag själv alla möjliga förrätter de är nästan det bästa av allt tycker jag.
Halstrade pilgrimsmusslor med sparris och balsamicoreducktion. Bara steka och köra färdig balsamico. Löjromsblinier, finns färdiga blinier att köpa och på med löjrom, lök och gräddfil.
Har du små ungsformar så kan du köpa tigerräkor (finns frysta storpack typ 800 gram för bra pris). hacka vitlök och chili och ha över räkorna och på med olja låt gå i ugnen tills det bubblar. Servera de varma formarna på fat med bröd att doppa.
iasmatblogg.blogspot.com/search/label/F%C3%B6rr%C3%A4tt
Här har du tips på två förrätter också.
Chèvre chaud.
Lägg ca 1 cm tjock skiva chévre på formbröd. (Överkurs: skär brödet i samma form som osten.) Ringla honung (överkurs men det gör jag alltid: använd tryffelhonung = MYCKET godare) över osten och grädda i 225° tills osten fått färg. Servera på bädd av ruccola + körsbärstomater med lite olivolja/balsamicovinäger.
För mig är det så, när jag planerar mat, att jag gärna vill att rätterna ska passa ihop, så du får nog allt ta och säga vad du mer ska bjuda på...
Å så gott det låter!!!! Är så fruktansvärt sugen både på chevre och parmaskinka. Men är gravid i v36 så det får dröja några veckor till... Sen kommer jag nog pressa i mig ovanstående till jag storknar
.
Någon som har mer gravidvänliga tips? (fast forts gärna fylla på med såna goingar ni gjort hittills så man kan spara de tipsen i ett par veckor)