• Miola

Din parad-förrätt?

Ska fixa en gomiddag till mina tjejkompisar på lördag. Varmrätt och efterrätt är aldrig några problem... men vad ska man göra till förrätt? Har du nån parad-rätt som alltid går hem? Gärna med recept

• Svar på tråden Din parad-förrätt?
  • dellelgarin
    lalasmama skrev 2009-11-16 15:29:18 följande:
    hur gör du kräftsoppan??
    det är så enkelt att det nästan är pinsamt :-S , jag är kock i botten så man får ju inte l att "fuska" men det gör jag med denna ändå

finns väl inget recept egentligen men jag bryner gul lök i smör, låter det sedan puttra med vitt vin , sedan slänger jag ner rivna morötter och kavli kräftost, spär sedan ut med grädde/mjölk tills den får den fyllighet jag önskar (förätt-varmrätt)
    Och så topper jag med kräftstjärtar.
    Går superfort for smaken behöver inte sätta sig för den finns redan i mjukosten.
  • luutra

Fia Lundbom skrev 2009-11-16 15:23:54 följande:

Räkbakelse med krossade ostbågar runt kanten. En spännande förrätt som alltid gör succé ! Räkbakelse Förbereds dagen innan festdagen 24 skivor formfranska 125 g majonäs 1/2 dl vispgrädde 3-4 msk Kalles kaviar 2 msk hackad dill 2 msk hackad rödlök Dekoration: ostbågar 250g skalade räkor löjrom eller svart kaviar dill och citron Gör så här: Ta med hjälp av ett glas ut en rundel ur varje brödskiva. Blanda resten av ingredienserna till en smet. Fördela hälften av smeten på tolv av rundlarna. Lägg på de övriga rundlarna som ett lock. Bred sedan smet ovanpå och runt sidorna. Täck över med plastfolie och låt stå i kylen i ett dygn. På festdagen Ta ut bakelserna ur kylen och rulla dem i finhackade ostbågar. Dekorera varje bakelse med 3-4 räkor, lite löjrom eller svart kaviar, en tunn skiva citron och en dillvippa
    Det här var ett skämt va? ^^ Vispgrädde, Kalles kaviar, majonäs och ostbågar?!!
  • Dilong
    luutra skrev 2009-11-16 15:36:00 följande:
    Mycket gott (men minst lika omodernt) är räkcocktail som är mycket praktiskt.
    Tänkte faktiskt själv föreslå den. Räkcocktail är så kitchig att den är kult!
  • Fia Lundbom
    luutra skrev 2009-11-16 15:38:44 följande:
    Fia Lundbom skrev 2009-11-16 15:23:54 följande:
    Det här var ett skämt va? ^^ Vispgrädde, Kalles kaviar, majonäs och ostbågar?!!
    Faktiskt inget skämt! Smakar otroligt gott - och alla mina gäster vill alltid ha receptet. Kan tyckas märkligt med krossade ostbågar runt - men jag lovar det är gott. Testa!

www.mat-recept.se/rakbakelse.htm
    www.tasteline.com/recept/Sma_rakbakelser_med_ostbagar
    www.matklubben.se/recept/raekbakelse_med_krossade_ostbaagar_56701.html
    www.gourmetodling.com/tag/rakbakelser/

matmedkarro.blogspot.com/2009/09/rakbakelse-med-ostbagar.html
  • 071001

Får jag bara flika in ang att bjuda på chevre, det är en ganska svår rätt och det är många som inte äter det. Var på ett bröllop där vi var många som fick kväljningar och inte kunde äta ens en bit av förrätten. Så, kolla gärna att alla äter det innan.

Ang Fia Lundboms räkbakelse med ostbågar, jag har blivit bjuden den, mycket mycket gott!

• Pia J

minipizzor
    tunnbrödsrulle stubbar med olika fyllningar
    blinis med löjrom och gräddfil
    annars så typ sånt man kan stoppa på tandpetare- som en melonbit med parma är ALDRIG fel..

• ALJO

Kall gurksoppa. Toppas med räkor eller rom om man vill lyxa till det.

• Dilong

Vid tillfällen då vi haft många gäster, typ tjugo och uppåt, har vi gjort massor smårätter a la meze.

Dels är det skitkul att sakta men säkert fylla kylen med smarriga, skapligt lättproducerade saker, dels är det gott och alla, även allergiska och vegetarianer hittar något som passar.

• Anatha
    Dilong skrev 2009-11-18 05:52:40 följande:
    Vid tillfällen då vi haft många gäster, typ tjugo och uppåt, har vi gjort massor smårätter a la meze.Dels är det skitkul att sakta men säkert fylla kylen med smarriga, skapligt lättproducerade saker, dels är det gott och alla, även allergiska och vegetarianer hittar något som passar.
    Sånt är jättegott kan du inte posta några av dem så man får inspiration?
  • Dilong
    Anatha skrev 2009-11-18 10:41:32 följande:
    Sånt är jättegott kan du inte posta några av dem så man får inspiration?
    Ofta så tog vi fram några kokböcker och gjorde lite olika varje gång, men:

Typ omeletter (heter något som jag glömt) som serveras kall, i små rutor. Tex med spenat.

Små grillspett med kycklinglever eller annat kött. Gärna lamm.

Lätt avlånga köttbullar, kryddade med mycket vitlök och framförallt, med spiskummin.

Hummus med för mycket vitlök. Även andra röror, och värmt "turkbröd" att doppa i.

Olika oliver.

Fårost.

Ja, det var vad jag kunde komma på lite snabbt nu.
  • Dilong

PS Om man har "turkbröd" så kan man pensla dem med lite olivolja och strö sesamfrön över, och sedan köra dem i ugnen ett tag.

• Syster Norr

Kräftsoppan lät umderbart god, visst borde det funka med räkor istället?

Pokergirl goes Norrlandssyster
  • Scarlett77

Kräftsoppan är underbart god och funkar lika bra med räkor. Det finnsMASSOR av recept på den på tex matklubben, sök kräftsoppa kräftost så får du massa träffar.

Svar på tråden Din parad-förrätt?