• Miola

Din parad-förrätt?

Ska fixa en gomiddag till mina tjejkompisar på lördag. Varmrätt och efterrätt är aldrig några problem... men vad ska man göra till förrätt? Har du nån parad-rätt som alltid går hem? Gärna med recept

• Svar på tråden Din parad-förrätt?
  • Lillismaj

Något väldigt enkelt: Stekta scampiräkor i röd currypasta (om man gillar lite hetta). Man kan lägga räkorna på en salladsbädd så det ser lite snyggt ut.

• Anatha
    Miola skrev 2009-11-13 14:33:27 följande:
    Å så gott det låter!!!! Är så fruktansvärt sugen både på chevre och parmaskinka. Men är gravid i v36 så det får dröja några veckor till... Sen kommer jag nog pressa i mig ovanstående till jag storknar . Någon som har mer gravidvänliga tips? (fast forts gärna fylla på med såna goingar ni gjort hittills så man kan spara de tipsen i ett par veckor)
    Parmaskina får du äta om du fryser den och chevre får du äta om du tillagar den.

Se livsmedelsverkets hemsida: www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Gravida/
  • Miola

Parmaskinka hade jag ingen aning om att man kunde frys-döda . Men chevre ska man undvika oavsett. När man gör ex chevre-toast smälter man ju bara osten i ugnen, den blir inte bubblande het tyvärr.

• Anatha
    Miola skrev 2009-11-13 16:37:42 följande:
    Parmaskinka hade jag ingen aning om att man kunde frys-döda . Men chevre ska man undvika oavsett. När man gör ex chevre-toast smälter man ju bara osten i ugnen, den blir inte bubblande het tyvärr.
    Varför ska man undvika chevré oavsett?

Toast kan ju göra den hur het man vill men det räcker med 70 grader för att döda allt som kan vara skadligt så vill man ha koll kör man en termometer i den.
  • Fia Lundbom

Räkbakelse med krossade ostbågar runt kanten.

En spännande förrätt som alltid gör succé !

Räkbakelse

Förbereds dagen innan festdagen

24 skivor formfranska
    125 g majonäs
    1/2 dl vispgrädde
    3-4 msk Kalles kaviar
    2 msk hackad dill
    2 msk hackad rödlök

Dekoration:
    ostbågar
    250g skalade räkor
    löjrom eller svart kaviar
    dill och citron

Gör så här:
    Ta med hjälp av ett glas ut en rundel ur varje brödskiva.
    Blanda resten av ingredienserna till en smet.
    Fördela hälften av smeten på tolv av rundlarna.
    Lägg på de övriga rundlarna som ett lock.
    Bred sedan smet ovanpå och runt sidorna.
    Täck över med plastfolie och låt stå i kylen i ett dygn.

På festdagen
    Ta ut bakelserna ur kylen och rulla dem i finhackade ostbågar.
    Dekorera varje bakelse med 3-4 räkor, lite löjrom eller svart kaviar, en tunn skiva citron och en dillvippa

• dellelgarin

Min favvi är kräftsoppa, busenkelt och supergott.

Eller chevregratinerade rödbetor, med rödlök basilika och lite honungsdressing, *mumma*

• lalasmama
    dellelgarin skrev 2009-11-16 15:27:00 följande:
    Min favvi är kräftsoppa, busenkelt och supergott.Eller chevregratinerade rödbetor, med rödlök basilika och lite honungsdressing, *mumma*
    hur gör du kräftsoppan??
  • Fia Lundbom

Kan bara hålla med om att kräftsoppan är helt fantastisk:

Kräftsoppa

4 morötter
    1 ask kräftost
    1 dl dill
    1 grönsaksbuljong + vatten
    3 dl creme fraiche (+ ev grädde)
    Kräftstjärtar i ask
    Salt
    Peppar
    Cayennepeppar.

Riv morötterna och fräs dem i smör i panna.
    Häll i ½ liter vatten och lös upp buljongtärningen.
    Lägg i osten, creme fraichen och dillen.

Låt koka upp.

Krydda och smaka av.

Lägg i kräftstjärtarna precis innan servering, eller gör ett spett och lägg över skålen/tallriken.

Färskt bröd/vitlöksbröd är gott till.

• Kjell2

Hänger delvis på vad ni ska äta sen men här är några förslag

Ostsuffle
    Gubbröra
    Grön ärtsoppa med champagne
    Avocadosoppa
    SOS
    Toast med rom, lök och CF

/Kjell

• luutra

Jag åt en typsik rysk förrätt hos min syster som var himla god, stekt småpotatis med kantareller och någon gräslöksyoghurt till, men jag minns ju inte receptet... Hrm..
    Annars så är allt förrätter som man kan göra färdigt och sedan förvara i kylen GULD värda men kanske inte världens roligaste. Mycket gott (men minst lika omodernt) är räkcocktail som är mycket praktiskt. Jag har provat den här isländska varianten, kan rekommenderas:
    www.alltommat.se/recept/isl%C3%A4ndsk-r%C3%A4kcocktail-1121/
    Sedan tycker jag om räkcocktail med lite sydamerikansk förtoner, fruktigt och gott med avokado, mango, chili och chummichurri!

Något annat som är lätt och enkelt är att göra en liten förrättsbakelse med en rundel. Gör en god (fast) röra på tex lax eller skaldjur och tryck sedan ut på en botten av mörkt råg bröd och forma röran med rundeln. Garnera med ärtskott, dill osv. Ser mycket proffsigt ut och lätt att förberada. Röran är bra att ha i kylen och sedan skall bara de olika delarna plockas ihop. Lycka till!

Svar på tråden Din parad-förrätt?