Din parad-förrätt?
Ska fixa en gomiddag till mina tjejkompisar på lördag. Varmrätt och efterrätt är aldrig några problem... men vad ska man göra till förrätt? Har du nån parad-rätt som alltid går hem? Gärna med recept
Ska fixa en gomiddag till mina tjejkompisar på lördag. Varmrätt och efterrätt är aldrig några problem... men vad ska man göra till förrätt? Har du nån parad-rätt som alltid går hem? Gärna med recept
Något väldigt enkelt: Stekta scampiräkor i röd currypasta (om man gillar lite hetta). Man kan lägga räkorna på en salladsbädd så det ser lite snyggt ut.
Parmaskinka hade jag ingen aning om att man kunde frys-döda
. Men chevre ska man undvika oavsett. När man gör ex chevre-toast smälter man ju bara osten i ugnen, den blir inte bubblande het tyvärr.
Räkbakelse med krossade ostbågar runt kanten.
En spännande förrätt som alltid gör succé !
Räkbakelse
Förbereds dagen innan festdagen
24 skivor formfranska
125 g majonäs
1/2 dl vispgrädde
3-4 msk Kalles kaviar
2 msk hackad dill
2 msk hackad rödlök
Dekoration:
ostbågar
250g skalade räkor
löjrom eller svart kaviar
dill och citron
Gör så här:
Ta med hjälp av ett glas ut en rundel ur varje brödskiva.
Blanda resten av ingredienserna till en smet.
Fördela hälften av smeten på tolv av rundlarna.
Lägg på de övriga rundlarna som ett lock.
Bred sedan smet ovanpå och runt sidorna.
Täck över med plastfolie och låt stå i kylen i ett dygn.
På festdagen
Ta ut bakelserna ur kylen och rulla dem i finhackade ostbågar.
Dekorera varje bakelse med 3-4 räkor, lite löjrom eller svart kaviar, en tunn skiva citron och en dillvippa
Min favvi är kräftsoppa, busenkelt och supergott.
Eller chevregratinerade rödbetor, med rödlök basilika och lite honungsdressing, *mumma*
Kan bara hålla med om att kräftsoppan är helt fantastisk:
Kräftsoppa
4 morötter
1 ask kräftost
1 dl dill
1 grönsaksbuljong + vatten
3 dl creme fraiche (+ ev grädde)
Kräftstjärtar i ask
Salt
Peppar
Cayennepeppar.
Riv morötterna och fräs dem i smör i panna.
Häll i ½ liter vatten och lös upp buljongtärningen.
Lägg i osten, creme fraichen och dillen.
Låt koka upp.
Krydda och smaka av.
Lägg i kräftstjärtarna precis innan servering, eller gör ett spett och lägg över skålen/tallriken.
Färskt bröd/vitlöksbröd är gott till.
Hänger delvis på vad ni ska äta sen men här är några förslag
Ostsuffle
Gubbröra
Grön ärtsoppa med champagne
Avocadosoppa
SOS
Toast med rom, lök och CF
/Kjell
Jag åt en typsik rysk förrätt hos min syster som var himla god, stekt småpotatis med kantareller och någon gräslöksyoghurt till, men jag minns ju inte receptet... Hrm..
Annars så är allt förrätter som man kan göra färdigt och sedan förvara i kylen GULD värda men kanske inte världens roligaste. Mycket gott (men minst lika omodernt) är räkcocktail som är mycket praktiskt. Jag har provat den här isländska varianten, kan rekommenderas:
www.alltommat.se/recept/isl%C3%A4ndsk-r%C3%A4kcocktail-1121/
Sedan tycker jag om räkcocktail med lite sydamerikansk förtoner, fruktigt och gott med avokado, mango, chili och chummichurri!
Något annat som är lätt och enkelt är att göra en liten förrättsbakelse med en rundel. Gör en god (fast) röra på tex lax eller skaldjur och tryck sedan ut på en botten av mörkt råg bröd och forma röran med rundeln. Garnera med ärtskott, dill osv. Ser mycket proffsigt ut och lätt att förberada. Röran är bra att ha i kylen och sedan skall bara de olika delarna plockas ihop. Lycka till!