• miss M1

i nytt förhållande

Hej!
    Har en 9- åring som har haft det lite kämpigt med separationen från hans far.Förhållandet varade i tio år och uppbrottet med min man blev våldsamt och är än idag väldigt infekterat trots ett år sen vi separerade..
    Har ensam vårdnad och strikta datum för när dom ska träffas samt 3 st telefontider per vecka.
    Har ingått ett nytt förhållande med en man som ej har egna barn, och har med mycket tålamod försökt med alla medel att få en bra relation med min son. Men sonen har inte accepterat vårt förhållande och vi har vid flertalet ggr upptäckt att sonen har börjat ljuga för omgivningen, skolpersonal och även till sin far.Påstår bl.a att min sambo misshandlar honom. Vad gör man för att få honom förstå och börja acceptera det nya i hans liv?Detta har gått ut över skolarbete och hans sociala beetende vilket gör mig så fruktansvärt ledsen och handlingsförlamad.
    Alla i hans närmaste omgivning vill ju det bästa men hur ska man få honom sluta ljuga?, alla reagerar självklart när barn mår dåligt.

• Svar på tråden i nytt förhållande
  • Barnpsykologen

Hej, det låter som din son kämpar med att inte låta din sambo ta sin fars plats. Om det är så att situationen med umgänget beror på att det funnits våld inblandat, så är det den lösning som ligger närmast för din son att ta till.
    Det är vanligt att barn känner skuld inför sin biologiska förälder om det kommer en ny partner i familjen.
    Han är också i en känslig ålder där funderingar kring sin egen person och sitt eget värde brukar uppta  tankarna. Att agera ut med ilska är ett sätt att hålla saker ifrån sig och skydda sig från känslor av värdelöshet och där man inte kan utesluta att det kan finnas en depression.

Din pojke behöver hjälp att bearbeta sin sorg och alla känslor kring relationen  med sin pappa och din sambo. Ta kontakt med BUP för att få mer exakt planering.

Anneli

Svar på tråden i nytt förhållande