Vilken ställning, vill inte spricka.
Har ställningen man krystar i någonting att göra med hur mycket man spricker? En del av min förlossningsrädsla ligger i att jag rädd för att spricka. Vilken ställning kan isf minska risken för det?
Har ställningen man krystar i någonting att göra med hur mycket man spricker? En del av min förlossningsrädsla ligger i att jag rädd för att spricka. Vilken ställning kan isf minska risken för det?
Jag kan förresten tipsa om en superbra bok "Föda utan rädsla" av Susanna Heli. 4 enkla verktyg som man kan använda under fl. Lättläst är den också.
såg ditt svar nu så bortse från detta :)
Beror ju på vilket bibliotek du går till.. men har de inte boken kan de ofta låna den från ett annat bibl för ca 20 kr (är bibliotekarie :)
Men det är din andra fl eller? Om du inte tog epidural förra behöver du kanske inte det nu heller? Och om du inte sprack förra gången gör du nog inte det nu heller, man är ju mer uttöjd till andra!
Jag har fött 5 killar utan att spricka, utan ens en bristning. Lite som jag tror har hjälpt lite är att jag smörjer in mig i baby olja (barnängens) där nere ca ett par v innan förlossningen en gång om dagen, typ innan man går o lägger sig, så man e mjuk o smidig. haha ursäkta ordvalet. :)
Annars så är det tyvärr så, spricker man så spricker man, o tanke är jätte läskig, jag har skrikigt varje gång när huvudet kommer.. JAG VILL INTE SPRICKA om o om igen, nu har jag ju i o för sig klarat mig ifrån det. men jag skulle nog råda dig till att kontakta en aurora mottagning så du får hjälp att kunna focucera mot smärtan, än att smärtan får dig ur balans.
lycka till!! mvh carin