• Schnooglewookiemush

Vilken ställning, vill inte spricka.

Har ställningen man krystar i någonting att göra med hur mycket man spricker? En del av min förlossningsrädsla ligger i att jag rädd för att spricka. Vilken ställning kan isf minska risken för det?

• Svar på tråden Vilken ställning, vill inte spricka.
  • anyXX

Jag kan förresten tipsa om en superbra bok "Föda utan rädsla" av Susanna Heli. 4 enkla verktyg som man kan använda under fl. Lättläst är den också.

• Samsmamma
    anyXX skrev 2009-11-13 20:23:06 följande:
    Dt beror nog lite på barnmorskan, vilken ställning hon känner att hon (han?) hanterar bäst. När man ligger på rygg tar det ofta längre tid eftersom bebisen kämpar i uppförsbacke sas men många bm föredrar det ändå för då ser de bättre och kan hålla emot. Min dotter föddes med sugklocka och jag sprack som sagt inte jättemycket. Inte mer än att jag ände mig någotsånär hel efter en vecka iaf (någotsånär - jag ville ju inte ha sex direkt... ). Anledningen till att jag fick sugklocka var att jag krystade i 2 h och sen var både jag och bebisen slut. Tog epidural och det KAN göra så att värkarna avstannar (det måste inte göra det). Den här gången vill jag helst föda utan smärtlindring och tränar andning istället... men man vet ju aldrig med säkerhet hur det blir.
    men om vi bara pratar risken för att spricka så har jag ändå förstått det så att det är bättre att inte ligga på rygg. Självklart kan ju barnmorskan föredra det ändå, och då tror jag nog att jag skulle acceptera det.

Man vet ju verkligen inte hur det kommer gå till, man får nog ta det lite för vad det är, ett sort mysterium :)
  • Schnooglewookiemush
    anyXX skrev 2009-11-13 20:23:06 följande:
    Dt beror nog lite på barnmorskan, vilken ställning hon känner att hon (han?) hanterar bäst. När man ligger på rygg tar det ofta längre tid eftersom bebisen kämpar i uppförsbacke sas men många bm föredrar det ändå för då ser de bättre och kan hålla emot. Min dotter föddes med sugklocka och jag sprack som sagt inte jättemycket. Inte mer än att jag ände mig någotsånär hel efter en vecka iaf (någotsånär - jag ville ju inte ha sex direkt... ). Anledningen till att jag fick sugklocka var att jag krystade i 2 h och sen var både jag och bebisen slut. Tog epidural och det KAN göra så att värkarna avstannar (det måste inte göra det). Den här gången vill jag helst föda utan smärtlindring och tränar andning istället... men man vet ju aldrig med säkerhet hur det blir.
    Det där med epidural måste jag diskutera med barnmorskan. Är rädd för att det ska gå segt med krystandet. Vet ju att det kan gå kanonbra för vissa, men vågar jag riskera det?
  • Schnooglewookiemush
    anyXX skrev 2009-11-13 20:24:49 följande:
    Jag kan förresten tipsa om en superbra bok "Föda utan rädsla" av Susanna Heli. 4 enkla verktyg som man kan använda under fl. Lättläst är den också.
    Är det något som finns på biblioteket?
  • Samsmamma
    AtroCious skrev 2009-11-13 20:26:18 följande:
    Det där med epidural måste jag diskutera med barnmorskan. Är rädd för att det ska gå segt med krystandet. Vet ju att det kan gå kanonbra för vissa, men vågar jag riskera det?
    jag tycker att du ska läsa på ordentligt om alla olika metoder som finns för smärtlindring, så att du vet vilka risker och fördelar som finns. Dessutom bör du försöka (men det kanske du redan gör i aurorasamtalen) sätta fingret på vad exakt det är du är rädd för, då blir det ju lättare att påverka saker och ting i rätt riktning.
  • Samsmamma

såg ditt svar nu så bortse från detta :)

Samsmamma skrev 2009-11-13 20:28:43 följande:
    jag tycker att du ska läsa på ordentligt om alla olika metoder som finns för smärtlindring, så att du vet vilka risker och fördelar som finns. Dessutom bör du försöka (men det kanske du redan gör i aurorasamtalen) sätta fingret på vad exakt det är du är rädd för, då blir det ju lättare att påverka saker och ting i rätt riktning.
  • anyXX

Beror ju på vilket bibliotek du går till.. men har de inte boken kan de ofta låna den från ett annat bibl för ca 20 kr (är bibliotekarie :)

Men det är din andra fl eller? Om du inte tog epidural förra behöver du kanske inte det nu heller? Och om du inte sprack förra gången gör du nog inte det nu heller, man är ju mer uttöjd till andra!

• Schnooglewookiemush
    Samsmamma skrev 2009-11-13 20:28:43 följande:
    Jag har läst på om det mesta, har förlossningsbrevet färdigt i huvudet. Vet vad jag är rädd för, och vad man kan göra för att göra allting bättre för mig.
    Har startat en tråd förut om epidural, skönt att höra andras erfarenheter. Dock så har jag inte bestämt mig om just det, om jag ska våga chansa med epidural eller inte...

Ska få ett snittkontrakt ska jag tillägga, så jag har ju den säkerheten om jag inte klarar av vaginalt när jag väl ligger där. Men samtidigt måste jag våga chansa där också, väntar jag för länge med att utnyttja kontraktet så är det ju för sent, mot slutet så kan man ju inte begära snitt. Nån gång är det ju för sent...
  • Schnooglewookiemush
    Samsmamma skrev 2009-11-13 20:29:32 följande:
    såg ditt svar nu så bortse från detta :)
    Redan svarat.
  • OoCarinoO

Jag har fött 5 killar utan att spricka, utan ens en bristning. Lite som jag tror har hjälpt lite är att jag smörjer in mig i baby olja (barnängens) där nere ca ett par v innan förlossningen en gång om dagen, typ innan man går o lägger sig, så man e mjuk o smidig. haha ursäkta ordvalet. :)

Annars så är det tyvärr så, spricker man så spricker man, o tanke är jätte läskig, jag har skrikigt varje gång när huvudet kommer.. JAG VILL INTE SPRICKA om o om igen, nu har jag ju i o för sig klarat mig ifrån det. men jag skulle nog råda dig till att kontakta en aurora mottagning så du får hjälp att kunna focucera mot smärtan, än att smärtan får dig ur balans.

lycka till!! mvh carin

Svar på tråden Vilken ställning, vill inte spricka.