• Skumboll

Autismtråd 9

Ejnie skrev 2010-01-11 23:42:46 följande:
    Skicka in den ändå och säj att ud kompletterar sen - bidraget betalas ut retroaktivt!
    Så man kan alltså skicka in en ansökan med enbart personuppgifter och komplettera senare? Trodde bara att man kunde skicka in läkarintyget senare men allt annat skulle vara med då man skickar in ansökan.
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Så, nu har jag fått arslet ur vagnen och fixat ansökan för vårdbidrag. 

Nu ska jag bara se till att få ett läkarintyg också....{#lang_emotions_undecided} 
    Hur stort vårdbidrag har ni andra?
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    pcalma skrev 2010-01-13 21:50:01 följande:
    Skönt att ha det gjort! Har du skickat in den? Gör det annars o skriv att du komplettar med läkarintyg o att det är på G. Du får ju retro från jan då! Jag har 1½ vb för mina 4 barn, men då är inte den yngste sonens NPf med i det. jag har då: Dotter 13 år med kombinerad ADHD+ASdrag Son 11 år med svsår astma o mag o tarmproblem Dotter 5,5 år med kombinerad ADHD+Bipolär sjukdom o utreds med start i feb för autism Son 3,5 år med astma o mag o tarm-problem.
    Det ligger påskrivet i kuvertet som sambon får lägga på brevlådan imorgon. 
    Men nu har jag bara gjort en enkel ansökan, bara beskrivit problemet med några få rader. Men då har jag iaf skickat in och får ett ansökningsdatum s.a.s. Tänkte ta hjälp av kuratorn och skriva en mer utförlig text (som jag vet behövs) och skicka in det tillsammans med läkarintyget sen. Skrev även det i själva ansökan, att jag kompletterar med mer senare. 
    Jag vet inte hur mycket man ska hoppas på att få? Alla säger ju att det är så svårt att få något beviljat för att sonen är så liten och att "alla" barn behöver tillsyn. 
    Tack för att du nämnde astma, det ska jag skriva med i min komplettering. Man glömmer ju bort vad som är normalt och inte. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Busbellan skrev 2010-01-13 21:56:51 följande:
    Vi har helt vb och 18% merkostnader.
    Oh! Är det bara för A?
    Tänk om man skulle få ett helt, skulle ju betyda att jag kunde sluta jobba. Ja, man kan ju drömma lite i alla fall...
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    pcalma skrev 2010-01-13 22:06:11 följande:
    Hur gammal är sonen? jag fick ett halvt vb för min dotter från det att hon var 3 år o då hade hon inte ens diagnos ännu utan var under utredning.
    2,5 snart. Nu har han ju i alla fall diagnos och det pratades även om utvecklingsstörning och språkstörning. Och så sondmatas han ju. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    pcalma skrev 2010-01-13 22:11:24 följande:
    jag tror att det är ganska bra att dra paraleller till vanliga barn, det gjorde jag. Blir mer uppenbart då hur mkt man faktiskt mer att göra med barnet trots att det är litet o ännu kräver mycket vård o omsorg så klart. Sondmatning o astma med så har du ju bara där en massa merjobb. Särskild pedagogik för sonen med nu väl? JAG tycker ju att det vote tokfel om ni inte får ett helt men tänk mellan ½-o ett helt så du inte blir besviken, men överklaga om du inte får helt! Men det kan vi ju ta då, OM det skulle behövas;)
    Ja, bara sondmatningen tar mig fyra timmar om dagen. Helt vansinnigt egentligen. 
    Astman är väl inget jätteproblem, men han har ju klart problem med luftvägarna vid infektioner och får ju inhalera titt som tätt. 
    Egentligen förväntar jag mig ingenting, jag är en sann pessimist!  
    Tänkte på det, vad kan man ta med i merkostnader? Specialmat? Läkemedel? Och ska man dra av något när man beräknar eller gör FK det?
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Herre gud! Såna grejer hade jag ju inte ens tänkt på...

Skulle nog behöva sitta en heldag själv så att jag kan få ner allt på pränt känner jag. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Busbellan skrev 2010-01-14 13:45:02 följande:
    Ja, det är bara för A. Men det har säkert en hel del med åldern att göra Han är 6 år och har utöver autismen även utvecklingsstörning. Vi fick 3/4 när vi sökte första gången, tror han var 4 år då, men hade ingen diagnos då
    Ja det är klart, är han så "gammal" så förstår jag varför han har ett helt. 
    Jadu....jag får nog ställa in mig på att vara en fattiglapp även i fortsättningen! FK är verkligen ett släkte för sig.
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    zelia skrev 2010-01-14 15:41:40 följande:
    Skumboll: Jag tycker att du ska ha helt VB. Vår son med autistiskt syndrom plus utvecklingsförsening fick helt VB, fast han bara var dryga två år då vi ansökte om det. Vår son sondmatas inte (bara när han var pytteliten, så jag vet vilket jobb det är).
    Åh, du ger mig hopp! 
    Kostig fråga kanske men stod utvecklingsförseningen med som diagnos på ert läkarintyg? 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    zelia skrev 2010-01-14 16:36:15 följande:
    Skumboll: Ja, utvecklingsförseningen finns med på läkarintyget.
    Suck, varför tänkte jag inte på det när jag bad om ett läkarintyg. Nu hoppas jag att psykologen har tänkt till och skrivit dit utvecklingsförseningen också så jag slipper be om ett nytt.
    ♥ Simon ♥
Svar på tråden Autismtråd 9