• Skumboll

Autismtråd 9

tillit71 skrev 2010-02-02 16:17:22 följande:
    Har han fått en diagnos fastställd så kan läkarna på habliteringen skriva ett intyg.
    Ja, diagnosen fick han i december. Läkaren på habiliteringen är samma läkare som har varit ansvarig för utredningen, då det hjälps inte att vi vänder oss till hab. Tyvärr. Allt är ett enda virrvarr....
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    SaramedM skrev 2010-02-02 18:54:30 följande:
    ok, tänk om tänk nytt....hm Du då? du går på knäna? kan inte du bli sjukskriven? har du rätt till akassa? det räcker med att du har någon som kan ställa upp och ta honom om du skulle få jobb? ( mormor,farmor?) eller kan du hoppa på någon kort kurs på distans?
    Gått på knäna har jag gjort i ett år.... men får ingen sjukskrivning, eller har inte fått i alla fall, på senare tid har jag inte försökt. Problemet där är ju att då får ju inte jag ta hand om sonen... eller hur? 
    Rätt till a-kassa har jag men jag har ingen som kan ta honom tyvärr, de jobbar allihopa. Pratade med en kurator idag och hon skulle försöka fixa till ett intyg till a-kassan med en förklaring till varför vi måste ha sonen hemma. Men det är ju ingen garanti för att det fungerar. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Ejnie skrev 2010-02-02 22:53:36 följande:
    Men vad säjer LSS-handläggaren? har du fått tag i en sån?? Och det faktum att kommunens dagis vägrar ta emot honom trots garanti (för det finns väl sån även för funktionshindrade barn??)
    Säger bara att det är handläggningstider och bla bla bla. 
    Vi HAR en vilande plats på ett dagis och visst kan vi sätta in honom där. Men då kommer han att gå med drygt 20 andra barn (och han är ju livrädd för barn) och kommer inte få någon mat på dagarna. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Zelia: Precis så är det, men det är ju som sagt ingen som vill ta något ansvar utan vi skickas bara runt runt runt. 

Assistans ja, vi får bara svar att det är handläggningtider. 
    Lite beroende på vad vi skulle få i VB skulle vi nog klara oss men jag får ju inte ens läkaren att skriva något intyg, då blir det svårt att få något. 
    Får väl ansöka om vårdnadsbidrag så länge, det ger oss i alla fall 3000 i månaden. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Och om jag blir sjukskriven så får väl inte jag ta hand om sonen. Då måste ju pappan vara hemma, men utan ersättning? Ekonomiskt är ju det ännu värre...

♥ Simon ♥
  • Skumboll
    tillit71 skrev 2010-02-03 09:52:02 följande:
    "Skumboll" om din son får diagnosen autistisk syndrom bör ni få helt vårdbidrag som ligger på nästan 7000 kr.
    Ja, han har autistiskt syndrom och dessutom sondmatas han så ja, vi borde få ett helt, men psykologen säger max 1/4 för att han är så liten.
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    tillit71 skrev 2010-02-03 10:11:29 följande:
    Här är en bra länk: www.autism.se/content1.asp?nodeid=22379 Jag får fullt vårdbidrag för pojken min och fick det sen han fick diagnosen vid 3 ½ år. Så kämpa på du BÖR ha helt vårdbidrag!!!
    Jag har betat av varenda länk jag hittat på google om vårdbidrag!
    Tror också mycket hänger på vilken handläggare man får. Min verkar tyvärr vara en gammal surkart, så jag har inte så stora förhoppningar. Hon ska ringa på fredag så ska vi gå igenom ansökan.... MEN, jag behöver ju detdär jädra läkarintyget. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    tillit71 skrev 2010-02-03 10:21:07 följande:
    En tröst i eländet är i alla fall att man enligt lag har rätt att få ut vårdbidrag retroaktivt från den dagen din ansökan kom in. Och det gäller även om du inte har något läkarintyg. Vår ansökan tog 3 månader så vi fick vårdbidrag för 3 månader tillbaka. Tror mej har läst att FK ALLTID rekomenderar helt bidrag när det gäller autism. Ja för det är ju inte FK som fastställer det utan någon annan men denna "någon annan" hi hi går ju oftast på FK´s ord. Hur gammal är pojken din?
    Men handläggaren sa att läkarintyget måste in denhär veckan.... {#lang_emotions_undecided} Skickade in 14 januari. 
    Har också läst någonstans att riktlinjen är helt VB vid autism. Men vette tusan om FK alltid håller det? 
    Han är 2,5. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    tillit71 skrev 2010-02-03 10:26:56 följande:
    Ansökan för vårdbidrag kan göras UTAN läkarintyg!!! Det ska hon på FK veta. Men varför skrivs inget läkarintyg?
    Jag har skickat in en ansökan men när jag pratade med handläggaren förra veckan så sa hon att jag måste skicka in ett original av läkarintyget den här veckan annars kunde hon inte gå vidare med ansökan = avslag.
    Jadu, säg det, vi får ingenting vi frågar efter. Han vill väl helt enkelt inte skriva något. Eller så har han inte tid. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    tillit71 skrev 2010-02-03 10:38:21 följande:
    Men det låter ju helt sjukt... Har du skickat in diagnos papprena till FK? I din ansökan står det i detalj ALLA jobbiga saker? Vet att det är skitjobbigt att skriva ansökan för man måste verkligen klanka ner på sitt egna barn.
    Nej, det var ingen idé sa de som gjorde utredningen. Skickar jag bara in diagnosintyget så skulle vi få avslag direkt för det tar inte upp vilka svårigheter han har.....SUCK! Men får jag inget annat intyg får jag väl skicka in det som jag har. 
    Jodå, 8 st A4 sidor med negativa saker. Det kändes i hjärtat kan jag säga. 
    ♥ Simon ♥
Svar på tråden Autismtråd 9