Inlägg från: längtar och väntar |Visa alla inlägg
  • längtar och väntar

Hålla besticken "rätt" i skolan!!!

Jag vet flera vänsterhänta som håller besticken i de andra händerna. Ska de inte få göra det då heller? Så länge man vet hur man beter sig vid ett matbord så!

Jag är själv vänsterhänt, ska jag inte få hålla skeden i vänsterhand då t.ex.?

• längtar och väntar

Jag vet flera vänsterhänta som håller besticken i de andra händerna. Ska de inte få göra det då heller? Så länge man vet hur man beter sig vid ett matbord så!

Jag är själv vänsterhänt, ska jag inte få hålla skeden i vänsterhand då t.ex.?

• längtar och väntar

Fast vad är "rätt" då? Ska man inte få skriva med vänster hand då heller för att det inte är "rätt"?

Bite me skrev 2009-11-14 15:06:15 följande:

Hur får du fram att matglädjen prioriteras bort iom att man vill att barn ska lära sig äta "rätt"?
  • längtar och väntar

Men herregud vilka FÖRDOMAR!!! Jag är vänsterhänt och använder vänster hand till det mesta. Skulle jag fara illa av det? Min kusin som är vänsterhänt vänder besticken också, det gör inte jag, dock använder jag alltid skeden med vänster hand t.ex..

Anatha skrev 2009-11-14 15:07:57 följande:
    Givetvis blir man inte mindre framgångsrik om man håller besticken i fel hand. Men det är inte bra bordsskick och sådan syns ju om man frammåt ska delta i måltider som är tex arbetsrelaterade. Det är inte någon stor grej men en sådan sak som kan ses som negativt och det tycker jag inte man ska göra sina barn den björntjänsten att inte lära dem korrekt vett och etikett.
  • längtar och väntar

Fast bordsskick har ingenting att göra med i vilka händer man håller besticken heller!!!

Bite me skrev 2009-11-14 15:09:01 följande:

längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:07:16 följande: Rätt är det som står beskrivet i vett o etikett-böcker, o hur man äter har inget att göra med hur man skriver. Min dotter är vänsterhänt, tre år o har ett jättefint bordsskick.
  • längtar och väntar

Fast lättare? Är man vänsterhänt är det lättare att skära med vänster hand t.ex.. Då är det inte så konstigt om man vänder på besticken heller..

Rulltrappa skrev 2009-11-14 15:10:23 följande:
    visst kan man tipsa om hur man kan hålla besticken för att det ska gå lättare, men går det inte in efter ett par tre gånger känns det som en riskabel sysselsättning att tjata vidare.
  • längtar och väntar

Bra! Stå på dig! Jag jobbar själv som lärare och skulle aldrig påtala något sådant för mina elever så länge de inte slafsar i sig maten eller spiller en massa etc..

MoSv74 skrev 2009-11-14 15:12:04 följande:
    Herreud! Trodde faktiskt inte att folk på fullaste allvar tycker att det är sån stor grej vilken hand barnen håller besticken i?! Men jag hade visst fel.... Mina barn kommer få fortsätta med sitt "dåliga bordsskick". Och inte 17 mår dom dåligt av det!
  • längtar och väntar

Så att vara vänsterhänt är ett handikapp? Vi kanske ska sluta skriva med vänster hand också?

Det är inget felaktigt bordsskick att äta med vänster hand när man använder sked/gaffel etc.. Jag kan lova dig att skulle jag använda höger hand skulle inte mycket av min mat hamna i munnen..

Anatha skrev 2009-11-14 15:13:39 följande:
    längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:09:47 följande: Nej du far säkert inte illa men det är inte korrekt borsskick och icke korrekt bordssmkick ser inte lika bra ut som korrekt bordsskick.
  • längtar och väntar

Inte med arbetet men privat. Spelar det någon roll? Ingen av mina kolleger har någonsin sagt något om att jag är vänsterhänt. Bara att det ser lite farligt ut när jag skär bröd..

Min man är också vänsterhänt och de är ute emellanåt och äter, inga kommentarer där heller.. Hans ena kollega är dessutom också vänsterhänt..

FÖRDOMAR!!!

Bite me skrev 2009-11-14 15:13:38 följande:

längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:09:47 följande: O du går ofta ut o äter på fina restauranger med arbetet?
  • längtar och väntar

Men bra, man lär sig alltid något av familjeliv! Hahaha!

Så jag ska börja äta med höger hand t.ex. vid efterrätter och så? Då skulle nog ingen vilja sitta bredvid mig!!!

Bite me skrev 2009-11-14 15:15:29 följande:

längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:10:15 följande:Nej, W.T brukar inte må dåligt av sånt.
Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!