Inlägg från: längtar och väntar |Visa alla inlägg
  • längtar och väntar

Hålla besticken "rätt" i skolan!!!

FAst att hålla besticken i "rätt" hand.. Det spelar ändå ingen roll! Vad är "rätt" liksom? Vem har bestämt det? Jo någon snubbe som tyckte att vänsterhänthet var en sjukdom!

o GUTEGIRL o skrev 2009-11-14 17:20:10 följande:

Håller med. Barn bör få lära sig sådant. De slipper känna sig dumma på en middag om de vet vilka bestick man har till vad osv. Det hör till god ton och allmänbildning. Samt att om de vet hur man ska göra, så kan de alltid välja att INTE göra så sedan, men då har de i alla fall ett val. Det ser otroligt illa ut med folk som tar en stor köttbit på gaffeln och gnager på den, utan att ens skära det först, t ex. Det är inget fel i att lära barnen att äta ordentligt, det har de nytta av som vuxna. TS borde tacka fröken.
  • längtar och väntar

Så då ska vänsterhänta lära sig skriva med höger hand också så att man inte armbågas med grannen som sitter bredvid?

Att ha kniv och gaffel i rätt hand är en social konstruktion, absolut. MEN, det har en praktisk funktion också. När alla äter på samma sätt minskar risken för att få bordsgrannens armbågar på sig och det blir trevligare.
  • längtar och väntar

För flera säger ju att man inte ska ha sked etc i vänster hand när man äter! Då hindrar man oss vänsterhänta!

Danitrass skrev 2009-11-14 17:26:55 följande:
    Men vem, VEM i den här tråden har påstått att man inte låter barn vara vänsterhänta?
  • längtar och väntar

Men är det "fulare" att äta på "fel" sätt då?

Att äta fint för mig är att sitta ner tills alla är färdiga, inte spilla eller kladda, inte smaska etc

o GUTEGIRL o skrev 2009-11-14 17:35:18 följande:

Ja, men för att kunna tänka själv och reflektera så måste man ju ha något att jämföra med för att kunna ställning. Och då är det ju bra att barnen får lära sig olika saker, t ex hur man gör för att äta fint.
  • längtar och väntar

Ingen har någonsin reagerat på hur jag och min man håller våra bestick när vi är på bröllop.. Gifte oss själva i somras och vi satt båda två och åt efterrätten med skeden i vänster hand och höll kaffekoppen också i vänster hand...

Vi lever i 2000-talet!

o GUTEGIRL o skrev 2009-11-14 17:39:52 följande:

längtar och väntar skrev 2009-11-14 17:36:48 följande: Det beror helt på vilket sammanhang man befinner sig i. Om man är på ett bröllop t ex, är det kanske viktigare att kunna äta enligt vedertagen tradition än om man sitter hemma hos en kompis. sedan så ser bordsskicket annorlunda ut i andra länder, men då får man ju lära sig hur det ska vara där också.
  • längtar och väntar

Fast att äta med händerna klassas verkligen som dåligt bordsskick. Det är ok upp till en viss ålder.. däremot äter jag med händerna på restaurang om jag äter revbensspjäll t.ex.

Blåklocka skrev 2009-11-14 17:45:12 följande:
    Men om era barn vill äta med händerna. Tycker ni att det är okej då? Att inte få äta med händerna kan ju i så fall också ifrågasättas.
  • längtar och väntar

Men ska man inte skriva med vänster hand då heller? Kan vara trångt där man sitter och skriver också, t.ex. i stora föreläsningssalar och så..

Little Ms Chatterbox skrev 2009-11-14 17:56:29 följande:

Att man ska äta med rätt hand och fint på tex bröllop är inte bara för att det ska vara fint. Det är även att alla ska få lika mycket plats med armbågarna när man äter. Ofta så sitter man trångt på bröllop och andra sammankomster och om det är någon som har kniv och gaffel i "fel" hand så blir det ojämt flöde på trängseln.
  • längtar och väntar

Är det viktigt för dig också att om man ska äta bara med gaffel så har man den i höger hand? Eller om man äter med sked, måste den vara i höger hand?

Får man ta upp sås med vänster hand eller måste man använda höger till allt?

Blåklocka skrev 2009-11-14 18:10:40 följande:
    För att svara på din fråga! Det har inga effekter alls rent ätmässigt. Det blir inga effekter alls om man byter hand. Det blir inte så stora effekter om man sätter pinnar i händerna heller. Eller om man tar upp maten med händerna. Våra sociala kontruktioner är att man håller gaffel i vänster och kniv i höger. Rent effektmässigt händer ingenting alls om man byter. Lika lite som det händer om man dricker vatten i vinglaset istället för vattenglaset. Men för mig är att hålla besticken rätt, att dricka rätt dryck i rätt glas osv viktigt.
  • längtar och väntar

Så man ska skratta åt homosexuella också, eller handikappade, utvecklingsstörda??

Vänsterhänthet är INGEN sjukdom!

Bite me skrev 2009-11-14 21:06:23 följande:

Nej, var har jag skrivit att det hör till vett o etikett? Det är ett mänskligt beteende, att tala om den som avviker på ett negativt eller positivt sätt, det går inte att komma ifrån, oavsett vilka kretsar du rör dig i.
  • längtar och väntar

Jo det kan visst vara svårt! Jag kan inte använda sked med höger hand t.ex.! Och skulle jag försöka skulle jag verkligen inte ha bra bordsskick!

Butterscotch skrev 2009-11-15 06:59:06 följande:
    Om man är så stor att man går i fjärde klass tycker jag att det är helt ok att man lär sig hur man beter sig vid ett matbord, om man nu inte fått lära sig det hemma redan. Så svårt och så jobbigt kan det väl inte vara att hålla besticken rätt (enligt svenska mått mätt)?
Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!