• doktorC

Järnrikt!

bra tips!

• doktorC

Intressant - jag läste häromdan om pumpafrön men visste inte att dom var SÅÅ järnrika. Coolt, då ska jag köpa det.

Nu måste jag passa på att fråga er en grej som jag funderar på.
    Det verkar ju som om alla gravida i princip måste ta järntillskott. Varför tror ni att det är så? Jag menar, kroppen borde ju vara kapabel att fixa det själv med rätt kost. Gick alla gravida runt och hade järnbrist förr i tiden, eller åt dom något vi inte äter, typ inälvsmat? Vad tror ni?

Jag skulle gärna försöka få i mej järn från maten om möjligt. Det blir väl att äta paltbröd och pumpafrön då..

• doktorC

aha, vilken tur man gör det då
    det var ju otroligt stor skillnad ja enligt din tabell!

• doktorC

är det sånt järn som lätt tas upp av kroppen också?

• doktorC

Kocken: nej just det, känns bättre om man kan få i sig järn utspritt under dagen än att behöva ta klumpen i form av tabletter.

Kathy1: så du behövde inte järntillskott då? järnberikat vatten, det låter ju lite läskigt (ursäkta). Är det verkligen berikat eller innehåller det järn naturligt?

Förresten, läste någon lista häromdagen, och vad jag förstod så innehåller inte broccoli några direkt imponerade mängder järn. Och spenat skulle tydligen höra till de livsmedel som motverkar upptaget...? Kanske för att det innehåller mycket kalcium.

• doktorC

bra tips det!
    där kunde man ju se att broccoli inte var mycket att hänga i julgranen när det gäller järninnehåll. men det är väl å andra sidan ett livsmedel som hjälper kroppen att ta upp järn.

• doktorC

specialK - näe det är blää.
    hellre "Gris blod" då, ha ha!

Jag undrar varför man alltid får tips om att äta massa grönsaker för järn, när det i själva verket är animaliska produkter som verkligen innehåller järn...? (bortsett från berikade flingor och tuggumi då...)

Synd att det ska vara så besvärligt med lever förresten. Personligen vet jag inte vad jag ska tro om den där A-vitaminstudien, men man vill ju inte chansa...

• doktorC

Jo det är ju självklart i och för sej, men ibland kan man ju nästan få för sig att det bästa är broccoli och spenat, så mycket det pratas om det.

Tycker över huvud taget att det är så, när det pratas om hur man får i sig olika näringsämnen, nästan som om animalsika produkter är lite tabu eller nåt... när det i själva verket är jättebra mat. Vegetarianernas fel

Men det kankse är jag som är känslig :)

• doktorC

Ok av naturen som jag trodde. Det låter ju bra!
    Vad ska man ha för HB då?

• doktorC

Ja, fisk är jättebra, men så problematiskt nu med miljögifter...
    Därför äter jag mer nöt, lamm och vilt än fisk nuförtiden -och tar DHA och EPA som tillskott.
    Jag vet att det inte är problem med alla fiskar men jag är extra försiktig nu under graviditeten.

Jag tror också att riskerna med animalsikt fett är något överdrivna faktiskt. Alla dessa lättprodukter tex, varför??

• doktorC

Nja, jag är skeptisk till odlad fisk sen den där historien om PCB i odlad Norsk lax kom ut i Science häromåret...
    Jag vet att slv är bra och så men jag har lagt till en del egna grejer med

Ok, men då är det väl balansen som är problemet snarare än det animaliska fettet?
    Och lättprodukter är väl en smaksak också förstås. Jag dricker gammaldags mjölk och gillar variationen i fetthalt där, men lättmjölk tycker jag bara smakar konstigt.

Vad jag menar är väl att det kan gå till lite överdrift med "fat-free" hit och dit. Vi behöver faktiskt fett! Sen kan man ju skippa chips och sånt skräp.

Nu hamnade diskussionen visst lite långt i från järnet... ska gå ut och laga kött- och grönsakssoppa i min gamla kockums järngryta!

• doktorC

Det låter bra det Maysan.

Kocken: jaha då får jag väl sluta äta då, snyft. Har du nån mer info/länk om detta hemska du skrev?

• doktorC

Jaa, det är ett stort problem med flamskyddsmedel. Läste för ett tag sedan om hur mycket det fanns i bröstmjölk etc - tragiskt!

Man får undvika dom gifter man kan helt enkelt. Ekologisk mat innehåller ju mindre bekämpningsmedel, det är alltid nåt

Instämmer i din misstänksamhet mot lättmargarin ... tycker man ska äta maten som den är naturligt istället för att dra ifrån och sätta ditt fett hit och dit.

Jag äter smör, men det är ju lite svårt att bre, så det var ju en bra ide att vispa med rapsolja. Brukar inte äta smörgås så ofta, men smaken har ändrats sen jag blev gravid och nu vill jag ha det!

Svar på tråden Järnrikt!