Inlägg från: lata kocken Johanna |Visa alla inlägg
  • lata kocken Johanna

Järnrikt!

goda snacks som man kan släta med sej och som är rika på järn:

torkade aprikoser 6mg/100g
    torkade dadlar 1,3mg/100g - färska mindre än hälften
    torkade fikon 2,2mg/100g
    russin 2,4 mg/100g

en del nötter och frön är järnrika tex
    cashew 6mg/100g
    pistaschnötter 6,7mg/100g
    solrosfrön torkade 6,8mg/100g
    hasselnötter 3,6mg/100g
    pumpafrön 15mg/100g !!!

annat järnrikt
    messost 30% 10g/100g
    messmör och all annan messost 5g/100g
    cornflakes berikade 7,1mg/100g
    SpecialK 13mg/100g
    parboiled ris berikat kokt 1mg/100g (icke berikat 0,2mg)
    fullkornspasta kokt 1,5-2mg/100g

produkter med mycket hemjärn - som är lättare för kroppen att ta upp
    hårt blodbröd 19,8mg/100g
    paltbröd 26mg/100g
    blodpudding beroende på fetthalt 17-19mg/100g
    leverpastej beroende på fetthal 5,5-7,7mg/100g

ett lite kul faktum:
    köttfärssås hemlagad i vanlig panna 1-2mg/100g
    köttfärssås helagad i gjutjärnspanna 4,5-5,5mg/100g

• lata kocken Johanna

buffar upp den här tråden

• lata kocken Johanna

man använde järngrytor istället för rostfria och det ger en enormt stor skillnad i järnintag - så den som har problem ska verkligen satsa på att laga all mat i järngrytor

alla siffror är tagna från slvs livsmedelstabell (från 2002) min är snart sönderläst eftersom jag använt den i ett antal kurser i utbildningen

• lata kocken Johanna

makens moster var anemisk (mellan 90och 100 i HB) och bytte ut en stor del av sina grytor och pannor mot gjutjärn

tre månader senare hade hon 130-140 i Hb - visserligen inte gravid men det är ett exempel på att det har effekt

• lata kocken Johanna

det är två eller trevärda järnjoner precis som man får från allt som inte är blod/kött

däremot blir allt järn lättare att ta upp om det finns kött i maten - den sk köttfaktorn
    sen är det en stor skillnad när järnet är i en "lösning" som innehåller ganska små mängder järn totalt sett eftersom kroppen hinner med att ta upp det...

det är ju inte en klump järn som kommer ner i magen som kan irritera tarmen och ge biverkningar

Järn är en sån sak som man bör få i sej ofta och inte så mycket varje gång - just för risken att magen mår dåligt av det...

• lata kocken Johanna

godmorgon har en järnberikad apelsinjuice

om man kollar sina frukostflingor så kan de ge ett stort järntillskott om man väljer rätt - en del sorter är järnberikade och en del är inte det

• lata kocken Johanna

har de ökat mängden järn sååå mycket i specialKn på två år?

det är ju 10g extra (från 13 till 23) - måste kolla på mitt paket - skumt på mitt står det 14g, men det är inte kelloggs förståss

är det förresten säkert med blutsaft? är det testat på gravida? jag har ingen aning - och eftersom hälsokost inte har samma testkrav så skulle jag inte våga råda ngn att använda det - men vill ju gärna veta om det är testat

• lata kocken Johanna

milligram ska det ju stå

• lata kocken Johanna

för att det är så självklart att animaliska produkter är de som innehåller järn

• lata kocken Johanna

bara för att det är naturligt från växter är det inte säkert att det är bra..

vem skulle få för sig att käka fingerborgsblomma, flugsvamp eller frö från ricinbusken bara för att det är naturligt?
    Tyvärr så innehåller många hälsokostpreparat giftiga växter (tex ricinolja) och det är ingen som testar kollar eller varnar...

• lata kocken Johanna

då är det förhoppningsvis testat - det var ju det jag frågade om...
    gillar verkligen inte att många drar slutsatsen att om ngt är naturligt så är det ofarligt - eller till och med nyttigt

några av de mest potenta gifterna är ju naturliga växtgifter...

Doktor C

jag håller med om att det känns lite tabubelagt med kött och andra animaliska produkter

men ett bra nötkött eller ännu hellre - höstlamm eller vilt är ju dels väldigt gott och dels magert och innehåller mycket b12, järn och annat nyttigt

men det viktigaste som människan ska äta är ju faktiskt fisk - 3 ggr i veckan helst
    det för att få i sej DHA och EPA (DHA är en viktig beståndsdel i hjärnan)

• lata kocken Johanna

rent generellt så är odlade fiskar OK tex lax
    och fisk från havet är i allmänhet OK - så länge det inte är stora rovfiskar
    men det står ju väldigt tydligt på slv

har man en bra balans i kosten är animaliska fetter ingen fara
    problemet är väl att väldigt många inte har den balansen - det krävs ju tillräckliga mängder med omättade fetter för att väga upp de mättade från de animaliska produktern

lättprodukter som tex leverpastej tycker jag är helt OK (tillochmed godare) - där har de ju bara vänt på mängden lever jämfört med mängden fett fläsk

dricker man ohomogeniserad mjölk kan man ju oxå välja fetthalt - när den har stått en natt i tanken så är det grädde på toppen och lättmjölk i botten
    Pappa tog alltid lättmjölken och mamma ville helst ha blandad när vi hade lantbruk

• lata kocken Johanna

pcb i fisken då skulle du bara veta vad du får i dej från grönsaker, kött mm (såndär hääärliga bromerade flamskyddsmedel är ju mer regel än undantag)

fast jag upplever det som att fetthysterin har minskat lite

det som tillverkarna gör när de tar bort fettet är ju ofta att lägga till socker - eftersom fettet är smakbärare så behövs ngt annat som bär smak - och det är ofta socker

30E%fett är ganska optimalt att ligga på för då får kroppen tillräckligt med fett för att täcka behoven
    Problemen är ofta att de som försöker undvika fett ofta hamnar lååångt under 30E% och de andra lååångt över...
    har sagt det innan och säger det igen - balans!

• lata kocken Johanna

nej men jösses - då får du ju sluta leva!

bromerade flamskyddsmedel finns i princip i allt idag (de kom för typ 25 år sen och var sååå bra) så det gååår inte att undvika - låt bara bli att tänka på det

och undvik att tugga på datorn och TVn för de brukar innehålla en hel del - dvs de är inte nyttiga att äta

• lata kocken Johanna

tyvärr hjälper det inte med ekologiskt
    problemet ligger i att man hittat flamskyddsmedel i vattentäkter och i vissa fall i grundvattnet - så allt är lixom förpestat lite trist...

färgämnet i lax kommer från små räkdjur - så det är i princip samma som laxen själv väljer att äta fast i större mängd

det är jättegott att göra eget bredbart "margarin" av kallpressad rapsolja som man vispar med smör och lite salt - mums!

• lata kocken Johanna

nej 12-18 MILLIgram är det dom är RDI för kvinnor i fertil ålder

+10mg de sista två trimestrarna

Svar på tråden Järnrikt!