Inlägg från: Jennolinnea |Visa alla inlägg
  • Jennolinnea

Mosad banan från när?

Måste också kasta mig in i debatten...

År 2001 beslutade WHO att öka rekommendationen om helamning från fyra till sex månader. Motivet: bristen på rent vatten att blanda ersättningen med skördar fortfarande offer i u-länderna. Alltså, amning är renare och hälsosammare.

Så här säger en expert, Agnes Wold, läkare och professor i klinisk bakteriologi, vid Sahlgrenska akademin i Göteborg om detta: "Att svenska mammor ska amma så länge är fullkomligt meningslöst ur ett hälsoperspektiv. Rekommendationen handlar om politik, att svenska kvinnor ska vara solidariska med fattiga kvinnor och helamma i sex månader. Det kanske WHO tycker, men svenska kvinnor måste få bestämma själva."

Och en grej till. Enligt en broschyr från Livsmedelsverket "Mat för spädbarn" så är anledningen till att maten kommer ut ur munnen igen att de flesta barn har svårt aför att få in maten ordentligt i munnen och svälja. Jag citerar broschyren: "Att maten kommer ut igen beror alltså inte på att barnet inte tycker om den utan på att det inte vet hur det ska göra och är ovan vid konsistensen. Det är bara att försiktigt stoppa in skeden igen. Om barnet visar ovilja mot maten är det bättre att vänta någon vecka o h prova igen när barnet på nytt visar att det är nyfiket på mat."

I bananfrågan har jag dock inte någon åsikt.

Svar på tråden Mosad banan från när?