• Maadeleine

Mosad banan från när?

Hej!

Kan man ge sin lilla mosad banan från och med 3,5månad?
    ja tänkte börja med gröten i veckan några skedar per kväll,
    men om man kanske kan börja redan nu med lite mosad banan?

• Svar på tråden Mosad banan från när?
  • GrönaDruvan

Jag gav när sonen var 4 mån, är nog inga problem. Vad jag hört så kan vissa bli förstoppade av det, men det märker du ju!

• Fotavtryck

allra tidigast 4 mån. men då skall du ha börjat med nått annat. ex potatis. Som är mycket mer skonsammare mot magen.

Jag ångrar lite att vi började med smakis vid 4 månader. efter två veckor var han inte längre intreserad av att amma. bara äta mat.
    Den här gången kommer jag ta det senare.

Men börja som sagt med potatis i några dagar o annan rotfruktspure några dagar senare. Så det bör nog gå ca 3 veckor från första smakisen till att du börjar med banan

• Maadeleine

jag provade två små skedar medans ja åt själv! Men hon verkar då inte ens tycka det va gott, spotta som ut det haha!! Men ja ska börja med Gröten dära i veckan får ja se om hon vill ha det istället...

• Helene OSV
    Maadeleine skrev 2009-11-15 15:42:24 följande:
    jag provade två små skedar medans ja åt själv! Men hon verkar då inte ens tycka det va gott, spotta som ut det haha!! Men ja ska börja med Gröten dära i veckan får ja se om hon vill ha det istället...
    Spottar de ut så är de inte redo att börja med fast föda!
  • La Lola
    Helene OSV skrev 2009-11-15 15:48:04 följande:
    Rekommendationerna är att helamma i sex månader!
    O då påpekar jag då, som vanligt, att det endast är en rekomendation o inget man måste följa.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Maadeleine

Helene OSV skrev 2009-11-15 15:48:04 följande:

Rekommendationerna är att helamma i sex månader!
    Ja allt verkar då så olika från olika sköterskor på BVC också!
    En tjej som ja känner har lika gammal dotter som min, och hon fick
    råd att ge henne en hel tallrik gröt redan i helgen! Och det har hon gjort med...
    ja fattar då inget...
  • Helene OSV

La Lola skrev 2009-11-15 15:50:31 följande:

O då påpekar jag då, som vanligt, att det endast är en rekomendation o inget man måste följa.
    Visst men rekommendationen finns ju av en anledning!
    Bäbisars mage/tarm är i regel inte redo för annat än bröstmjölk innan 6 mån, vissa redan vid 4 mån. och vissa inte förrän 8 mån. men i genomsnitt 6 mån.

Det finns i regel ingen anledning att börja med smakisar innan 6 mån. och BVC SKA följa den rekommendationen och inte ändra det utifrån sina egna åsikter!
  • Katarina76
    Maadeleine skrev 2009-11-15 15:52:10 följande:
    Helene OSV skrev 2009-11-15 15:48:04 följande: Ja allt verkar då så olika från olika sköterskor på BVC också! En tjej som ja känner har lika gammal dotter som min, och hon fick råd att ge henne en hel tallrik gröt redan i helgen! Och det har hon gjort med... ja fattar då inget...
    Rekommendationerna är att helamma i 6 månader om det fungerar för att inte konkurrera med amningen. Delammar man eller ger ersättning är rekommendationen att börja tidigast vid 4 månader.

BVC kan ge andra råd vid speciella omständigheter.
  • La Lola
    Helene OSV skrev 2009-11-15 16:08:50 följande:
    La Lola skrev 2009-11-15 15:50:31 följande: Visst men rekommendationen finns ju av en anledning! Bäbisars mage/tarm är i regel inte redo för annat än bröstmjölk innan 6 mån, vissa redan vid 4 mån. och vissa inte förrän 8 mån. men i genomsnitt 6 mån. Det finns i regel ingen anledning att börja med smakisar innan 6 mån. och BVC SKA följa den rekommendationen och inte ändra det utifrån sina egna åsikter!
    Ja men varför detta behov av att upplysa Ts om detta när det inte ens är det hon undrar över?
    Alla vill ju inte ens helamma i 6 mån......
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
Svar på tråden Mosad banan från när?