• vittra

Mosad banan från när?

Du måste tänka på lillmagen, banan är ju inte vad man rekommenderar att börja med. Dessutom är det sött vilket man brukar avråda ifrån. Vi gav nog banan först vid 7-8 månaders ålder, men så började inte vi med smakisar så tidigt som 4 månader heller visserligen.

Skulle ju råda till att helamma i 6 månader om möjligt, eller avvakta tills bebisen visar ett TYDLIGT intresse för vanlig mat! Tyvärr är det många som missar just den punkten, och får problem med mat åt det ena eller det andra hållet i flera år framåt! Tro mig, jag vet av erfarenhet. Det ÄR INTE bra att börja för tidigt... invänta signalerna från barnet säger jag.

Och som sagt.. banan hit eller dit, du avgör ju själv. Men tänk på magen och tänk på att det är sött.

• vittra
    sassus skrev 2009-11-16 18:27:47 följande:
    Jag har däremot hört om de som väntar för länge istället, och då har det varit svårt att få barnet att äta överhuvudtaget. Det är ju en träningssak det där att äta... Inget som många gånger inte bara kommer den dagen man tycker barnet ska börja ÄTA mat. Jag litar på BVC rekommendationer, att det är bra att börja lite smått vid 4 månader för att barnet ska få testa att ha mat och en sked i munnen... När jag jobbade på förskola fanns det barn där som inte visade intresse för mat... Som tur är hade föräldrarna börjat ge mat ändå, annars hade det blivit långa hungriga dagar för de stackars barnen Nu förstår jag ju att du inte menar man ska vänta hur länge som helst, men ändå... Det jag tror kan stjälpa mer än hjälpa är om man tvingar i barnet mat för tidigt. Mat ska va kul, lustfyllt, och det tycker jag att jag visar min dotter när hon får känna och lukta och smaka på maten...
    Fast rekommendationerna från bvc är generellt i Sverige att börja vid 6 månaders ålder, inte 4. Dock har de ju som vi vet benägenhet att väldigt ofta utgå från sina egna åsikter istället för de riktlinjer som de faktiskt ska följa i sitt arbete.

I övrigt håller jag helt med dig.
Svar på tråden Mosad banan från när?