• Maadeleine

Mosad banan från när?

Hej!

Kan man ge sin lilla mosad banan från och med 3,5månad?
    ja tänkte börja med gröten i veckan några skedar per kväll,
    men om man kanske kan börja redan nu med lite mosad banan?

• Svar på tråden Mosad banan från när?
  • sassus
    vittra skrev 2009-11-16 17:39:39 följande:
    Du måste tänka på lillmagen, banan är ju inte vad man rekommenderar att börja med. Dessutom är det sött vilket man brukar avråda ifrån. Vi gav nog banan först vid 7-8 månaders ålder, men så började inte vi med smakisar så tidigt som 4 månader heller visserligen. Skulle ju råda till att helamma i 6 månader om möjligt, eller avvakta tills bebisen visar ett TYDLIGT intresse för vanlig mat! Tyvärr är det många som missar just den punkten, och får problem med mat åt det ena eller det andra hållet i flera år framåt! Tro mig, jag vet av erfarenhet. Det ÄR INTE bra att börja för tidigt... invänta signalerna från barnet säger jag. Och som sagt.. banan hit eller dit, du avgör ju själv. Men tänk på magen och tänk på att det är sött.
    Jag har däremot hört om de som väntar för länge istället, och då har det varit svårt att få barnet att äta överhuvudtaget. Det är ju en träningssak det där att äta... Inget som många gånger inte bara kommer den dagen man tycker barnet ska börja ÄTA mat. Jag litar på BVC rekommendationer, att det är bra att börja lite smått vid 4 månader för att barnet ska få testa att ha mat och en sked i munnen... När jag jobbade på förskola fanns det barn där som inte visade intresse för mat... Som tur är hade föräldrarna börjat ge mat ändå, annars hade det blivit långa hungriga dagar för de stackars barnen Nu förstår jag ju att du inte menar man ska vänta hur länge som helst, men ändå...

Det jag tror kan stjälpa mer än hjälpa är om man tvingar i barnet mat för tidigt. Mat ska va kul, lustfyllt, och det tycker jag att jag visar min dotter när hon får känna och lukta och smaka på maten...
  • vittra
    sassus skrev 2009-11-16 18:27:47 följande:
    Jag har däremot hört om de som väntar för länge istället, och då har det varit svårt att få barnet att äta överhuvudtaget. Det är ju en träningssak det där att äta... Inget som många gånger inte bara kommer den dagen man tycker barnet ska börja ÄTA mat. Jag litar på BVC rekommendationer, att det är bra att börja lite smått vid 4 månader för att barnet ska få testa att ha mat och en sked i munnen... När jag jobbade på förskola fanns det barn där som inte visade intresse för mat... Som tur är hade föräldrarna börjat ge mat ändå, annars hade det blivit långa hungriga dagar för de stackars barnen Nu förstår jag ju att du inte menar man ska vänta hur länge som helst, men ändå... Det jag tror kan stjälpa mer än hjälpa är om man tvingar i barnet mat för tidigt. Mat ska va kul, lustfyllt, och det tycker jag att jag visar min dotter när hon får känna och lukta och smaka på maten...
    Fast rekommendationerna från bvc är generellt i Sverige att börja vid 6 månaders ålder, inte 4. Dock har de ju som vi vet benägenhet att väldigt ofta utgå från sina egna åsikter istället för de riktlinjer som de faktiskt ska följa i sitt arbete.

I övrigt håller jag helt med dig.
  • sassus
    vittra skrev 2009-11-16 18:32:35 följande:
    Fast rekommendationerna från bvc är generellt i Sverige att börja vid 6 månaders ålder, inte 4. Dock har de ju som vi vet benägenhet att väldigt ofta utgå från sina egna åsikter istället för de riktlinjer som de faktiskt ska följa i sitt arbete. I övrigt håller jag helt med dig.
    Fast både i Linköping där dottern är född och här i Ulricehamn där vi bor nu säger de 4 månader. Sen i övriga delar av landet vet jag förstås inte... BVC här sa att förut var riktlinjerna 4 månader, sedan gick WHO ut och rekommenderade 6 månader för att de såg en tendens att kvinnor i tredje världen slutade amma vid 4 månader... Svenska barnläkare säger dock fortfarande 4 månader sa BVC när jag frågade. Och när jag var liten fanns det 3-månaderspuré, så i så fall har det ju blivit lite bättre Fast man ska göra som man själv vill. Det blir människor av de flesta ändå. Och precis som du skriver ska man ta det BVC säger med en nypa salt, men i en djungel av råd försöker jag ändå lyssna på dem
  • BabyJia

Dottern har ätit gröt sen hon va 3 mån å 2 veckor, började då såklart väldigt lugnt. De va de första hon fick som smakis, sen 8 dar före hennes 4 mån dag så började vi med grönsakspureer. Nu e hon 4 mån å 12 dagar gammal å i lördags fick hon smaka på fruktpure för första gången, päron å hallon å de tyckte hon om. Så idag fick hon de till gröten till frukost å på em å hon åt upp nästan hela portionen av gröten för första gången. Hon har orkat halva portioner innan, men idag åt hon tills de va bara 1 msk kvar av gröten Både till frukost å i em fick hon gröt me sån pure på, gröten blev väldigt god plötsligt.
    Så jag har ju låtit henne få smaka lite olika grönsaker å så före hon har fått frukt, å de e ju de som e rekomenderat att man gör oxå.

• MikaelaEriksson

tror vi gav mosad banan vid 6 månader, jag var lite skraj att han skulle bli hård i magen.
    vi började med smakisar vid 3 månader för han vägra ta flaska och vi hade haft jätte problem med det hela tiden, så vi fick prata med barnläkare o dietist och dom ansåg att vi skulle börja med gröt först :) funka kanon.
    vanlig gröt är inte söt. så det kan man garanterat börja med.
    mitt bvc säger också 4 månader inte 6 :)

• BabyJia

Ska tillägga att hon vi har gått hos på BVC sa tidigast smakisar vid 4 mån, fast vi tjuvstarta ändå före me gröt.

• Fotavtryck

Varför har alla så brottom med smakisar?
    (ja vet, började själv vid 4½ månad, men så jag ångrar det efteråt)
    dom är ju små små barn, o låt dom vara små barn.

Den här gången kommer vi vänta till 6 månader.
    Förstår dom som börjar med gröt, som inte är rekomenderad för än vid 4 månader, om barnen bara vill äta o äta hela natten. O ge lite gröt på kvällen så dom står sig längre är helt ok.
    Men varför få dom att gå över till fast föda så fort? Verkar som många använder amningen som ett kompliment i dag o inte tvärt om.

Men som sagt, mina åsikter. sedan gör var o en som den själv vill.

• sassus
    Fotavtryck skrev 2009-11-17 10:45:42 följande:
    Varför har alla så brottom med smakisar? (ja vet, började själv vid 4½ månad, men så jag ångrar det efteråt) dom är ju små små barn, o låt dom vara små barn. Den här gången kommer vi vänta till 6 månader. Förstår dom som börjar med gröt, som inte är rekomenderad för än vid 4 månader, om barnen bara vill äta o äta hela natten. O ge lite gröt på kvällen så dom står sig längre är helt ok. Men varför få dom att gå över till fast föda så fort? Verkar som många använder amningen som ett kompliment i dag o inte tvärt om. Men som sagt, mina åsikter. sedan gör var o en som den själv vill.
    Jag kan bara svara för mig själv. Jag vill gärna byta ut ett amningsmål mot mat när dottern är 6 månader för jag tycker stundtals det är jobbigt att amma. Självklart kommer jag fortsätta delamma så länge hon vill sedan... Vi började så smått när hon var 4 månader och en vecka och idag är hon drygt 5 månader. Vi tar det i hennes takt, lika med långsamt, och som det ser ut nu kommer vi nog inte ha kommit så långt så att vi kan byta ut ett mål vid 6 månader. Gör som så att jag ammar först, sen ger mat så att det inte ska konkurera ut amningen.

Sen tycker många att det är väldigt spännande att börja ge mat. Vet inte varför. Likaså längtar många tills barnet kan sitta i barnmatstol själv, tills man får byta till sittdelen i vagnen osv. Det är ett konstigt fenomen (jag är likadan) Kan tänka mig att man lever mer i nuet med andra barnet.
  • allakantralla

Du kan börja med vad som helst när som helst. Sedan får det ju olika konsekvenser, såklart. Men att låta ett 3-månaders barn smaka på banan är inte skadligt på något sätt.

Sen är det ju en annan sak om man ENBART börjar med söta smaker, eller om man ENBART ger banan (och inte amning/ersättning). Och även om maten åker ut igen (och det gör den) tror jag det är viktigt att visa barn att mat är ROLIGT. Och tycker barnet att banan är kul, fortsätt!

• La Lola
    Fotavtryck skrev 2009-11-17 10:45:42 följande:
    Varför har alla så brottom med smakisar? (ja vet, började själv vid 4½ månad, men så jag ångrar det efteråt) dom är ju små små barn, o låt dom vara små barn. Den här gången kommer vi vänta till 6 månader. Förstår dom som börjar med gröt, som inte är rekomenderad för än vid 4 månader, om barnen bara vill äta o äta hela natten. O ge lite gröt på kvällen så dom står sig längre är helt ok. Men varför få dom att gå över till fast föda så fort? Verkar som många använder amningen som ett kompliment i dag o inte tvärt om. Men som sagt, mina åsikter. sedan gör var o en som den själv vill.
    Bråttom vet jag inte om jag hade (Hedda var ca 4 mån).
    Jag avskydde dock att amma.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • zubi

"Varför har alla så brottom med smakisar?
    (ja vet, började själv vid 4½ månad, men så jag ångrar det efteråt)
    dom är ju små små barn, o låt dom vara små barn."

De slutar väl inte vara små barn för att de får annat än mjölk. Rekommendationer finns ju alltid men alla barn är ju olika. Jag började med smakisar då min dotter var 4 månader för hon inte tycker om mjölken och därför inte går upp som hon ska.

• BabyJia

Min lilla e bebis trots att hon har börjat så smått att äta annan mat

Tycker inte att bara för att man börjar ge smakisar vid 4 mån el strax innan behöver betyda att man har bråttom. För de kan ta tid innan barnet e redo att äta sig mätt på maten utan å behöva amning el ersättning efteråt, så de kan fortfarande ta tid innan man byter ut mål. Man tar de ju i barnets takt oavsett när man börjar.

• sassus
    BabyJia skrev 2009-11-18 19:46:25 följande:
    Min lilla e bebis trots att hon har börjat så smått att äta annan mat Tycker inte att bara för att man börjar ge smakisar vid 4 mån el strax innan behöver betyda att man har bråttom. För de kan ta tid innan barnet e redo att äta sig mätt på maten utan å behöva amning el ersättning efteråt, så de kan fortfarande ta tid innan man byter ut mål. Man tar de ju i barnets takt oavsett när man börjar.
    Håller med dig.
Svar på tråden Mosad banan från när?