Mosad banan från när?
Hej!
Kan man ge sin lilla mosad banan från och med 3,5månad?
ja tänkte börja med gröten i veckan några skedar per kväll,
men om man kanske kan börja redan nu med lite mosad banan?
Hej!
Kan man ge sin lilla mosad banan från och med 3,5månad?
ja tänkte börja med gröten i veckan några skedar per kväll,
men om man kanske kan börja redan nu med lite mosad banan?
Dottern har ätit gröt sen hon va 3 mån å 2 veckor, började då såklart väldigt lugnt. De va de första hon fick som smakis, sen 8 dar före hennes 4 mån dag så började vi med grönsakspureer. Nu e hon 4 mån å 12 dagar gammal å i lördags fick hon smaka på fruktpure för första gången, päron å hallon å de tyckte hon om. Så idag fick hon de till gröten till frukost å på em å hon åt upp nästan hela portionen av gröten för första gången. Hon har orkat halva portioner innan, men idag åt hon tills de va bara 1 msk kvar av gröten Både till frukost å i em fick hon gröt me sån pure på, gröten blev väldigt god plötsligt.
Så jag har ju låtit henne få smaka lite olika grönsaker å så före hon har fått frukt, å de e ju de som e rekomenderat att man gör oxå.
tror vi gav mosad banan vid 6 månader, jag var lite skraj att han skulle bli hård i magen.
vi började med smakisar vid 3 månader för han vägra ta flaska och vi hade haft jätte problem med det hela tiden, så vi fick prata med barnläkare o dietist och dom ansåg att vi skulle börja med gröt först :) funka kanon.
vanlig gröt är inte söt. så det kan man garanterat börja med.
mitt bvc säger också 4 månader inte 6 :)
Ska tillägga att hon vi har gått hos på BVC sa tidigast smakisar vid 4 mån, fast vi tjuvstarta ändå före me gröt.
Varför har alla så brottom med smakisar?
(ja vet, började själv vid 4½ månad, men så jag ångrar det efteråt)
dom är ju små små barn, o låt dom vara små barn.
Den här gången kommer vi vänta till 6 månader.
Förstår dom som börjar med gröt, som inte är rekomenderad för än vid 4 månader, om barnen bara vill äta o äta hela natten. O ge lite gröt på kvällen så dom står sig längre är helt ok.
Men varför få dom att gå över till fast föda så fort? Verkar som många använder amningen som ett kompliment i dag o inte tvärt om.
Men som sagt, mina åsikter. sedan gör var o en som den själv vill.
Du kan börja med vad som helst när som helst. Sedan får det ju olika konsekvenser, såklart. Men att låta ett 3-månaders barn smaka på banan är inte skadligt på något sätt.
Sen är det ju en annan sak om man ENBART börjar med söta smaker, eller om man ENBART ger banan (och inte amning/ersättning). Och även om maten åker ut igen (och det gör den) tror jag det är viktigt att visa barn att mat är ROLIGT. Och tycker barnet att banan är kul, fortsätt!
"Varför har alla så brottom med smakisar?
(ja vet, började själv vid 4½ månad, men så jag ångrar det efteråt)
dom är ju små små barn, o låt dom vara små barn."
De slutar väl inte vara små barn för att de får annat än mjölk. Rekommendationer finns ju alltid men alla barn är ju olika. Jag började med smakisar då min dotter var 4 månader för hon inte tycker om mjölken och därför inte går upp som hon ska.
Min lilla e bebis trots att hon har börjat så smått att äta annan mat
Tycker inte att bara för att man börjar ge smakisar vid 4 mån el strax innan behöver betyda att man har bråttom. För de kan ta tid innan barnet e redo att äta sig mätt på maten utan å behöva amning el ersättning efteråt, så de kan fortfarande ta tid innan man byter ut mål. Man tar de ju i barnets takt oavsett när man börjar.