Mosad banan från när?
Hej!
Kan man ge sin lilla mosad banan från och med 3,5månad?
ja tänkte börja med gröten i veckan några skedar per kväll,
men om man kanske kan börja redan nu med lite mosad banan?
Hej!
Kan man ge sin lilla mosad banan från och med 3,5månad?
ja tänkte börja med gröten i veckan några skedar per kväll,
men om man kanske kan börja redan nu med lite mosad banan?
La Lola skrev 2009-11-15 16:12:49 följande:
Kan o kan man säkert, men varför böjrja med banan när alla rek är att man börjar med smakisar som innehåller potatis/morot/majs/palsternacka? Jag har hört att man ska börja med rotfrukter, sen gröt sedan fruktpure o sånt som är lite sött i smaken. Jag hade inte börjat att ge banan så tidigt, det är rätt mastigt för magen.
Ger mig in lite i diskussionen och om jag inte minns fel så ska man vänta lite med sånt som är sött i smaken just för att det tycker alla om ifrån start alltså det är medfött att gilla det som är sött.
DET med magen vet jag inget om.
På det glada 80talet när jag föddes verkar det inte ha funnits några rekomendationer. Jag fick banan 3,5 vecka gammal och provade grodbakelse vid 6 månader. Jag överlevde! Däremot har jag en stor förkärlek till bananer :D
WHO: s rekommendation är att man ska helamma till 6 månader men det är 4 månader som alla BVC rekommenderar i Sverige nu mera.
Måste också kasta mig in i debatten...
År 2001 beslutade WHO att öka rekommendationen om helamning från fyra till sex månader. Motivet: bristen på rent vatten att blanda ersättningen med skördar fortfarande offer i u-länderna. Alltså, amning är renare och hälsosammare.
Så här säger en expert, Agnes Wold, läkare och professor i klinisk bakteriologi, vid Sahlgrenska akademin i Göteborg om detta: "Att svenska mammor ska amma så länge är fullkomligt meningslöst ur ett hälsoperspektiv. Rekommendationen handlar om politik, att svenska kvinnor ska vara solidariska med fattiga kvinnor och helamma i sex månader. Det kanske WHO tycker, men svenska kvinnor måste få bestämma själva."
Och en grej till. Enligt en broschyr från Livsmedelsverket "Mat för spädbarn" så är anledningen till att maten kommer ut ur munnen igen att de flesta barn har svårt aför att få in maten ordentligt i munnen och svälja. Jag citerar broschyren: "Att maten kommer ut igen beror alltså inte på att barnet inte tycker om den utan på att det inte vet hur det ska göra och är ovan vid konsistensen. Det är bara att försiktigt stoppa in skeden igen. Om barnet visar ovilja mot maten är det bättre att vänta någon vecka o h prova igen när barnet på nytt visar att det är nyfiket på mat."
I bananfrågan har jag dock inte någon åsikt.
Jag började med smakisar när sonen var 5 mån, han har inte alls varit intresserad av mat. Det är först nu vid 7 mån som det går ganska bra med gröt. Burkmat eller hemlagat är inte sådär jättekul än tycker han. I alla fall så gillar han alla typer av fruktpuré nu, får det till gröten. För någon vecka provade jag att mosa en banan för att ge honom och han älskade det! Fick lite i taget och ökade för varje dag, men i förrgår blev han plötsligt väldigt hård i magen. Höll i sig igår också och han tog i så han grät. Har aldrig varit hård i magen förrän nu. Köpte katrinlommon och gav honom och nu har det blivit bättre i magen. Med detta vill jag bara säga, var väldigt försiktig med banan. Din lilla är inte alls gammal så jag skulle absolut vänta med bananen tills barnet äter bra med mat. Alltså inte till smakportioner.
Du måste tänka på lillmagen, banan är ju inte vad man rekommenderar att börja med. Dessutom är det sött vilket man brukar avråda ifrån. Vi gav nog banan först vid 7-8 månaders ålder, men så började inte vi med smakisar så tidigt som 4 månader heller visserligen.
Skulle ju råda till att helamma i 6 månader om möjligt, eller avvakta tills bebisen visar ett TYDLIGT intresse för vanlig mat! Tyvärr är det många som missar just den punkten, och får problem med mat åt det ena eller det andra hållet i flera år framåt! Tro mig, jag vet av erfarenhet. Det ÄR INTE bra att börja för tidigt... invänta signalerna från barnet säger jag.
Och som sagt.. banan hit eller dit, du avgör ju själv. Men tänk på magen och tänk på att det är sött.