• Kavat

Mjölkistråden - barn & vuxna

Mjölkistråden - barn & vuxna
    Här diskuterar vi med varandra om mjölk och problemen som kan uppstå kring komjölkproteinallergi.
    Detta är inte att blanda ihop med laktosintollerans (låglaktosprodukter & laktosfritt är inte komjölkproteinfria) som är en helt annan form av överkänslighet.

På följande sidor kan du läsa mer om komjölkproteinallergi och produkter som går att ersätta med samt vilka produkter som ska undvikas. Dessutom finns recept och lite tips.

www.mjolkframjandet.se/__data/assets/pdf_file... (faktablad om mjölkallergi)
    www.allergimat.com (recept)
    www.allergisidan.com (personlig berättelse, fallgropar mm)
    www.celiaki.se (info, översättningskort)
    www.gilbertson.nu/kokbok (Niklas kokbok),
    www.tasteline.com (recept)

www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm.

www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    K Kavats blogg om mjölkfritt, hur mycket kalcium behöver man? mm

Mjölkallergitråden för bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Laktosintollerans tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29952216.html
    Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-17 14:29
    Mjölkallergitråden bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m48720286.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-14 12:32
    NY TRÅD!

www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html

• Svar på tråden Mjölkistråden - barn & vuxna
  • trållmor

*vinkar* Jag hittade hit

Mattis -06, Aliina & Timon -07 + BF 18/12 -09
  • Helle76

Äldsta dottern hud var jättekonstig igår. Den var helt knottrig men inte som när man ryser utan dessa var hårdare. Smörjde in henne och det blev lite bättre. Sen hade hon hemsk klåda på ryggen. Säkert något hon reagerat på.

Brukar era barn med ha detta?

• JPL

Nu har jag ätit mjölkfritt i över två år och pålägg är alltid lika krångligt. jag brukar äta skina eller tahini och är rätt trött på båda. Leverpastej och kaviar gillar jag inte. Vad har ni på mackorna? Kanske skulle testa någon "prickig korv"?

Helle76, jag känner inte igen symtomen. Mina barn blir knottriga men hårda skulle jag inte kalla dem. Inte går de bort med salva/kräm heller. Men alla är ju olika, kan säkert vara ett allergisymtom ändå.

• Helle76

JPL: Hårda kanske är fel ord men det är det enda jag kan förklara det som. Rätt är väl mer att säga att de är som upphöjningar i huden. Vi kör med kalkon och olika korvpålägg. Finns några korvpålägg som man kan äta som är utan mjölk och soja.

• Blå Flygare

JPL: Har du testat böcklingpastej? Jag tycker inte den är lik kaviar, det är däremot laxpastejen är. Mackrill är också gott. Den i tomatsås går väl, men rökt makrill är riktigt gott! inte så jag äter det till vardags men... Kokt medwurst och när jag kan hitta kalvkorv utan mjölk. Tomat, gurka och avokado kan ju förhöja den tråkigaste skinkmackan. Kokt eller stekt ägg. Hummus tycker jag är godare än tahini. Guacamole är gott (göra själv). Kan man ha tapenade på vanlig macka? Bruchetta är grymt gott, men också grymt dyrt.

• saffe
    Helle76 skrev 2009-11-16 12:48:12 följande:
    Äldsta dottern hud var jättekonstig igår. Den var helt knottrig men inte som när man ryser utan dessa var hårdare. Smörjde in henne och det blev lite bättre. Sen hade hon hemsk klåda på ryggen. Säkert något hon reagerat på.Brukar era barn med ha detta?
    Mina barn blir knottriga i huden när dom fått i sig sånt dom inte tål. Men jag vet inte riktigt av vad. Jag tror att det blir när dom fått i sig små mängder under lång tid av sånt dom inte tål, om du förstår vad jag menar.. Det är ingen "snabb" reaktion som deras eksem. Det hjälper inte att smörja det heller.
  • Helle76
    saffe skrev 2009-11-16 18:08:05 följande:
    Mina barn blir knottriga i huden när dom fått i sig sånt dom inte tål. Men jag vet inte riktigt av vad. Jag tror att det blir när dom fått i sig små mängder under lång tid av sånt dom inte tål, om du förstår vad jag menar.. Det är ingen "snabb" reaktion som deras eksem. Det hjälper inte att smörja det heller.
    Jag har inte heller förstått vad det beror på. Men det slog mig idag att de använder milda mjölkfritt på dagis och den innehåller ju sojalectin. Hon tål ju inte soja och då kanske hon inte klarar detta heller.
  • Kavat
    JPL skrev 2009-11-16 13:37:47 följande:
    Nu har jag ätit mjölkfritt i över två år och pålägg är alltid lika krångligt. jag brukar äta skina eller tahini och är rätt trött på båda. Leverpastej och kaviar gillar jag inte. Vad har ni på mackorna? Kanske skulle testa någon "prickig korv"? Helle76, jag känner inte igen symtomen. Mina barn blir knottriga men hårda skulle jag inte kalla dem. Inte går de bort med salva/kräm heller. Men alla är ju olika, kan säkert vara ett allergisymtom ändå.
    Salami. Vi brukar köpa en salamikorv och skiva själva som variation. Barnen älskar den.
Svar på tråden Mjölkistråden - barn & vuxna