• Kavat

Mjölkistråden - barn & vuxna

Mjölkistråden - barn & vuxna
    Här diskuterar vi med varandra om mjölk och problemen som kan uppstå kring komjölkproteinallergi.
    Detta är inte att blanda ihop med laktosintollerans (låglaktosprodukter & laktosfritt är inte komjölkproteinfria) som är en helt annan form av överkänslighet.

På följande sidor kan du läsa mer om komjölkproteinallergi och produkter som går att ersätta med samt vilka produkter som ska undvikas. Dessutom finns recept och lite tips.

www.mjolkframjandet.se/__data/assets/pdf_file... (faktablad om mjölkallergi)
    www.allergimat.com (recept)
    www.allergisidan.com (personlig berättelse, fallgropar mm)
    www.celiaki.se (info, översättningskort)
    www.gilbertson.nu/kokbok (Niklas kokbok),
    www.tasteline.com (recept)

www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm.

www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    K Kavats blogg om mjölkfritt, hur mycket kalcium behöver man? mm

Mjölkallergitråden för bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Laktosintollerans tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29952216.html
    Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-17 14:29
    Mjölkallergitråden bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m48720286.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-14 12:32
    NY TRÅD!

www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html

• Svar på tråden Mjölkistråden - barn & vuxna
  • Puffalina

Hej tjejer!
    Har inte varit in här på länge men nu kommer en fråga..
    Min son på 3 år har komjölkproteinallergi. Han har väldiga problem med att göra nummer 2 vilket resulterar i att han håller sig länge och blir superhård i magen. Fick rådet på BVC att köpa laktulos för att få fart på magen. Nämnde då detta med allergin men hon sa att det inte borde vara några problem då laktosen i laktulosen är syntetisk... Kände mig ändå inte riktigt säker utan frågade även på apoteket och där velade hon oxå fram å tillbaka men sa till sist att det borde inte vara någon fara..känner mig dock ändå inte så väl till mods med detta och flaskan står fortfarande orörd i skåpet. Vågar jag prova???

• Blå Flygare
    Puffalina skrev 2009-11-17 19:38:39 följande:
    Hej tjejer! Har inte varit in här på länge men nu kommer en fråga.. Min son på 3 år har komjölkproteinallergi. Han har väldiga problem med att göra nummer 2 vilket resulterar i att han håller sig länge och blir superhård i magen. Fick rådet på BVC att köpa laktulos för att få fart på magen. Nämnde då detta med allergin men hon sa att det inte borde vara några problem då laktosen i laktulosen är syntetisk... Kände mig ändå inte riktigt säker utan frågade även på apoteket och där velade hon oxå fram å tillbaka men sa till sist att det borde inte vara någon fara..känner mig dock ändå inte så väl till mods med detta och flaskan står fortfarande orörd i skåpet. Vågar jag prova???
    Du vågar Vi fick det utskrivet av vår allergiläk.
  • JPL

Tack för tips! Böcklingpastej, korvpålägg och salami ska inhandlas. Nya tag med makrill ska tas. Mums.

• Amulett
    JPL skrev 2009-11-17 21:51:04 följande:
    Tack för tips! Böcklingpastej, korvpålägg och salami ska inhandlas. Nya tag med makrill ska tas. Mums.
    Vi har Euroshoppers Hushållsmedwurst (enormt stor förpackning) och ibland Scans prickig korv. Skinka går det också åt massor av.
    Tycker det är lite trist att så många av "påläggskorvarna" innehåller mjölkpulver, men det är väl bara att gilla läget.
    Tror jag ska ta och leta rätt på böcklingpastej jag med. Låter ju riktigt spännande!
  • Kavat

Våran salamikorv som är suveränt god heter Bror Jakobs. Den är skivbar och finns i olika smaker här på Ica, vi köper Orginal.

• JPL

Känner ni till Resource Thicken Up? Jag har precis börjat använda det istället för gelatin. Man bara blandar i det utan omvägen via värmning och det tjocknar direkt. Tycker att det är supersmidigt att använda eftersom många halvfabrikat inte blir lika tjocka med rismjölk som med vanlig mjölk. Ofta glömmer jag ju av det också men med Thicken Up kan jag justera i efterhand utan problem. Finns på apoteket och man kan få det på anvisningen.
    www.nestlenutrition.se/healthcare/se/products/Sidor
    /productDetails.aspx?p=Resource%C2%AE+ThickenUp

Idag har jag gjort chokladpudding med ICAs pulver, rismjölk och Thicken up. Smidigt.

• Helle76

JPL: Vi fick den utskriven när lilltjejen inte fick behålla nutramigenen och gick ner i vikt. Men den hjälpte inte för det utan vi kom på att hon inte klarade nutramigenen så då fick hon enago istället. Den brukar oxå användas av dem som har svårt att svälja.

Svar på tråden Mjölkistråden - barn & vuxna