Inlägg från: Minnie69 |Visa alla inlägg
  • Minnie69

30+ som arbetar på första barnet, del 20

Pre-seed ska nog fungera. Jag kollade upp ganska noga och kunde inte hitta några indikationer på något annat. Använde det iof sig inte jämt då jag för det mesta inte behöver glidmedel, men har iaf inte hört ett ont ord om produkten

• Minnie69
    Majja78 skrev 2009-12-17 16:44:42 följande:
    MIA den dagen du har stegring på ÄL så har ju redan ägget släppt, du ska ju helst har sex några dagar före Äl stegringen. Detta är ett fel de flesta gör de har sex för sent varje månad och sen har de oftast sex bara den dag som de får streck på ÄL stickan.!
    För vissa visar testerna samma dag som ägget släpper för andra släpper ägget strax efter att testet har gett utslag. För ytterligare andra (särskilt äldre) kan ägget redan ha släppt innan testerna registrerar en tillräcklig LH ökning. (Den video som jag brukade länka till i ämnet har numera utgått ur svt:s playsortiment dessvärre. Den här artikel baseras på den videon: http://www.aftonbladet.se/wendela/article3560591.ab?service=print

Främsta anledningen till att man ska sexa på redan innan är att spermierna blir sämre om de har legat och drällt i kulpåsen för länge. Så för att skjuta med prima krut när det gäller så bör man ha rivit av några salvor "i onödan" innan så att de "dåliga" simmarna är utrensade i ett skarpt läge. Dvs börja sexa typ en vecka innan beräknad ÄL. Kör varannan dag minst under den veckan så bör chansen vara god att "finfina" pojkar ligger och väntar på ägget när det släpper
  • Minnie69

Så lite så {#lang_emotions_sunny}, det är allas vår plikt att sprida kunskapen vidare. Finns väl inget mer tragiskt än att inse att man legat i som katten vid fel tidpunkt , det vill man ju i mesta möjliga mån bespara sina medsystrar

• Minnie69
    M i a skrev 2009-12-20 15:43:36 följande:
    jag har äl den 2 jan och jag åker hem från spanien den 1 jan medan min sambo stannar 2 veckor till..
    Spermierna bör ju skickas in före ÄL, så ligger ni i före din hemfärd så är väl det perfekt. Börja riva av till jul (för att rensa bort skrutt-spermier) och kör sedan varannandagsvalsen till hemfärden
  • Minnie69

Ta slut ska inte vara något problem om man har normal produktion, vissa med konstaterade problem får direktiv att inte "lossa av" för ofta, men just under ÄL tider gör de ju mest nytta i dig så är ni nu lediga etc kan ni ju lika gärna parkera alla gossar i dig

• Minnie69

Se dock till att han tar mycket zink, varje avrivning kostar motsvarande det normala dagsbehovet

• Minnie69
    Väntan på en liten skrev 2010-01-18 14:47:25 följande:
    Läkaren såg via VUL att jag hade ÄL på gång när som helst och tyckte vi skulle hem och ha sex så mycket vi bara orkade. Maken fick dock riktig prestationsångest så det låste sig totalt
    Inte ovanligt att det blir så. Rekommenera "sex-schema" i botten och så kan man alltid krydda på med några extranummer när det gäller. Bra av flera skäl, dels avdramatiserar det, dessutom är det då rensat på gamla "simmare" och så riskerar man inte att få ägglossning utan några "grabbar" på plats.
  • Minnie69
    Väntan på en liten skrev 2010-01-19 21:52:15 följande:
    Alla tips är välkomna, men det är lite speciella omständigheter att få till den där lilla om jag nu skulle ha en sådan tur (se svaret ovan till snö79, eller till er alla egentligen på tråden).Jag har ingen riktig koll på vad som skedde faktiskt, men som han själv sa så gick det inte hur mycket han än ville prestera. Mycket stress och en del nervositet är nog orsaken, men vi gör nya försök.Jag klandrar inte honom, visst känns det snopet att det inte blev något, men men så är livet ibland.
    Vi råkade ut för samma scenario, hade väntat på ägglossning i måååååååååånader, så slår stickan om och visar att nu är det dax, precis när vi har haft dödsfall i familjen och måste ordna för att åka till begravning etc.....

Vi slet och slet i försök att få av ett skott s.a.s, men det ville inte lossna. Efter att ha slitit hela natten bestämde vi oss för en kortare tupplur, ställde alarmet och försökte igen, med samma usla resultat .

Vi gav oss inte för det utan försökte i sovvagnen på väg till begravningen (gick så klart inte {#lang_emotions_yell}).

Därav tipset om att köra på regelbundet, hade vi gjort det så hade det ju iaf funnits lite "grabbar" där inne när stickan slog om. Nu hade vi inte ägnat oss åt "sånt" på evigheter så det fanns noll chans att det skulle ta sig. Efter det så införde vi principen om ett par gånger i veckan som rutin. Dvs vi hade tre fasta "sexdagar", behövdes inget snack etc, båda visste att de dagarna skulle man inte göra andra planer s.a.s. Behövde man ta en sådan dag i anspråk så flyttade vi såklart aktiviteterna till dagen innan eller efter.
  • Minnie69

Hejsan

Brukar börja med en "skugga av streck" om man testar tidigt - så visst är det lovande .

Vad gäller morgonpink etc, så är det helt enkelt en fråga om dricka lite vänta länge med att pinka som gäller, det råkar bara vara så att det vanligtvis är mest av dessa förutsättningar på morgonen för de flesta. (För mig var det inte så, jag är natt-törstig av mig ). Så drick nu inget, pinka ur dig och så håller du dig sedan så länge som möjligt, sedab är det bara att hålla tummarna för ett tydligare resultat imorgon 

• Minnie69

Urinvägsinfektion tror jag inte spelar ngn roll {#lang_emotions_sunny}

• Minnie69
    Väntan på en liten - Lite påträngande fråga, du som inseminerar, när lägger ni in laddningarna s.a.s? Väntar du på positivt ÄL-test eller lägger du in en sats innan? Ett av de vanligaste felen är ju ofta att man sexar till det för sent och samma grundprincip lär ju gälla vid inseminering antar jag, dvs hellre lite för tidigt än lite för sent....
  • Minnie69

På oss äldre kan ju testerna ge utslag lite i senaste laget (Enligt fertilitetsläkare i program som sändes av svt - dessvärre fallit för ettårsgränsen på svt-play)

• Minnie69
    Väntan på en liten skrev 2010-01-28 13:48:11 följande:
    Men Minnie, nu blir jag ju givetvis ställd. Jag tänkte på att när ÄL-test visar positivt så sker ju ÄL inom 24-48 tim om man ska tro Testlagret ÄL-test stickor och har man då positivt på fredagen så sker väl ÄL på lördag tidigast och senast på söndag och spermier lever väl 2-3 dagar.Nu blev det nog lite väl invecklat kanske Fråga om du eller någon annan inte förstår vad jag menar, för det knappt jag förstår själv Vem sa att det var lätt att göra barn?
    Som fertilitetsäkaren förklarade det hela så är testerna designade efter den extremt unga flickans LH-peak, då kommer den snabbt och "allt på en gång" och ser grafiskt ut som ett skarpt / högt berg - typ som ett uppånervänt V, men för oss äldre är LH-stegringen oftast långsammare och mer utdragen, mer som en seg svagt lutande backe, typ som ett liggande parantestecken (, LH-hormonet puttrar således ut länge innan testet tycker att mängden är tillräckligt hög för att utlösa ägglossning, dessvärre kan kroppen ha tyckt att mängden hormon har varit tillräcklig på en lägre nivå och då blir ju ägglossningstestet "det perfekta preventivmedlet" för att citera fertilitetläkaren.
  • Minnie69

Jag hade t.ex. aldrig tillräckligt hög LH-peak när jag blev gravid för att få positivt på ÄL-test. Men jag gissar att nivåerna räckte ändå

• Minnie69
    Väntan på en liten skrev 2010-01-28 23:50:34 följande:
    Jag brukar ha nästintill svaga streck till dag 14
    Ring på "spermaharen" redan på dessa - ALLTID hellre lite för tidigt än för sent "grabbarna" är tåligare än ägget!!
  • Minnie69
    Väntan på en liten skrev 2010-01-28 23:38:54 följande:
    Hur sent då? Och hur kommer det sig egentligen? Jag tycker alla, oavsett ålder får positivt innan BIM.Tack ändå för att det fortfarande finns hopp
    Klargörande - avsåg ÄL-test (sorry). Gravtesterna har ingen åldersfavör
  • Minnie69
    Väntan på en liten skrev 2010-01-28 23:56:53 följande:
    Något ÄL sekret har jag inte längre och det kan bero på östrogen brist kanske.Jag ska kanske börja tempa igen då, men just nu har jag bara en trasig öron temp och mensen är väl antagligen i antågande när som.
    Kanske bättre prova monitor isf? Registrerar ju östrogenökningen och ger därmed tidigare förvarning om när det är "sex" dax. Örontemp = dåligt verktyg, köp vanlig, gärna med decimalnoggrannhet
  • Minnie69
    Väntan på en liten Har du kollat upp så du inte har ägglossningsstörning. På din beskrivning så låter det ju som du kanske har "ägglossningslös" blödning. Jag hade utebliven ägglossning och fick då så där brunstartig och mer sparsam blödning. Mådde också skit mentalt av det (skuttiga hormoner är ett helvete ). Även rent fysiskt så hade jag av detta en massa "symtom" och hade därför rekord i skendräktighet. När jag fick pergo så var det rena lyckopillren för mig. Mina skuttande hormoner fick då ordna in sig i ledet igen - sååååå sköööööööööönt {#lang_emotions_sunny}
  • Minnie69

Oddsen att bli gravid ökar dessutom dramatiskt om man faktisk ägglossar

Svar på tråden 30+ som arbetar på första barnet, del 20