• Soderbergaren

Nästäppa

Har fått en jättejobbig nästäppa som håller i sig dygnet runt, inte bara när man går och lägger sig. Har testat näsolja, vanlig Renässans och Renässans Plus, inget fungerar :( Någon som har något bra husmorsknep att dela med sig av? Är bara i v16, vill inte börja använda "vanlig" nässpray redan nu.

• Svar på tråden Nästäppa
  • gullunge1

jag använder vanlig nezeril, har väl gjorde det sen v 10 tror ja, är i 22 imorrn... tyvärr så har ja inte mycket annat till val som ja inte kan sova, inte jobba, inte äta, ingenting, på mig sitter nästäppan oxå i konstant...

• Soderbergaren

Usch, visst är det jobbigt. Jag har kört med otrivin några kvällar nu, och det är det enda som hjälper. Hade hoppats på att hitta nåt skonsammare alternativ. Men vad ska man göra, det känns som att huvudet ska explodera annars.
    Funderade på om man kan smörja med tigerbalsam under näsan, men det kanske inte är bra när man är gravid?!

• gullunge1

ja har inte en aning, ja har bara hört att man ska snyta sej ordentligt, men de hjälper ju inte för 5 öre... =/

• Tulpanisa

Samma problem här, jag har testat ALLT! Försöker att ta så lite nässpray som möjligt och då främst på kvällen. Testa en nässkölj - det hjälper bra, finns att köpa på apoteket för typ 120 kr. Förra graviditeten så slutade nästäppan direkt när sonen var född så jag är inte speciellt orolig för att det ska vara bestående. Jag har fått Rhinocort (cortison) utskrivet men det ger mig inte den avsvällande effekten som jag behöver.

• Soderbergaren
    Tulpanisa skrev 2009-11-17 09:01:31 följande:
    Samma problem här, jag har testat ALLT! Försöker att ta så lite nässpray som möjligt och då främst på kvällen. Testa en nässkölj - det hjälper bra, finns att köpa på apoteket för typ 120 kr. Förra graviditeten så slutade nästäppan direkt när sonen var född så jag är inte speciellt orolig för att det ska vara bestående. Jag har fått Rhinocort (cortison) utskrivet men det ger mig inte den avsvällande effekten som jag behöver.
    Tack för tipset! Jag ska springa till apoteket och köpa en nässkölj :)
  • Soderbergaren

Stark Längtan83 skrev 2009-11-17 09:02:57 följande:

tänk bara på att otrivin med sån där menthol ska man inte använda!Kram
    Ska man inte!? Det är ju det jag har... är det mentholen som inte är bra alltså?
    Gulp...
  • TEFA

Ett tips är att stryka något som heter oleum basileum under näsan, jag vet inte riktigt hur det är när man är gravid. Men jag e i vecka 15 och min barnmorska sa att det inte var något problem med att använda det i måttliga mängder. Finns på apoteket om jag inte minns helt galet. Lycka till!

• Soderbergaren
    TEFA skrev 2009-11-17 19:31:52 följande:
    Ett tips är att stryka något som heter oleum basileum under näsan, jag vet inte riktigt hur det är när man är gravid. Men jag e i vecka 15 och min barnmorska sa att det inte var något problem med att använda det i måttliga mängder. Finns på apoteket om jag inte minns helt galet. Lycka till!
    Jag googlade och hittade bipacksedeln, där står det:
    GRAVIDITET
    Användning under graviditet kan inte rekommenderas.

:(

Kanske inte är någon fara, men känns ändå olustigt när det står så.

Undrar och gamla hederliga vicks salva finns kvar? Det borde ju va samma grej typ... jag funderade på tigerbalsam, men det ska man tydligen inte heller använda när man är gravid.
Svar på tråden Nästäppa