• Soderbergaren

Nästäppa

Har fått en jättejobbig nästäppa som håller i sig dygnet runt, inte bara när man går och lägger sig. Har testat näsolja, vanlig Renässans och Renässans Plus, inget fungerar :( Någon som har något bra husmorsknep att dela med sig av? Är bara i v16, vill inte börja använda "vanlig" nässpray redan nu.

• Svar på tråden Nästäppa
  • M  och  M

Nässkölj är oslagbart, man sköljer igenom hela systemet. Använd morgon och kväll eller när det behövs

Tulpanisa skrev 2009-11-17 09:01:31 följande:
    Testa en nässkölj - det hjälper bra, finns att köpa på apoteket för typ 120 kr.
  • M  och  M

Nässköljen från apoteket ser ut som en stor spruta ungefär, som du fyller med saltvatten och sen trycker runt vattnet från en näsborre och ut genom den andra. Lite lustigt, men inte alls obehagligt tycker jag, utan bara skönt då man känner sig så ren efteråt.

• Soderbergaren

M och M skrev 2009-11-17 21:19:13 följande:

Nässköljen från apoteket ser ut som en stor spruta ungefär, som du fyller med saltvatten och sen trycker runt vattnet från en näsborre och ut genom den andra. Lite lustigt, men inte alls obehagligt tycker jag, utan bara skönt då man känner sig så ren efteråt.
    Själva proceduren låter inte så trevlig, men jag kan tänka mig att det är skönt efteråt :) Ska man koka egen saltlösning till själv då eller?
  • Redbit

Jag fick Nasomet utskrivet från mitt MVC. Det är en nässpray med kortisonliknande medel som inte har något "tidsgräns" för hur länge man får använda den.
    Bipacksedeln säger att man ska rådgöra med läkare innan, men min MVC-läkare hade inga problem att skriva ut den åt mig... hjälper jättebra, sprayar en gång om dagen och det funkar hela tiden! Hade samma förra graviditeten.

• Hundägare i Gbg

Jag har precis börjat med nasonex och så sköjer jag näsan fast med en kanna som jag köpte en gång när jag gick en yogakurs. Jag ska inte ljuga och påstå att det funkar kanon men jag kan sova hyfsat. Varvar med renässans plus emellan, har sprayat i mig några flaskor vid det här laget. Det slog mig just att jag har den med menthol, men har för mig att det inte stod något i bipacksedeln om att gravida skulle undvika den. Måste kolla igen...

• Nise

Jag hade oxå nasonex men min barnmorska sa att ja skulle sluta me den på en gång.

• Redbit
    Nise skrev 2009-11-18 09:57:49 följande:
    Jag hade oxå nasonex men min barnmorska sa att ja skulle sluta me den på en gång.
    Sade hon något om varför?
  • Hundägare i Gbg
    Nise skrev 2009-11-18 09:57:49 följande:
    Jag sa till min barnmorska att jag hade den hemma och hon sa att jag kunde testa den.
  • Bebben 09

Jag överlever inte utan vanlig nässpray. Det enda som händer är att man "pajar" slemhinnorna i näsan, men det ordnar sig när barnet är fött. Har själv tagit nässpray i ca 8 veckor, och tänker fortsätta, annars kan jag varken sova eller orka hålla mig vaken på jobbet.

• M  och  M
    Soderbergaren skrev 2009-11-17 22:30:54 följande:
    M och M skrev 2009-11-17 21:19:13 följande: Själva proceduren låter inte så trevlig, men jag kan tänka mig att det är skönt efteråt :) Ska man koka egen saltlösning till själv då eller?
    Själva proceduren går rätt fort i och med att det blir sånt tryck med "sprutan". Det finns färdig saltlösning man kan köpa, men jag brukar bara hälla upp ca. 2dl ljummet vatten i en mugg och röra ner 0,5tsk fint salt utan jod och sen använda det, 2ggr till varje näsborre. Vill man vara riktigt säker på att det är bacillfritt så kan man väl koka det innan och låta det svalna.

Tycker det hjälper kanonbra, man sköljer ju ut allt från bihålorna liksom
Svar på tråden Nästäppa