• Soderbergaren

Nästäppa

Har fått en jättejobbig nästäppa som håller i sig dygnet runt, inte bara när man går och lägger sig. Har testat näsolja, vanlig Renässans och Renässans Plus, inget fungerar :( Någon som har något bra husmorsknep att dela med sig av? Är bara i v16, vill inte börja använda "vanlig" nässpray redan nu.

• Svar på tråden Nästäppa
  • Soderbergaren

M och M skrev 2009-11-18 19:47:35 följande:

Själva proceduren går rätt fort i och med att det blir sånt tryck med "sprutan". Det finns färdig saltlösning man kan köpa, men jag brukar bara hälla upp ca. 2dl ljummet vatten i en mugg och röra ner 0,5tsk fint salt utan jod och sen använda det, 2ggr till varje näsborre. Vill man vara riktigt säker på att det är bacillfritt så kan man väl koka det innan och låta det svalna.Tycker det hjälper kanonbra, man sköljer ju ut allt från bihålorna liksom
    Jag köpte en på Apoteket idag, det blir premiärsköljning nu ikväll ;) Såg att det följde med några "salt-påsar", sen får man väl blanda eget, tack för receptet :)
    Läste nån artikel med en öron-näsa-hals doktor som tyckte att man skulle skölja 1-2 gånger om dagen. Det är bara att köra igång då!
  • M  och  M
    Soderbergaren skrev 2009-11-18 20:53:08 följande:
    M och M skrev 2009-11-18 19:47:35 följande: Jag köpte en på Apoteket idag, det blir premiärsköljning nu ikväll ;) Såg att det följde med några "salt-påsar", sen får man väl blanda eget, tack för receptet :) Läste nån artikel med en öron-näsa-hals doktor som tyckte att man skulle skölja 1-2 gånger om dagen. Det är bara att köra igång då!
    Härligt att du vill prova, att mitt tips spridits Tala gärna om hur du tycker det var sen. Glöm inte att snyta dig ordentligt efteråt bara
  • Soderbergaren

M och M skrev 2009-11-18 21:18:08 följande:

Härligt att du vill prova, att mitt tips spridits Tala gärna om hur du tycker det var sen. Glöm inte att snyta dig ordentligt efteråt bara
    Hurra! Jag är frälst! Tack igen för tipset! Nu har jag sköljt morgon och kväll och märkte resultat på en gång. Inatt och idag har jag inte använt nässpray alls.

Hör ni det alla ni där ute med nästäppa, köp en nässkölj! :D
  • M  och  M
    Soderbergaren skrev 2009-11-20 19:33:51 följande:
    M och M skrev 2009-11-18 21:18:08 följande:
    Hurra! Jag är frälst! Tack igen för tipset! Nu har jag sköljt morgon och kväll och märkte resultat på en gång. Inatt och idag har jag inte använt nässpray alls. Hör ni det alla ni där ute med nästäppa, köp en nässkölj! :D
    Vad roligt och bra!
  • Miffy

Nässkölj alltså? Det får det nog bli för mig också, för jag har samma problem som ni med konstant nästäppa, det enda som hjälpte var vanlig nässpray... men nu har jag gått och blivit FÖRKYLD! Fruktiansvärt, ine ens nässpray funkar, låg vaken hela natten med sprängande huvud och tyckte väldigt synd om mig själv...

Så jag får väl testa nässköljen också, tack för tipset!

• Hundägare i Gbg

Jag har skippat kortison efter att jag började blöda massa näsblod. Sköljer näsan varje kväll innan jag går och lägger mig. Sen kör jag renässans med mentol för täppan och nazoil (sesamolja) för att smörja de stackars slemhinnorna. Funkar faktiskt riktigt bra, vaknar någon gång under natten och sprayar renässans men i övrigt sover jag helt ok.

• KnoppenFia

Hej hej!!
    Det finns en tablett som heter Rinexin som är slemhinneavsvällande som är galet bra mot nästäppa!! Den är receptbelagd, men det borde inte vara några problem att få recept från MVC-läkaren.

Lycka till!!

• Hundägare i Gbg
    KnoppenFia skrev 2009-11-30 11:27:57 följande:
    Hej hej!!Det finns en tablett som heter Rinexin som är slemhinneavsvällande som är galet bra mot nästäppa!! Den är receptbelagd, men det borde inte vara några problem att få recept från MVC-läkaren.Lycka till!!
    Det kan absolut vara värt ett försök men för mig gjorde den faktiskt inte underverk. Verkar vara envis nästäppa man får när man är gravid för i vanliga fall tycker jag att rinexin är kanon!
  • Miffy

hur gör man med nässköljen när näsan är så täppt att vattnet bara rinner ut igen? Gör jag fel?

• Baboll

det är jobbigt med nästäppan! Själv köper jag nezeril för små barn och använder, för det räcker oftast med en mycket mindre dos än superdunderförkyldvuxendos.

• Elilia

Jag har också jätte problem med nästäppa. Har allmänt problem med bihålor när jag är förkyld. Så nu när jag är gravid blev det självklart värre. Fick till och med bihåleinflammation förra veckan, så nu äter jag pencillin, rinexin och nasonex (kortison spray) ändå är jag täppt och får gå och snyta mig var 10e minut, förutom när jag nyss tagit spray eller rinexin. Ganska frustrerande måste jag säga, kommer nog hålla i sig hela graviditeten, ca 19 veckor till alltså :)
    Får kanske testa nässköljen när jag inte snorar lika mycket :)

• Hundägare i Gbg
    Miffy skrev 2009-12-01 08:29:49 följande:
    hur gör man med nässköljen när näsan är så täppt att vattnet bara rinner ut igen? Gör jag fel?
    Nu har jag ju en kanna inte en sån där skölj men med den kan man liksom låta vattnet vara i näsan ett tag, sen snyta och göra om några gånger så kan det hända att det går bättre. Man kan snyta ut lite mer när det löses upp. Härlig grej att beskriva men men...
  • M  och  M
    Elilia skrev 2009-12-01 08:55:40 följande:
    Jag har också jätte problem med nästäppa. Har allmänt problem med bihålor när jag är förkyld. Så nu när jag är gravid blev det självklart värre. Fick till och med bihåleinflammation förra veckan, så nu äter jag pencillin, rinexin och nasonex (kortison spray) ändå är jag täppt och får gå och snyta mig var 10e minut, förutom när jag nyss tagit spray eller rinexin. Ganska frustrerande måste jag säga, kommer nog hålla i sig hela graviditeten, ca 19 veckor till alltså :)Får kanske testa nässköljen när jag inte snorar lika mycket :)
    Med nässköljen sköljer du ju som ut snoret (ursäkta att det låter äckligt ) Så då blir du ju mindre snuvig tack vare den!
  • Liten hamrin

Hade nästäppa hela förra graviditeten och även denna. provat det mesta men har gett upp. Blivit van vid den istället. Men det är härligt sen när den försvinner helt strax efter förlossningen=)

Svar på tråden Nästäppa