• M  och  M

Nästäppa

Nässkölj är oslagbart, man sköljer igenom hela systemet. Använd morgon och kväll eller när det behövs

Tulpanisa skrev 2009-11-17 09:01:31 följande:
    Testa en nässkölj - det hjälper bra, finns att köpa på apoteket för typ 120 kr.
  • M  och  M

Nässköljen från apoteket ser ut som en stor spruta ungefär, som du fyller med saltvatten och sen trycker runt vattnet från en näsborre och ut genom den andra. Lite lustigt, men inte alls obehagligt tycker jag, utan bara skönt då man känner sig så ren efteråt.

• M  och  M
    Soderbergaren skrev 2009-11-17 22:30:54 följande:
    M och M skrev 2009-11-17 21:19:13 följande: Själva proceduren låter inte så trevlig, men jag kan tänka mig att det är skönt efteråt :) Ska man koka egen saltlösning till själv då eller?
    Själva proceduren går rätt fort i och med att det blir sånt tryck med "sprutan". Det finns färdig saltlösning man kan köpa, men jag brukar bara hälla upp ca. 2dl ljummet vatten i en mugg och röra ner 0,5tsk fint salt utan jod och sen använda det, 2ggr till varje näsborre. Vill man vara riktigt säker på att det är bacillfritt så kan man väl koka det innan och låta det svalna.

Tycker det hjälper kanonbra, man sköljer ju ut allt från bihålorna liksom
  • M  och  M
    Soderbergaren skrev 2009-11-18 20:53:08 följande:
    M och M skrev 2009-11-18 19:47:35 följande: Jag köpte en på Apoteket idag, det blir premiärsköljning nu ikväll ;) Såg att det följde med några "salt-påsar", sen får man väl blanda eget, tack för receptet :) Läste nån artikel med en öron-näsa-hals doktor som tyckte att man skulle skölja 1-2 gånger om dagen. Det är bara att köra igång då!
    Härligt att du vill prova, att mitt tips spridits Tala gärna om hur du tycker det var sen. Glöm inte att snyta dig ordentligt efteråt bara
  • M  och  M
    Soderbergaren skrev 2009-11-20 19:33:51 följande:
    M och M skrev 2009-11-18 21:18:08 följande:
    Hurra! Jag är frälst! Tack igen för tipset! Nu har jag sköljt morgon och kväll och märkte resultat på en gång. Inatt och idag har jag inte använt nässpray alls. Hör ni det alla ni där ute med nästäppa, köp en nässkölj! :D
    Vad roligt och bra!
  • M  och  M
    Elilia skrev 2009-12-01 08:55:40 följande:
    Jag har också jätte problem med nästäppa. Har allmänt problem med bihålor när jag är förkyld. Så nu när jag är gravid blev det självklart värre. Fick till och med bihåleinflammation förra veckan, så nu äter jag pencillin, rinexin och nasonex (kortison spray) ändå är jag täppt och får gå och snyta mig var 10e minut, förutom när jag nyss tagit spray eller rinexin. Ganska frustrerande måste jag säga, kommer nog hålla i sig hela graviditeten, ca 19 veckor till alltså :)Får kanske testa nässköljen när jag inte snorar lika mycket :)
    Med nässköljen sköljer du ju som ut snoret (ursäkta att det låter äckligt ) Så då blir du ju mindre snuvig tack vare den!
Svar på tråden Nästäppa