• Hannis28

Finns det nån som har studerat till socialpedagog på högskolan väst?

Jag är intresserad av att utbilda mig till socionom eller liknande och undrar om det finns någon som har läst till socialpedagog på högskolan väst. Jag hade tänkt mig att studera på distans. Om man går den utbildningen vad finns det för möjligheter i arbetslivet? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Finns det nån som har studerat till socialpedagog på högskolan väst?
  • cid

Jag har läst den utbildningen på distans. Är supernöjd med min utbildning men kan kanske tycka att organiseringen från skolans sida kunnat vara bättre.
    Vilka möjligheter i arbetslivet...oj... dom är ju ganska många. Det är en bred utbildning som ger möjlighet att arbeta inom många fält.
    T.ex.
    Skolan
    Försäkringskassan
    Socialtjänsten
    Kurator
    Arbetsförmedlingen
    Äldreomsorgen
    Handikappsomsorgen
    Listan kan göras ganska lång!

• Hannis28
    cid skrev 2009-11-16 17:23:11 följande:
    Jag har läst den utbildningen på distans. Är supernöjd med min utbildning men kan kanske tycka att organiseringen från skolans sida kunnat vara bättre. Vilka möjligheter i arbetslivet...oj... dom är ju ganska många. Det är en bred utbildning som ger möjlighet att arbeta inom många fält. T.ex. Skolan Försäkringskassan Socialtjänsten Kurator Arbetsförmedlingen Äldreomsorgen Handikappsomsorgen Listan kan göras ganska lång!
    Tack för ditt svar. Vet du om denna utbildningen är lika bra och "värderas" lika bra av arbetsgivarna som den riktiga socionomutbildningen som man kan läsa på tex göteborgs universitet mm?
  • cid

Det beror nog på vart du tänkt arbeta och i vilken del av Sverige du bor/tänkt arbeta. Jag bor på östsidan och här har socialpedagogiken varit särskilt utbredd. Så vi har fått jobba för att "sälja" oss. Men det har verkligen gått smidigt. Sedan tror jag det finns jobb där de söker socionomer mer än socialpedagoger, och likaså tvärtom. Men det beror kanske mer på arbetsgivaren än själva jobbet. Vad vill du jobba med?

• Hannis28
    cid skrev 2009-11-16 19:46:53 följande:
    Det beror nog på vart du tänkt arbeta och i vilken del av Sverige du bor/tänkt arbeta. Jag bor på östsidan och här har socialpedagogiken varit särskilt utbredd. Så vi har fått jobba för att "sälja" oss. Men det har verkligen gått smidigt. Sedan tror jag det finns jobb där de söker socionomer mer än socialpedagoger, och likaså tvärtom. Men det beror kanske mer på arbetsgivaren än själva jobbet. Vad vill du jobba med?
    jag är inte helt hundra på vilken skillnad det är på socialpedagog och socionom har du lust och förklara? Jag har väl tänkt mig att jobba som familjeterapeut, inom socialen, med personer med olika problem, migrationsverket och liknande jobb. Vet bara att jag känner att jag vill hjälpa människor i utsatta situationer och försöka hjälpa dem till ett bättre liv. Vilken skola läste du på distans från? Jag bor i Göteborg så jag hade tänkt mig skolan i Varberg. Hur många träffar på skolan per månad är det? Jag ska ha en bebis nu till julen så jag har väl tänkt att söka till utbildningen som börjar till hösten. Tack för att du tar dig tid :)
  • Molson Canadian

Jag tror att det ligger till så här: Socionomer kan anställas för utföra socialpedagogsjobb, men socialpedagoger kan inte anställas för att utföra jobb som kräver att man är socionom.

Den stora skillnaden mellan socionom och socialpedagog är nog juridiken och myndighetsutövningen.

• cid

Men hur mycket juridik läser man på socionomprogrammet då? För vi har ju också läst juridik. Tror faktiskt inte att det skiljer sig särskilt mycket.
    Men min känsla är också att socionomerna är mer inriktade på myndighetsutövning, sitta på kontor och liknande, medan socialpedagogerna mer är ute på "fältet".

Om du vill jobba som terapeut så behöver du läsa vidare... så du kan nog mycket väl läsa vilken som av utbildningarna och sedan läsa på en terapeututbildning.

• Molson Canadian
    cid skrev 2009-11-16 20:32:30 följande:
    Men hur mycket juridik läser man på socionomprogrammet då? För vi har ju också läst juridik. Tror faktiskt inte att det skiljer sig särskilt mycket. Men min känsla är också att socionomerna är mer inriktade på myndighetsutövning, sitta på kontor och liknande, medan socialpedagogerna mer är ute på "fältet". Om du vill jobba som terapeut så behöver du läsa vidare... så du kan nog mycket väl läsa vilken som av utbildningarna och sedan läsa på en terapeututbildning.
    De socialpedagoger jag arbetar med brukar säga att de har läst mindre juridik än socionomer. Hur mycket de läst vet jag inte. Jag tror att det är 15 p. Socionomer sitter nog inte mer på kontor än socialpedagoger. En socionom kan ju lätt arbeta med behandlingsarbete, men en socialpedagog kan inte lätt arbeta med t ex utredningsarbete. En socialpedagog kan nog inte ränna på polisförhör som representant från socialtjänsten, vilket en socionom kan. En socialpedagog kan inte fatta några beslut ute på fältet, vilket en socionom kan.
  • cid

Oj, varför skulle inte en socialpedagog kunna jobba med utredningsarbete? Eller gå på polisförhör? Och varför skulle inte en socialpedagog kunna fatta beslut ute på fältet?
    Vår utbildning riktar sig t.ex. mycket mot enhetschefsjobb, mycket beslut där. Många av mina kamrater i samma årskurs och efter arbetar på ex. socialtjänsten, där de tar beslut. Eller som utredare på försäkringskassan..
    Kanske har vi en lite fel bild av respektive utbildning...

• Molson Canadian
    cid skrev 2009-11-16 20:42:56 följande:
    Oj, varför skulle inte en socialpedagog kunna jobba med utredningsarbete? Eller gå på polisförhör? Och varför skulle inte en socialpedagog kunna fatta beslut ute på fältet? Vår utbildning riktar sig t.ex. mycket mot enhetschefsjobb, mycket beslut där. Många av mina kamrater i samma årskurs och efter arbetar på ex. socialtjänsten, där de tar beslut. Eller som utredare på försäkringskassan.. Kanske har vi en lite fel bild av respektive utbildning...
    För att en socialpedagog inte har socionomexamen. Vem som helst får inte fatta beslut som ingriper i människors vardag. Det krävs att man har myndighetsutövning i sin examen för att få fatta beslut. Om en socialpedagog och en socionom söker samma tjänst som enhetschef, socialsekreterare eller som kurator så går socionomen före. Vill man hålla på enbart med behandlingsarbete så är socialpedagog nog ett bra val.
  • cid

Vart bor du? För så är det absolut inte här. Att en socionom skulle gå före en socialpedagog alltså.
    Och då måste det vara väldigt många i vår kommun som bryter mot de lagarna med tanke på att jag har flera klasskamrater som arbetar med myndighetsutövning på t.ex. soc.
    Jag själv fick jobb på försäkringskassan och många mer med mig där hela jobbet gick ut på att fatta beslut.
    Inom alla de kategorier av jobb du nämnde känner jag socialpedagoger som jobbar, där de "slagits" med socionomer.
    Så min känsla är att det mer handlar om var man bor och hur arbetsgivarna resonerar.

Svar på tråden Finns det nån som har studerat till socialpedagog på högskolan väst?