cid skrev 2009-11-16 21:11:44 följande:
Nja, second best. Vissa delar har socionomer som socialpedagoger inte har. Men likväl åt andra hållet. Lite svårt att jämföra med undersköterska-sjuksköterska tycker jag. Undersköterskeutbildningen är en gymnasieutbildning medan sjuksköterskeutbildningen är en högskoleutbildning.Både socionom och socialpedagog läses på högskola och lika lång tid också vad jag vill minnas..?
Socionomutbildningen är en 4 årig utbildning där man får en socionomexamen. En socialpedagog får ingen examen och den ges både som KY utbildning, folkhögskoleutbildning och på högskola. På högskola är den 3 årig och den stora skillnaden ligger alltså inte i den juridiska biten, utan i statusen.
Oftast (men inte alltid) kan en socialpedagog söka samma jobb som en socionom. men söker en socionom samtidigt jobbet, kommer troligen socionomen få jobbet före socialpedagogen, eftersom denne anses vara mer kvalificerad.
Dock kan man ju alltid nischa och läsa påbyggnadskurser osv, för att på så vis göra sig mer attraktiv som socialpedagog.
Ännu en skillnad mellan socialpedagog och socionom är att vissa påbyggnadskurser kräver att du har en socionomexamen i botten. Du kan således inte komma in utan det, om du inte vill gå den privat vill säga.
TS. Jag läser till socialpedagog i Varberg (det är en distansutbildning som tillhör Högskolan Väst. Dock är den inte en distansutbildning i det avseendet att man läser hemma, utan studierna är i mitt fall förlagda i Varberg ca 3 dagar i veckan. Resten självstudier. )
Högskolan väst har tre socialpedagogutbildningar. Den ena är i Trollhättan och är en "vanlig" utbildning, och två stycken är "#distansutbildningar" och är förlagda i Västervik och i Varberg.
Min sambo läser till socionom på Göteborgs universitet, och jag funderade mycket över vilken utbildning som var den rätta för mig, men jag kom fram till att det som jag vill jobba med (möjligheterna är oändliga) inte kräver en examen, och att socialpedagog således räcker utmärkt.
Det beror som sagt var lite på vad man vill jobba med. Vet du vad du skulle vilja göra?