• Hannis28

Finns det nån som har studerat till socialpedagog på högskolan väst?

Jag är intresserad av att utbilda mig till socionom eller liknande och undrar om det finns någon som har läst till socialpedagog på högskolan väst. Jag hade tänkt mig att studera på distans. Om man går den utbildningen vad finns det för möjligheter i arbetslivet? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Finns det nån som har studerat till socialpedagog på högskolan väst?
  • cid

"Vanligt förekommande arbetsuppgifter är också biståndsbedömning, utrednings-, planerings- och utvecklingsarbete."

www.hv.se/extra/pod/&module_instance=2&id=538&page=hv_prog.php&study_plan_id=55&webid=HV-99323&section=manniska&location=true&fullwidth=true&show_prog=visaprog

• Molson Canadian
    cid skrev 2009-11-16 20:57:42 följande:
    Vart bor du? För så är det absolut inte här. Att en socionom skulle gå före en socialpedagog alltså. Och då måste det vara väldigt många i vår kommun som bryter mot de lagarna med tanke på att jag har flera klasskamrater som arbetar med myndighetsutövning på t.ex. soc. Jag själv fick jobb på försäkringskassan och många mer med mig där hela jobbet gick ut på att fatta beslut. Inom alla de kategorier av jobb du nämnde känner jag socialpedagoger som jobbar, där de "slagits" med socionomer. Så min känsla är att det mer handlar om var man bor och hur arbetsgivarna resonerar.
    Det är bara att beklaga att man i din kommun inte har krav på myndighetsutövningsbiten bland dem som ska ingripa i människors vardag. Det är, likväl, second best, att outbildade ägnar sig åt det. Det är, som någon jämförde, som skillnaden mellan sjuksköterska och undersköterska.
  • Molson Canadian
    cid skrev 2009-11-16 21:03:41 följande:
    "Vanligt förekommande arbetsuppgifter är också biståndsbedömning, utrednings-, planerings- och utvecklingsarbete." www.hv.se/extra/pod/&module_i...
    De leker nog med ord. En socialpedagog kan sättas in som insats under en pågående utredning, men det beslutet fattar inte socialpedagogen utan socialsekreteraren. Socialpedagogen har inte fria händer i det avseendet. Planera och utveckla kan man göra som trädgårdsmästare också. Det är inte särskilt knutet till vare sig socionom eller socialpedagog.
  • cid

Nja, second best. Vissa delar har socionomer som socialpedagoger inte har. Men likväl åt andra hållet. Lite svårt att jämföra med undersköterska-sjuksköterska tycker jag. Undersköterskeutbildningen är en gymnasieutbildning medan sjuksköterskeutbildningen är en högskoleutbildning.
    Både socionom och socialpedagog läses på högskola och lika lång tid också vad jag vill minnas..?

• cid

Hmm....googlade, men hittar ingen info, kan du länka?

• Molson Canadian
    cid skrev 2009-11-16 21:11:44 följande:
    Nja, second best. Vissa delar har socionomer som socialpedagoger inte har. Men likväl åt andra hållet. Lite svårt att jämföra med undersköterska-sjuksköterska tycker jag. Undersköterskeutbildningen är en gymnasieutbildning medan sjuksköterskeutbildningen är en högskoleutbildning.Både socionom och socialpedagog läses på högskola och lika lång tid också vad jag vill minnas..?
    Vad kan en socialpedagog göra som en socionom inte kan, menar du?

Nej, det är en fullt rimlig jämförelse eftersom vi talar om beslutsfattande. Socialpedagoger har inte delegation att fatta beslut.
  • Molson Canadian
    cid skrev 2009-11-16 21:15:59 följande:
    Hmm....googlade, men hittar ingen info, kan du länka?
    Info om vad?
  • camillimill
    cid skrev 2009-11-16 21:11:44 följande:
    Nja, second best. Vissa delar har socionomer som socialpedagoger inte har. Men likväl åt andra hållet. Lite svårt att jämföra med undersköterska-sjuksköterska tycker jag. Undersköterskeutbildningen är en gymnasieutbildning medan sjuksköterskeutbildningen är en högskoleutbildning.Både socionom och socialpedagog läses på högskola och lika lång tid också vad jag vill minnas..?
    Socionomutbildningen är en 4 årig utbildning där man får en socionomexamen. En socialpedagog får ingen examen och den ges både som KY utbildning, folkhögskoleutbildning och på högskola. På högskola är den 3 årig och den stora skillnaden ligger alltså inte i den juridiska biten, utan i statusen.

Oftast (men inte alltid) kan en socialpedagog söka samma jobb som en socionom. men söker en socionom samtidigt jobbet, kommer troligen socionomen få jobbet före socialpedagogen, eftersom denne anses vara mer kvalificerad.
    Dock kan man ju alltid nischa och läsa påbyggnadskurser osv, för att på så vis göra sig mer attraktiv som socialpedagog.

Ännu en skillnad mellan socialpedagog och socionom är att vissa påbyggnadskurser kräver att du har en socionomexamen i botten. Du kan således inte komma in utan det, om du inte vill gå den privat vill säga.

TS. Jag läser till socialpedagog i Varberg (det är en distansutbildning som tillhör Högskolan Väst. Dock är den inte en distansutbildning i det avseendet att man läser hemma, utan studierna är i mitt fall förlagda i Varberg ca 3 dagar i veckan. Resten självstudier. )

Högskolan väst har tre socialpedagogutbildningar. Den ena är i Trollhättan och är en "vanlig" utbildning, och två stycken är "#distansutbildningar" och är förlagda i Västervik och i Varberg.

Min sambo läser till socionom på Göteborgs universitet, och jag funderade mycket över vilken utbildning som var den rätta för mig, men jag kom fram till att det som jag vill jobba med (möjligheterna är oändliga) inte kräver en examen, och att socialpedagog således räcker utmärkt.

Det beror som sagt var lite på vad man vill jobba med. Vet du vad du skulle vilja göra?
  • Hannis28
    camillimill skrev 2009-11-17 10:22:49 följande:
    Socionomutbildningen är en 4 årig utbildning där man får en socionomexamen. En socialpedagog får ingen examen och den ges både som KY utbildning, folkhögskoleutbildning och på högskola. På högskola är den 3 årig och den stora skillnaden ligger alltså inte i den juridiska biten, utan i statusen. Oftast (men inte alltid) kan en socialpedagog söka samma jobb som en socionom. men söker en socionom samtidigt jobbet, kommer troligen socionomen få jobbet före socialpedagogen, eftersom denne anses vara mer kvalificerad. Dock kan man ju alltid nischa och läsa påbyggnadskurser osv, för att på så vis göra sig mer attraktiv som socialpedagog. Ännu en skillnad mellan socialpedagog och socionom är att vissa påbyggnadskurser kräver att du har en socionomexamen i botten. Du kan således inte komma in utan det, om du inte vill gå den privat vill säga. TS. Jag läser till socialpedagog i Varberg (det är en distansutbildning som tillhör Högskolan Väst. Dock är den inte en distansutbildning i det avseendet att man läser hemma, utan studierna är i mitt fall förlagda i Varberg ca 3 dagar i veckan. Resten självstudier. ) Högskolan väst har tre socialpedagogutbildningar. Den ena är i Trollhättan och är en "vanlig" utbildning, och två stycken är "#distansutbildningar" och är förlagda i Västervik och i Varberg. Min sambo läser till socionom på Göteborgs universitet, och jag funderade mycket över vilken utbildning som var den rätta för mig, men jag kom fram till att det som jag vill jobba med (möjligheterna är oändliga) inte kräver en examen, och att socialpedagog således räcker utmärkt. Det beror som sagt var lite på vad man vill jobba med. Vet du vad du skulle vilja göra?
    Tack för ditt utförliga svar känns som att de andra två är lite oeniga så jag vet inte riktigt vem jag ska lyssna på. Men jag ska ta och ringa syo för både varberg och GBG och höra vad de har att säga. Som jag skrev längre upp vet jag inte riktigt vad jag vill bli men något som tex familjeterapeut, jobba på socialen, migrationsverket eller något där man hjälper människor med svårigheter. Kanske har man en större möjlighet med socionomprogrammet? Var det svårt för dig och din man att komma in på utbildningarna? Är lite nyfiken på hur ni känner med det att klara sig på två student inkomster? Om man har två barn får man väl tillägg på csn? Tacksam för dina svar
  • camillimill

Jag tror att socionomprogrammet är svårare att komma in på (vilket såklart bidrar till att den har högre status)
    Det krävs minst 1.3 på HP för att komma in.
    Socialpedagog tror jag krävde 0.8 (här i Varberg)

Det är klart att det är tufft att klara sig på stå CSN inkomster, men man får precis som du säger tillägg för barnen, vilket är 800 kr för två barn. Ytterligare ca 300-400 kr om man har tre barn)

Dessutom kan man ta tilläggslån om man tidigare haft en inkomst som överstider ett visst belopp (mer onfo finns på CSN. vet inte exakt gränsen, men typ en inkomst på 200.000 om året. Då har du om du vill rätt att låna mer pengar varje månad (typ 2000 kr extra. Har inte exakta siffror o hänvisar till CSN)

Därtill kan man ansöka om merkostnadslån. Om man tex har en bit att resa till studieorten eller om det kräver att man övernattar eller liknande, så kan man ansöka om att få låna ungefär 80 procent av resekostnaden osv.

Vill du kobba som legitimerad terapeut så måste du läsa till psykolog eller socionom. Efter avslutat utbildning måste du dessutom läsa steg 1 och steg 2 utbildning för att få din legitimation. (det är ganska långa utbildningar som man oftar läser paralellt med sitt arbete o dessutom är de väldigt kostsamma. Ofta får man de bekostade av arbetsgivaren efter man jobbat några år och om behovet av en legitimerad terapeut finns på arbetsplatsen)
    Men vill du jobba utan legitimation, som kurator exempelvis (på skola eller i psykiatrin) så räcker det med socialpedagog.

Socialen och migrationsverket finns det möjligheter för dig att jobba hos både som socionom o socialpedagog.

Faktum är att det finns hur många intressanta jobb som helst som både socialpedagog och socionom.
    Det är lätt att tro att man bara kan jobba som soc-tant eller på försäkringskassan, men möjligheterna är betydligt fler.
    Man kan jobba inom kriminalvården (återanpassa fångar i slutskedet av sin dom)
    På behandlingshem för missbrukare eller missanpassade tonåringar
    På familjehem där man jobbar med hela familjen
    I skolan som resursperson där man jobbar med elever som har det svårt hemma o där man kanske både fungerar som kurator och som spindeln i nätet.
    Fältassistent i samarbete med polisen
    Utredare på socialförvaltningen
    Migrationsverket som utredare eller som samordnare där man integrerar den nyanlända in i det svenska samhället.
    Inom sjukvården i olika krisgrupper
    Föreläsare/lärare/pedagog inom särskilt område på förskolor skolor och arbetsplatser.
    Som konflikthanterare på arbetsplatser/arbetsgrupper/skolor

Bara du själv sätter gränserna. Det är ju ett arbeta där man jobbar med marginaliserade människor i olika åldrar o faser i livet, vilket gör att det nästan på alla platser finns behov av förebyggande och hjälpande insatser.

• Hannis28

Det där med HP menar du då högskolepoäng? Är det det man kan få om man gör ett högskoleprov?

• camillimill

För att anmäla dig till ett högskoleprov går du in på www.studera.nu
    Högskoleprovet görs två gånger om året, exakt samma tid för hela sverige, och alla skriver samma prov.

Resultatet omvandlas till poäng där lägsta är 0,0 poäng, och där högsta är 2,0 poäng.
    Medel för HP (högskoleprovet) är 0,7-0,8.
    Socionom i Göteborg ligger på MINST 1,3 poäng och socialpedagog ligger på MINST 0,8 poäng. (om man kollar förra årets intagningspoäng)

Sedan kan du såklart söka in på dina gymnasiebetyg också? Had har du i snitt?

• Molson Canadian
    Hannis28 skrev 2009-11-17 10:47:33 följande:
    Tack för ditt utförliga svar känns som att de andra två är lite oeniga så jag vet inte riktigt vem jag ska lyssna på. Men jag ska ta och ringa syo för både varberg och GBG och höra vad de har att säga. Som jag skrev längre upp vet jag inte riktigt vad jag vill bli men något som tex familjeterapeut, jobba på socialen, migrationsverket eller något där man hjälper människor med svårigheter. Kanske har man en större möjlighet med socionomprogrammet? Var det svårt för dig och din man att komma in på utbildningarna? Är lite nyfiken på hur ni känner med det att klara sig på två student inkomster? Om man har två barn får man väl tillägg på csn? Tacksam för dina svar
    Ja, vi är nog att betraktas som oeniga men jag är hyfsat enig med camillimill. Med socionomprogrammet har du större möjligheter men det är å andra sidan kanske inte de möjligheterna du vill ha och då "räcker" det förstås att läsa till socialpedagog.
  • Hannis28

Kommer inte ihåg vad jag har i snitt men jag hade mest g på basämnena och mest mvg på de andra ämnena(läste på medieprogrammet) så jag vet inte riktigt hur man räknar snitt på det.

• camillimill

Molson Canadian skrev 2009-11-17 11:30:38 följande:

Ja, vi är nog att betraktas som oeniga men jag är hyfsat enig med camillimill. Med socionomprogrammet har du större möjligheter men det är å andra sidan kanske inte de möjligheterna du vill ha och då "räcker" det förstås att läsa till socialpedagog.
    Precis så resonerade jag också.
    Jag tyckte att det kändes onödigt att överkvalificera mig genom att läsa till socionom när det räcker att vara socialpedagog för de jobben jag är intresserade av.
    Men det råder ingen tvekan om att socionomutbildningen är en mer gedigen och prestigefylld utbildning.

Jag tycker att det är som att jämföra förlossningsläkare och barnmorskor. Det är två viktiga utbildningar som oftar har samma typ av arbete men där läkaren besitter en spetskompetens och en befogenhet som kanske inte barnmorskan har.
    Likaledes är det två viktiga jobb, precis som socialpedagogen och socionomen.
  • camillimill
    Hannis28 skrev 2009-11-17 11:46:36 följande:
    Kommer inte ihåg vad jag har i snitt men jag hade mest g på basämnena och mest mvg på de andra ämnena(läste på medieprogrammet) så jag vet inte riktigt hur man räknar snitt på det.
    Ok. men du får höra av dig om det är något mer du undrar. vem vet, vi kanske ses till hösten då!
  • Hannis28
    camillimill skrev 2009-11-17 11:48:01 följande:
    Ok. men du får höra av dig om det är något mer du undrar. vem vet, vi kanske ses till hösten då!
    Tack för all din hjälp och att du tog dig tid! Ja vem vet kanske vi ses ha det bra!
  • Juliette2

Hej både socionom utbildningen och socialpedagog utbildningen är på 180 hp socialpedagog utbildningen är en nyare itbildning och därav Så har den inte hunnit få samma status som socionom programmet arbetsuppgifterna varierar för båda utbildningarna. De är väldigt breda inom socialt arbete och kan ha många likadana arbetsuppgifter och titlar på yrken en socialpedagog kan arbeta tex som socialsekreterare samt att båda kan tex också jobba som rehabiliterats på arbetsförmedlingen att en socialpedagog inte skulle ha rätt att fatta beslut är befängt vilket handlar om erfarenhet att få beslutsfattande tjänster . Utbildningarna är olika men leder till olika former av socialt eller behandlande yrken där även beslutsfattande ingår .

Svar på tråden Finns det nån som har studerat till socialpedagog på högskolan väst?