Inlägg från: Tvillingar11 |Visa alla inlägg
  • Tvillingar11

Vitex agnus castus....

Jennie1987 skrev 2010-01-06 21:42:14 följande:
    Hej, slinker in här också.Blev lite intresserad.Kan man prova såna här tabletter utan att man har ägglossning eller mens?Jag har inget av det, och det vore kanske värt att prova detta.Går det att köpa på vanliga hälsoaffärer? Och vad kostar det?Hoppas nån kan svara :)Lycka till tjejer!
    Hej Jennie!

Har du pco/pcos? Du kan säkert prova dem om du har utebliven ägglossning/mens. Det har ju jag, så jag ger det en chans denna månad och ser om det hjälper. har hört och läst så mycket gott om munkpeppar, speciellt för oss som har pco/s.
  • Tvillingar11
    Jennie1987 skrev 2010-01-06 22:38:22 följande:
    Hej!Ja, jag har pco.Det låter bra att det hjälper många i vår situation, kanske värt ett försök även för mig? Får väl ge det en chans. Men kan man ta dom fast man inte har ägglossning eller mens?
    Hoppas det hjälper oss! Jadå, börja bara vilken dag som helst, det skulle jag ha gjort. Nu var det så bra att jag fick min mens och att jag då började på mensens första dag. Men annars hade jag tänkt ta dem när som helst. Det finns ju även droppar men jag ogillar smaken och lukten, därför tar jag tabletterna.
  • Tvillingar11
    Klarabella89 skrev 2010-01-09 00:06:30 följande:
    Någon som blivit gravidnär de fått hjälp med äl av de här? Vart kan man köpa de? Och jag har ju ingen mens eller äl när kan man börja med de då?
    Hej! Jag har sökt och läst väldigt mycket om det på nätete. Det finns mycket på engelska och tyska om du bara söer på vitex agnus castus och pco/pcos så får du upp väldigt mycket. Av det man kan läsa är det många kvinnor som fått tillbaka sin ägglossning och därmed också mens. Jag tror nästan du kan börja vilken dag som helst...
  • Tvillingar11
    Klarabella89 skrev 2010-01-10 00:36:54 följande:
    glömde me fråga va heter de ni tar? Och är det tablett eller droppar? Om ni tar droppar hur många tar ni då per gång? Och om det är tablett då tar ni bara en va?
    Jag vet faktiskt inte om man blir av med sin pco helt, jag tror nästan att det är svårt. Däremot så tror jag att jag inte kommer göra uppehåll utan tar dem en hel månad och ser vad som händer. Jag har ju ingen ägglossning och vet ej om det skulle bli ngt tack vare tabletterna, men i sådant fall vet jag ju inte när ändå. Jag tar tabletterna eftersom jag ogillar smaken av dropparna. Jag köpte droppar för några månader sedan och gav det en chans en dag, men sedan klarade jag ej av det. Därefter fick jag annan behandling och ville ej riskera ngt så jag tog inte tabletterna. Men denna månad är det uppehåll från allt annat eftersom kliniken varit stängd så då tänkte jag att jag skulle ge det en chans.
  • Tvillingar11
    Jennie1987 skrev 2010-01-12 19:17:35 följande:
    Hej, jag har nu ätit detta sen i torsdags, alltså inte ens en vecka, men mina bröst har svullnat nåt väldigt! Kan det ha med vitex agnus att göra? Någon annan som varit med om det?
    jag kände inte av så mycket, men lite i brösten och lite värk i tjejmagen=)

Varför tar du tabletterna? Har du pco?
  • Tvillingar11
    Jennie1987 skrev 2010-01-13 19:32:04 följande:
    Ja, jag har pco. Så det är därför jag tar tabletterna.Jag hoppas på att få igång ÄL och mens. Skulle vara underbart!Har du fått igång din kropp med detta? Det är väldigt spännande att brösten "svullnat" så. I tjejmagen har jag dock inte känt nåt än, har ju bara ätit dem sen i torsdags och kan väl inte vänta mig några under ännu :PHoppas detta kan vara vår hjälp!
    Hej på er!

jag har tagit tabletterna i ca 15 dagar nu och hoppades på att det skulle se fint ut på UL idag. Jag har ju inte fått spruta denna månad, men icke! Jag hade många små äggblåsor och ingen som blivit större. Jag tappade hoppet om tabletterna, men samtidigt kanske man måste ta dem en längre period för att de ska göra nytta=)
    Undrar om man kan se allt på UL, för han gjorde inget VUL.
  • Tvillingar11
    Jennie1987 skrev 2010-01-13 20:53:21 följande:
    Okej, synd att inget ägg har växt till sig ännu :( Men samtidigt kanske det är så att allt inte syns på UL, skulle ju kunna vara så att VUL visar mer, det tror jag ialla fall.När jag köpte tabletterna sa dom där att man skulle äta flera månader och inte ge upp för fort. I en förpackning (30 tabletter) är det ju bara för en menscykel, så det kan ju ta några cykler för kroppen att komma igång. Så sa dom till mig i alla fall :)Vi får väl fortsätta hoppas :)Jag går ju även på zonterapi behandlingar, som också ska vara bra för oss med pco :) Allt detta tillsammans har säkert gjort nån form av förändring i min kropp så att brösten känns svullna.. Tror jag :)
    Du har nog rätt. Jag tror också att VUL visade mer än UL. Av min egen bedömning så tyckte jag inte att det såg ut som det gjort alla andra månader- fullt med små äggblåsor. Det såg så lite ut och det kan vara så att jag sett fel eftersom det var UL och inte VUL. Men man försöker ändå hitta något positivt. Jag ska nog fortsätta äta tabletterna, de gör nog mer nytta än skada. ska nästa vecka byta tillbaka till min gamla gyn och då hoppas på att få fortsätta med gonal F och ovitrelle, då ska jag samtidigt gå på akupunktur tänkte jag=) Har hört så mycket positivt om det=)
  • Tvillingar11
    Jennie1987 skrev 2010-01-14 22:14:05 följande:
    Hoppas att du såg rätt och att det är något på gång nu då! :)Ja, jag tror absolut att tabletterna gör mer nytta än skada, jag har ätit dom 1 vecka nu, så får väl se om/när det börjar hända grejer framöver :)Jaha, har du bytt läkare? Jag har inte fått nån hjälp av läkare mer än metformin för vikten, men den har jag lyckats få bukt med på egen hand :) Eftersom jag har sköldskörtelrubbning också, (det hör visst ihop med pco..) så medicineras jag ju för det, men det har jag gjort hela livet eftersom jag föddes utan sköldkörtel. Kroppen är fantastisk, allt hänger ihop! :)Akupunktur funkar säkert! Jag går som sagt på zonterapi, kranios sakral terapi, bioenergiterapi som också ska vara bra för att få bort blockeringar i kroppen och så  :)Hoppas det går bra för dig/er!!
     Jag har en tid hos min nya läkare nästa vecka, så jag väntar ivrigt=)

Har du några symtom vad gäller sköldkörtelrubbningar? Är det många med pco som även har det? Jag har lämnat många blodprov så jag hoppas att det är kollat på mig...
    Det sägs att metformin hjälper väldigt mycket, men jag är inte överviktig så jag får det inte utskrivet...
    Jag ska under helgen försöka leta reda på en bra akupunktör i närheten, helst kinesisk sägs det..
    Vad är zonterapi? Nålar?
  • Tvillingar11

Tack för det långa svaret! Det får mig att redan i helgen försöka åka och boka tid för akupunktur och jag ska fråga om zonterapi, om man ej kan kombinera dessa två? Så får man dubbel effekt kanske=)

Jag ska fråga min gyn ang. sköldkörtel och jag tror faktiskt att jag har lämnat prover förut. Men kroppen kan förändras drastiskt och det kanske visar andra värden denna gång.

Jag hoppas också att vi får vårat efterlängtade plus=) 2010 måste vara vårat år!

• Tvillingar11
    Jennie1987 skrev 2010-01-15 16:04:49 följande:
    Ja, förlåt om det blev lite väl långt kanske ;PJa, du kan säkert kombinera akupunktur och andra behandlingar.Min terapuet säger att det bara är bra att kombinera med annat,hon ger mig både zonterapi, kranios sakral terapi och bioenergiterapi :) Så jag får en salig blandning! :)Ja, hör med din läkare, kan hända att du har andra värden nu.Jag ska ta cellprov nästa vecka och då ska jag prata lite med dom där när jag ändå är där, kanske förstår dom mig (äntligen!!) och vill hjälpa mig! Man kan ju alltid hoppas. Det har varit 3 långa år utan ett enda +... Men nu ska det bli vår tur!! :)
    Oj! Har ni försökt i tre år utan hjälp?? Varför har ni inte fått hjälp? Jag hade bara försökt i ca fem månader när jag fick konstaterat pcos och då fick jag direkt börja med pergotime. Tyvärr hjälpte inte det så nu har jag fått sprutor en månad. Nu är jag mitt upp i ett läkarbyte så jag tar inget denna månad- förutom agnus castus=)
  • Tvillingar11
    Jennie1987 skrev 2010-01-16 11:12:19 följande:
    Ja, jag tog ut min P-stav i mars 2007, då bestämde jag och sambon att vi inte skulle ha något preventivmedel eller skydd, vi tänkte "blir det så blir det". Men min mens kom inte tillbaks, och de enda svaren jag fick var att det kunde ta upp till ett år innan mensen kom igen. Så på sensommare 2008 ringde jag och bokade tid på min vårdcentral och då gjorde jag ett VUL och fick konstaterad pco. Läkaren skickade hem papper ang pergotime, för han ville ge mig det.När jag ringde tillbaks för att få en ny tid till denna läkare så hade han slutat på vårdcentralen! Helt skumt. Och jag fick träffa en barnmorska istället som meddelade mig och sambon att vi måste vara 24 år innan vi kan få pergotime eller någon annan hjälp. (jag fyllde 23 år nu den 2 januari).Vi bröt ihop, hon tryckte verkligen ner oss på botten!Jag sökte privat, och fick träffa en jättebra läkare, men eftersom han tydligen hade samma ramar som landstinget så kunde han heller inte göra så mycket innan jag blivit 24...Då bestämde jag mig för att börja på zonterapi och göra nåt själv.Jag ska gå till gyn på min vårdcentral och ta sånt där cellprov på tisdag, och då tänker jag berätta att min mens är borta och att vi vill ha barn, då kanske dom fattar!
    Jag förstår, vilket tålamod ni måste ha! Jag har inget tålamod, vill att allt ska ske snabbt snabbt snabbt. Men har aldrig hört talas om den regeln att man måste vara 24 för att få hjälp. Så enligt den regeln måste ni vänta ytterligare ett år!!? Visst vi har många år framför oss, men samtidigt så tar allt tid också. Själv var jag 23 när jag började med pergotime och det var ingen som sa så till mig. Vad besviken jag blir för att du fått det beskedet!
  • Tvillingar11

Vad rekommenderar ni? Jag ska äta provera för att framkalla mens och sedan sprutor, är det så klokt att äta agnus castus samtidigt?

• Tvillingar11
    Jennie1987 skrev 2010-01-18 21:39:18 följande:
    Ja, det är egentligen hemskt när man tänker på det :(Ja, jag hoppas verkligen att dom lyssnar på mig imorgon när jag ska till gyn...Så håll tummarna för mig imorgon :)
    Jag håller tummar och tår och återkom gärna imorgon och berätta=)
  • Tvillingar11
    Jennie1987 skrev 2010-01-19 22:01:08 följande:
    Tack snälla du! :)Jag pratade med barnmorskan om min pco och att jag inte fått Pergotime.Hon tyckte det var konstigt, eftersom vi försökt såpass länge.Tydligen så finns det nån form av "kösystem och åldersgräns" i mitt landsting för att få hjälp. Men hon tyckte ändå att det var lite konstigt att ingen tagit mig helt på allvar och utrett mig ordentligt. Så jag skulle fylla i något formulär nu på internet och sen ta kontakt med gyn på vårdcentralen. De hade hjälpt många med Pergotime och hon trodde att jag också kunde få det. Men det ska tydligen utredas en hel del innan?Vet ju att sambon måste lämna spermaprov, men det är inga problem för honom :)Men vet du vad det är mer för undersökningar som måste göras?Får väl kika på det där formuläret...
    Åh så bra!!! Jag har fått lämna blodprov några gånger och sambon spermaprov. Sen är det väl VUL också. om allt är ok så får du börja med pergotime. När du väl har börjat med pergotime blir det väl antingen VUL eller blodprov för att se om du haft ägglossning, vissa får göra båda.
    Jag hoppas verkligen att det går fort och att 2010 blir vårt år!
  • Tvillingar11
    Jessika82 skrev 2010-01-19 22:05:45 följande:
    www.nnfs.se/bok.PDF för er som gillar naturläkemedel/ kosttillskottkan man ringa til vårdcentralen och få hjälp med gynundersökning barnlöshet osv?
    Jag vet inte om jag har rätt svar på din fråga, men jag har för mig att det går. Annars hänvisar dem dig vidare=)
Svar på tråden Vitex agnus castus....