• pandyb

    Tungt att andas, hjälp

    Har de senaste dagarna upplevt det tungt att andas när jag ska sova på kvällen, får ta djupa andetag för att få ner tillräckligt med luft i lungorna.

    Igår kväll var det lite värre men jag lyckades ändå somna. Idag känner jag av det även nu på dagen, det känns nästan som det är nåt som trycker på bröstkorgen (inte nåt jättetungt men som ett tryck).

    Skulle förklara det som det kändes när jag var gravid i slutet och barnet tryckte på lungorna...

    Vad kan det vara??? Är inte sjuk för övrigt, ingen feber, inte förkyld utan bara detta...

  • Svar på tråden Tungt att andas, hjälp
  • En glad tjej

    Det kan vara stress. De som drabbas av panikångest brukar uppleva ett tryck över bröstet. När man slappnar av brukar detta uppkomma om man är stressad.

  • 071001

    Så kan jag få ibland just om kvällarna, men sen går det över och så glömmer jag bort det. Har inte funderat på om det skulle vara nåt allvarligt. Är det det?

  • En glad tjej
    071001 skrev 2009-11-17 12:04:06 följande:
    Så kan jag få ibland just om kvällarna, men sen går det över och så glömmer jag bort det. Har inte funderat på om det skulle vara nåt allvarligt. Är det det?
    Jag har råkat ut för samma sak och i mitt fall var det stressbetonat. Det är inte farligt men jobbigt att uppleva.
  • 071001

    En glad tjej, jag är kanske lite stressad inombord emellanåt, dock inte på jobbet .

  • En glad tjej
    071001 skrev 2009-11-17 12:07:00 följande:
    En glad tjej, jag är kanske lite stressad inombord emellanåt, dock inte på jobbet .
    Man kan bära på inre strass som kommer upp till ytan på kvällen när man slappnar av!
  • zazla

    Stress, ångest eller för lite sömn. Jag får också panikångest ibland och jag har inga problem. Inte deprimerad eller något sådant. Det kan komma när jag har varit nervös inför saker eller efter att något jobbigt är avklarat (tex tentor). Det kommer alltid efter, när stressen har lagt sig och man pustar ut. Sträck på dig ordentligt eller försök att ha armarna högt upp när du ligger på rygg, då får lungorna mer plats. Du kan även dra upp axlarna så högt det går när du sakta andas in, andas sedan ut snabbt och sänk axlarna i takt med det.

  • antitanten

    Det låter som om det är panikångest.
    Det kan te sig lite olika för alla.
    Andnöd är vanligt vid ångest och behöver inte ha andra symptom även om det kanske är det vanligaste med hjärtklappning i kombination.
    Jag tror också att du är undermedvetet stressad.
    Det är när man dagtid är stressad (även om man då inte visar symptom) och kopplar av på kvällen/natten och ska sova, slappna av.... som kroppen reagerar med symptomen på stress. Dvs panikångest eller andra för en obehagliga symptom.

    Drick ett glas kallt vatten sakta.
    Massera lite försiktigt kring halspulsådern vid höger sida på halsen.
    Läs en tiding eller annat som "lurar" din hjärna att tänka på annat än det symptom du känner.  Andas med magen.
    Prova sk förlossningsandning en stund. Det gör att du fokuserar på det och inte symptomen.

    Kram

  • Needy
    pandyb skrev 2009-11-17 12:00:53 följande:
    Har de senaste dagarna upplevt det tungt att andas när jag ska sova på kvällen, får ta djupa andetag för att få ner tillräckligt med luft i lungorna.Igår kväll var det lite värre men jag lyckades ändå somna. Idag känner jag av det även nu på dagen, det känns nästan som det är nåt som trycker på bröstkorgen (inte nåt jättetungt men som ett tryck).Skulle förklara det som det kändes när jag var gravid i slutet och barnet tryckte på lungorna...Vad kan det vara??? Är inte sjuk för övrigt, ingen feber, inte förkyld utan bara detta...
    (Hej Siris mamma!!)

    Jag kan få detta när jag har lite panikångest..
    Vääääldigt svårt att andas..
    När jag har mycket omkring mig. Då måste jag sålla bort saker.
  • pandyb

    OJ vilken respons!
    Gick ut och gick en promenad för att vaccinera lillkillen direkt efter jag skrev inlägget och kände ingenting när vi var iväg... skumt!

    Får se hur det blir ikväll...
    Panikångest? Hmmm.... undra vad jag har att ha ångest över! Hoppas det går över varje fall!

    Tack!

  • Soju

    Hej Pandyb,

    Såg ditt inlägg och allting stämmer in på vad jag har upplevt den senaste veckan. Varje kväll har jag haft svårt att andas normalt, det känns tungt som att något tar emot och när ja slappnar av känns de som nån trycker ner bröstet.
    Jag trodde först jag började få problem med lungorna för att jag har haft lunginflammation 2 ggr senaste året..
    Har tänkt gå till vårdcentralen flera ggr men det har inte blivit av för att varje morgon mår jag så himla bra och under dagen också, men sen på kvällen börjar helvetet igen och inte lustigt att man får lite panikkänslor i början..

    Jag ska nog ändå ringa imorrn och snacka med någon läkare och se vad dom säger. Är ju trots allt Influensatider och man ska vara försiktig, lika bra att kolla upp de så man slipper sitta och oroa sig.

    /Chris

Svar på tråden Tungt att andas, hjälp