• emilia77

    Vaccination TBC vid resa till Polen??

    Hej!

    Vi har blivit rekommenderade att ta TBC-vaccin av vår läkare på vårdcentralen.
    Vi väntar barnbesked från Polen och tror att det kan bli så att vi får åka till sommaren (som tidigast).
    Enligt vår läkare skulle man helst ta vaccinet 6 månader innan resan.

    Har ni som adopterat från Polen fått några rekommendationer angående detta?
    Är det vanligt förekommande på barnhemmen att barnen har TBC-smitta?

  • Svar på tråden Vaccination TBC vid resa till Polen??
  • Vilhelms mamma

    Vi fick inga rekommendationer angående detta och vaccinerade oss inte innan resan. Jag tror inte att det är vanligt med TBC på barnhemmen.
    ( kan självklart inte svara för alla..), men på det barnhemmet vi var på så upplevde vi att de hade bra koll på alla barn; egen läkare, sjukgymnast, psykolog etc..
    Vår son var vaccinerad mot det mesta inklusive TBC. ( allt fanns dokumenterat i en hälsobok precis som i Sverige )
    Väl i Sverige så visade det sig att vår son tom hade ett bättre skydd än "svenska barn" gällande vaccinationer.

  • Jola

    Vilhelms mamma skrev 2009-11-17 15:04:50 följande:


    Vår son var vaccinerad mot det mesta inklusive TBC. ( allt fanns dokumenterat i en hälsobok precis som i Sverige )Väl i Sverige så visade det sig att vår son tom hade ett bättre skydd än "svenska barn" gällande vaccinationer.
    Precis så var det för oss också, fast vi har en dotter
  • Dilong

    Vilhelms mamma skrev 2009-11-17 15:04:50 följande:


    Väl i Sverige så visade det sig att vår son tom hade ett bättre skydd än "svenska barn" gällande vaccinationer.
    Det kan bero på att man i Polen vaccinerar för en del virus som inte längre finns i Sverige.

    Vad hade de vaccinerat mot, som inte görs här?
  • Vilhelms mamma
    Dilong skrev 2009-11-18 08:01:23 följande:
    Vilhelms mamma skrev 2009-11-17 15:04:50 följande: Det kan bero på att man i Polen vaccinerar för en del virus som inte längre finns i Sverige. Vad hade de vaccinerat mot, som inte görs här?
    Han var bla vaccinerad mot pneumokocker något som tidigare inte ingick i det svenska vaccinationsprogrammet ( men som numera även ges här ) och dessutom mot hepatit A och B om jag inte missminner mig, plus att han hade fått alla vaccinationer som svenska barn får.
Svar på tråden Vaccination TBC vid resa till Polen??