• KretaJo

Är min dotter för "rund"?

Åh, så himla knasigt det känns att ens skriva detta här, jag älskar min dotter mer än allt annat och hon får vara hur tjock hon vill och i min värld är hon ändå sötast av allt, och i mina ögon är hon inte ens "tjock", bara kramgo och lite kompakt kanske. Men jag får ständigt kommentarer om att hon är tjock. Jag lever i en kultur där folk kan säga så öppet utan att man ska "ta åt sig", men jag tar åt mig ändå. Jag tycker att hon är rund och go, som en tvååring kan få vara utan att det är fel, eller att det betyder att hon kommer bli tjock som större barn eller vuxen. Men oj som de är på mig, att hon inte ska få äta så mycket osv. Hon älskar mat, och äter med god aptit, vilket jag har sett som nåt bra, var själv så himla kräsen och är fortfarande.

Hon är 25 månader och väger 15 kilo.

Är det för mycket? Bör jag ändra på något? Eller är det bara en fas som inte innebär något för framtiden?

Så himla dumt alltså...

• Svar på tråden Är min dotter för "rund"?
  • Leona08

Hej!!

Min flicka blir ett nu den 26/11 och hon väger 13 kg nästan:) jag tycker inte hon e tjock bara rund och goooo:)

• Maggiepuh

Min son är 3,5 år och precis passerat 15 kg strecket. Dock har han varit sjuk mycket under 1,5 års tid så nu när han är frisk har han gått upp 4 kg på 9 månader.

• Kiira

När min tös var på 18 månaders kontroll för två månader sen vägde hon 14 kilo o var 86 lång. barnmoskan påpekade hennes vikt rätt mycket men jag tycker att hon är helt lagom. hon e rejäl och har alltid varit det. Hon äter inte heller så mycket. rätt kräsen är hon...

• Busbellan

Om vikten är mycket eller inte beror ju även rätt mycket på längden
    Men om jag tänker på hur en "normalstor" 2-åring brukar vara så tycker jag inte 15 kg låter jättemycket. Visst, lite mullig kanske, men absolut inte tjock.
    Jag har en ganska nätt snart 2,5 åring som är 93 cm lång och väger 12 kg

Mamma till Nora, August och Ella
  • Miss Lau

Om 15 kg är mycket eller inte beror ju på hur lång hon är. Men generellt sett tycker jag inte att det låter som så jättemycket. Min son vägde 13 kg vid 3-årskontrollen (var 93 cm lång) men han är å andra sidan inte så jättestor. Nu fyller han snart 4 år och jag tror han väger ca 17 kg.

• Birgitta L

Svar till Hippie Jo:

Det låter som en helt normal vikt. Barn i den åldern kan väga mellan 9-16 kg i förhållande till en längd av 76-100 cm. Det är endast om barnet avviker kraftigt från det som man ska tänka på eventuella åtgärder.

• Vildblomman

min son är 3½, och väger 16 kg.

så jag tycker inte alls ditt barn är tjockt... lyssna inte på andra. barn bör var lite mulliga tycker jag. de har något av ta utav om de skulle bli sjuka.. :)

• lisadragon

Enda man ska hålla är väl att inte erbjuda kakor/godis/läsk/saft osv. Tycker inte din dotter verkar vara överviktig eller tjock, självklart ska barnen ha lite att ta av om dom blir sjuka vilket är bra. Min pojk ligger högre på längdkurvan än viktkurvan och det märks när han blir sjuk och inte vill äta ordentligt på några dagar, kinderna sjunker in men han tar igen det efter ett tag.

Men att hon äter och gillar mat samt grönsaker är väl jätte bra! Bry dig inte om vad andra tycker men se upp för sötsaker osv :), det är ändå inget som vi människor/barn behöver. Frukt och grönsaker är kanon!!

• KretaJo

På 2-årskontrollen var hon 87 cm och vägde 14,5, och hon har lagt på sig en del sedan dess men är kanske inte uppe i 15 egentligen, men däromkring.

På den generella kurvan ser jag att 87 cm är exakt på normalstrecket, medan vikten är exakt på toppstrecket, alltså maxat. Så hon drar ju lite i överkant, även i jämförelse med sin längd.

Jag brukar försvara henne med att hon har en robust "stomme", hennes huvudomfång var 48 cm på kontrollen vilket är ganska stort.

Hon är en glad skit, inte så värst aktiv utan egentligen en liten latmask. Älskar gottis gör hon och det är så himla svårt att hålla det undan henne. Så fort vi går in i affärer här i byn bjuder de på karameller, croissanter och choklad m m. Då har jag inte hjärta att slita det ifrån henne. Vissa har jag sagt till att inte bjuda henne på grejer, men de gör det ändå.

I övrigt gillar hon både frukt och grönsaker och idag har hon satt i sig en hel tallrik med sniglar (de smaklökarna kommer inte från mig kan jag lova!)!

Hon sover också mycket, snittar 14 timmar per dygn.

Ni menar alltså att jag inte ska bry mig om vad de säger? Bara försöka hålla henne borta från snask (hon äte r inte mycket snask nu heller, men ändå).

Jobbigt bara att folk slänger ur sig kommentarer om jag försöker få i henne sista tuggan av maten "låt henne vara, hon behöver ju inte direkt mer mat!". Suck vad trött jag blir. Tänk när lillan kommer börja uppfatta och förstå dessa kommentarer. Nä, då börjar jag nog klappa till folk som inte kan bita sig i tungan.

• lisadragon
    KretaJo skrev 2009-11-18 15:03:47 följande:
    På 2-årskontrollen var hon 87 cm och vägde 14,5, och hon har lagt på sig en del sedan dess men är kanske inte uppe i 15 egentligen, men däromkring.På den generella kurvan ser jag att 87 cm är exakt på normalstrecket, medan vikten är exakt på toppstrecket, alltså maxat. Så hon drar ju lite i överkant, även i jämförelse med sin längd. Jag brukar försvara henne med att hon har en robust "stomme", hennes huvudomfång var 48 cm på kontrollen vilket är ganska stort. Hon är en glad skit, inte så värst aktiv utan egentligen en liten latmask. Älskar gottis gör hon och det är så himla svårt att hålla det undan henne. Så fort vi går in i affärer här i byn bjuder de på karameller, croissanter och choklad m m. Då har jag inte hjärta att slita det ifrån henne. Vissa har jag sagt till att inte bjuda henne på grejer, men de gör det ändå. I övrigt gillar hon både frukt och grönsaker och idag har hon satt i sig en hel tallrik med sniglar (de smaklökarna kommer inte från mig kan jag lova!)!Hon sover också mycket, snittar 14 timmar per dygn. Ni menar alltså att jag inte ska bry mig om vad de säger? Bara försöka hålla henne borta från snask (hon äte r inte mycket snask nu heller, men ändå).Jobbigt bara att folk slänger ur sig kommentarer om jag försöker få i henne sista tuggan av maten "låt henne vara, hon behöver ju inte direkt mer mat!". Suck vad trött jag blir. Tänk när lillan kommer börja uppfatta och förstå dessa kommentarer. Nä, då börjar jag nog klappa till folk som inte kan bita sig i tungan.
    Där kan det vara farligt, att få i henne sista maten även om hon inte vill ha den. Vi människor känner när magen är mätt och det gör säkert ditt barn med :).
     Farligt med gottis och inaktivitet, men vad sjutton, jag säger som dig! Barn är barn och dom måste få vara lite barnrunda och goá!!
     Synd att folk/butiksägare bara MÅSTE bjuda söta barn på gottis, varför kan dom inte erbjuda ett gott äpple istället..
     Sorry, är jag som är ett hälsofreak..

Det där med snask är ju inte bra för tänderna heller så ännu en orsak att hålla "Lördagsgodis".
     Hoppas du tar till lite skinn på näsan och inte bryr dig, och OM du bryr dig får du göra något åt saken.
     Tycker du själv att hon kanske rör sig för lite så kanske du kan åka och bada nån/några ggr/vecka, springa/leka i lekpark osv. Naturlig aktivitet helt enkelt :).
Svar på tråden Är min dotter för "rund"?