KretaJo skrev 2009-11-18 15:03:47 följande:
På 2-årskontrollen var hon 87 cm och vägde 14,5, och hon har lagt på sig en del sedan dess men är kanske inte uppe i 15 egentligen, men däromkring.På den generella kurvan ser jag att 87 cm är exakt på normalstrecket, medan vikten är exakt på toppstrecket, alltså maxat. Så hon drar ju lite i överkant, även i jämförelse med sin längd. Jag brukar försvara henne med att hon har en robust "stomme", hennes huvudomfång var 48 cm på kontrollen vilket är ganska stort. Hon är en glad skit, inte så värst aktiv utan egentligen en liten latmask. Älskar gottis gör hon och det är så himla svårt att hålla det undan henne. Så fort vi går in i affärer här i byn bjuder de på karameller, croissanter och choklad m m. Då har jag inte hjärta att slita det ifrån henne. Vissa har jag sagt till att inte bjuda henne på grejer, men de gör det ändå. I övrigt gillar hon både frukt och grönsaker och idag har hon satt i sig en hel tallrik med sniglar (de smaklökarna kommer inte från mig kan jag lova!)!Hon sover också mycket, snittar 14 timmar per dygn. Ni menar alltså att jag inte ska bry mig om vad de säger? Bara försöka hålla henne borta från snask (hon äte r inte mycket snask nu heller, men ändå).Jobbigt bara att folk slänger ur sig kommentarer om jag försöker få i henne sista tuggan av maten "låt henne vara, hon behöver ju inte direkt mer mat!". Suck vad trött jag blir. Tänk när lillan kommer börja uppfatta och förstå dessa kommentarer. Nä, då börjar jag nog klappa till folk som inte kan bita sig i tungan.
Där kan det vara farligt, att få i henne sista maten även om hon inte vill ha den. Vi människor känner när magen är mätt och det gör säkert ditt barn med :).
Farligt med gottis och inaktivitet, men vad sjutton, jag säger som dig! Barn är barn och dom måste få vara lite barnrunda och goá!!
Synd att folk/butiksägare bara MÅSTE bjuda söta barn på gottis, varför kan dom inte erbjuda ett gott äpple istället..
Sorry, är jag som är ett hälsofreak..
Det där med snask är ju inte bra för tänderna heller så ännu en orsak att hålla "
Lördagsgodis".
Hoppas du tar till lite skinn på näsan och inte bryr dig, och OM du bryr dig får du göra något åt saken.
Tycker du själv att hon kanske rör sig för lite så kanske du kan åka och bada nån/några ggr/vecka, springa/leka i lekpark osv. Naturlig aktivitet helt enkelt :).