• KretaJo

Är min dotter för "rund"?

Åh, så himla knasigt det känns att ens skriva detta här, jag älskar min dotter mer än allt annat och hon får vara hur tjock hon vill och i min värld är hon ändå sötast av allt, och i mina ögon är hon inte ens "tjock", bara kramgo och lite kompakt kanske. Men jag får ständigt kommentarer om att hon är tjock. Jag lever i en kultur där folk kan säga så öppet utan att man ska "ta åt sig", men jag tar åt mig ändå. Jag tycker att hon är rund och go, som en tvååring kan få vara utan att det är fel, eller att det betyder att hon kommer bli tjock som större barn eller vuxen. Men oj som de är på mig, att hon inte ska få äta så mycket osv. Hon älskar mat, och äter med god aptit, vilket jag har sett som nåt bra, var själv så himla kräsen och är fortfarande.

Hon är 25 månader och väger 15 kilo.

Är det för mycket? Bör jag ändra på något? Eller är det bara en fas som inte innebär något för framtiden?

Så himla dumt alltså...

• Svar på tråden Är min dotter för "rund"?
  • Birgitta L

Svar till Hippie Jo:

Du ska definitivt inte bry dig om vad folk säger! Din lilla är helt normal i sin vikt och längd, lite i överkant i vikt är inget att ens tänka på. Det kan få vara så. Och fortsätt med att försöka få i henne sista tuggan, det är bara bra. Lite snask någon gång då och då det vill ju alla ha och det är också helt ok bara det inte blir alltför mycket.

• KretaJo

Egentligen är situationen aningen mer komplicerad. Jag trugar själv aldrig Elli, hon kan gärna få stanna vid tre tuggor om hon käänner sig nöjd (men oftast blir hon snart gnällig om hon inte får i sig tillräckligt med energi). Grejen är att vi äter lunch varje dag hos Ellis farmor. Hon är en typisk grekisk matmor med tre olika grekiska hemlagade rätter att välja på varje dag, plus alla småsnacks bredvid som sallader, småpajer, hemmagjorda pommes eller tzatziki. Farmorn har ett hjärta av guld men tenderar att visa sin kärlek genom mat. Hon älskar att mata. Hon springer efter barnen med skedar fulla av mat och trugar i dem mat och grejer när de redan för länge sedan ätit "färdigt". Samtidigt sitter då farfar och farfars bror och klagar på henne för att hon övergöder barnen (vilket iofs kanske är sant) och det gör de på det fina sättet genom att säga att "hon väger för fan 50 kilo!", eller "hon är ju tjock, och det är ditt fel!" osv. Jag säger varje dag till svärmor att det räcker men när jag inte ser vet jag att hon är där och stoppar nåt i munnen på min dotter. Från den ljusa sidan bör tilläggas att det i stort sett alltid gäller frukt, grönsaker och rejäl mat. Men ändå. Är man då som min tjej så klagar man inte även om man är mätt utan öppnar munnen och äter vad som stoppas in.

Nu är ju detta ett tillfälle om dagen, men jag är övertygad om att det är där matintaget kanske överdrivs en smula. Samtidigt vill jag inte sluta gå dit för svärmors mat är så himla nyttig och varierad (medelhavsmat), plus all den tid jag sparar!

Jag försöker få Elli att röra på sig, åker nästan dagligen till lekplatsen (där hon helst av allt bara vill sitta och gunga) eller går promenad på stranden (men efter fem min vill hon bli buren) osv. Badhus har vi inte i denna lilla sydkretenska by...

Men jag skiter i det här nu. Hon är faktiskt bara två och inte i närheten av "fet". Lite extra babyhull som sitter kvar bara. Så länge hon lever och äter nyttigt så är det ingen fara. Jag var, när jag tänker efter, ganska rultig själv som barn och jag har inte haft problem med vikten i vuxen ålder.

• nettan75

Finns det inga aktiviteter du kan försöka få med henne i som tex gymnastik eller dans för barn? Nu har väl min dotter "problem" åt andra hållet istället och har alltid legat en eller två kurvor under på vikten och har då hon blivit sjuk blivit rejält tagen och matt vilket jag tror hon hade sluppit om hon hade haft lite mer att ta av..

Tycker din dotter ser jättefin ut på korten!! Alldeles lagom.. Barnrultighet försvinner ju ofta när barnen blir större så länge dom inte är helt stillasittande..

• Birgitta L

Svar till Hippie Jo:

Vad bra att du tog till dig av mitt svar.

Jag vill tillägga sedan jag nu också läst ditt tillägg om farmor att frukt och grönsaker är ju jättebra, liksom rejäl mat, det blir man definitivt inte tjock av utan tvärtom frisk. Det är precis vad små barn behöver.

• Muppmamma

Jag vet vad ont kommentarer om ens barn kan göra. Som förälder tror jag att många av oss är jättekänsliga där. Jag kämpar med att skita i vad andra tycker om mig, mina barn osv.

Jag kollade på dina bilder, jag tycker inte hon ser det minsta tjock ut!
    Om du själv tycker att hon inte borde gå upp så snabbt i vikt (gå upp skall hon ju gör eftersom hon växer) så kanske du får ta ett snack med svärmor Inte lätt jag vet! Försöka aktivera henne genom saker som hon gillar, bada, busa, jagas eller vad det kan vara hon gillar.

• KretaJo

Ja... i mina ögon är Elli det staste som finns. Jag vill inte ha henne på nåt annat sätt än precis så som hon är. Oron kom i omgivningens kommentarer om att hon skulle vara tjock , eller fet. Jag tänkte att jag kanske blivit "hemmablind".

Hon är världens goaste lilla tjej, alldeles perfekt som hon är.

Tack för alla engagerade svar. Nu lägger jag den här oron på hyllan.

• maama

Svårt det där...
    Jag har två barn. En pojk som hade mjölkallergi som 4mån- 3 år och som under den tiden abskydde mat då han förknippade det med matont.

Sen fick jag en flicka som älskat allt från bröstmjölk i mängder till all annan mat i mängder. Hon blir snart 3år men på 2,5 årskontrollen fick jag banner av ssk eftersom hon var rädd att min dotter skulle utveckla fetma om hennes matintag fortsätter. Hon var då 89cm och vägde 14,3 kg.

Vet att hon är rund och har väl varit lite väl "snäll" med extra smörgås, välling osv. Först tyckte jag att ssk överdrev och var halvknäpp. När jag kom till förskolan med de nya kostråden vi fick, så trodde personalen att det var ett skämt. De frågade om ssk varit på kurs ;).

När jag smält infon, så bestämde jag mig ändå för att ta hennes råd på allvar. Tänk om min prinsessa utvecklar fetma och jag som förälder inte har "ingripit"?

Drog in på 20- vällingen, bara 1 smörgås( 2 halvor), endast lördagsgodis. (Givetvis får hon godis, saft om det är kalas). Vatten eller mjölk till middag. Normala portioner mat och ev frukt el knäckebröd till, som hon iof oftast tackar nej till.

Jag säger inte att det finns något rätt och fel och givetvis vill man sitt barn det bästa och göra dem glada osv... men en två- treåringvet ju inte vad som är det bästa i matväg, även om det skär i hjärtat att inte tillåta dem vissa saker...

• KretaJo

Maama:

Din dotter är alltså ett halvår äldre än min, ett halvt kilo lättare och två cm längre. Och ssk reagerade så hårt!

Jag förstår att du har omvärderat hennes matintag, och blamar dig inte alls. Men samtidigt måste jag säga att jag tycker att ssk överdrev.

Gjorde hon inte?

HUr mycket välling är förresten normalt att dricka? Elli dricker tre flaskor om dagen, som minimum. Kanske det är för mycket?

• lisadragon

Såg bilderna på din tös och om hon blir kallad tjock så är det nåt tokigt! För hon är inte ett dugg "tjock", fullt normalstor och super söt!!!!

Ta inte åt dig när någon säger så men jag håller fast vid att akta för sötsaker ändå! Tänk på tänderna och det är inte bra med gottis för kroppen, nån gång ibland men inte för mkt.

Jag förstår dig till fullo när farmor matar ditt barn och inte lyssnar, jag har själv börjar bli riktigt less av att gå och fika hos mina morföräldrar som inte kan "låta bli" att ge honom kakor *suck*..
     Verkligen jätte svårt men jag säger ifrån till slut, droppen rinner över men dom glömmer fort..

Det är väl jätte bra att ni får mat hos farmor och varierad kost detsutom, kanon ju!!

Välling i sverige är väl max 3 välling/grötmål /dag som gäller?
     Är vad jag hört/läst, att man inte ska ge gröt eller välling mer än 3 gånger /dag för att barnen helst ska äta vanlig mat mest, ni som kan det får rätta mig!

Jag ger sonen välling morgon och kväll men funderar på att ta bort morgonmålet, han dricker ju ändå bara nån deceliter och kan lika gärna äta frukost med mig..

Och som sagt, din dotter är jätte fin! Ta inte åt dig det minsta av dumma kommentarer, ifrågasätt istället lite fint varför dom säger så, jag tycker inte det stämmer.

• KretaJo

Ni har rätt, så där väldigt rund är hon faktiskt inte. Det är nog så att i grekland, där vi bor, så är kulturen så annorlunda. Folk vräker ur sig vad som helst utan eftertanke, dottern kallas också ofta "tjockis" av sina släktingar då de andra kusinerna har kommit ut ganska smala. Hon äter ju nyttigt även om det slinker ner en karamell då och då, men det är väl ingen större fara egentligen.

Gosemusman min. Visst är det svårt att veta vad man bör/kan skydda sina barn mot? I detta fall är det nog mer tanklösa tungor hon behöver skydd mot, inte mat.

• KretaJo

Guld gossarnas Super Mamma skrev 2009-11-19 21:17:22 följande:

www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har_b.../ Kolla här så ser du att det inte är så jätte mkt mer än Mitten kurvan,är ju ingen fara alls,du hittar även längd kurvan där om du vill kolla. Ang välling så lät det ju lite i överkant då man är så pass gammal.  min är 21 månader och dricker max 100ml/dag.
    Denna kruva är betydligt generösare än den grekiska. Här ligger maxvikten för en tvååring på 18 kilo, den grekiska ligger på 15. Det är ju skitstor skillnad. Men jag är inte förvånad, det är Grekland i ett nötskal. Konstigt, kan man tycka, att Grekland då har flest överviktiga barn i hela Europa. Fast det kanske är logiskt egentligen, om de räknar övervikt så mycket hårdare än vi gör?
  • gryning2

Min 2-åriga son älskar mat och är också "rund och go". Han väger säkert mellan 15 - 15,5 kg nu (har inte vägt honom på ett tag). På längden är han på normalkurvan, men har legat en kurva över normal på vikten ända sedan födseln. Jag har aldrig fått höra någonting negativt från BVC angående detta, alltid bara positivt. Vad jag har fått lära mig är det först efter 3-4 års ålder som man på allvar behöver börja fundera om barnet är kraftig/överviktig. Självklart ska man fundera över hur mycket sötsaker barnet äter och dricker, men inte justera vad det gäller vanliga maten så länge barnet är så litet. Jag försöker vara restriktiv med fika och sötsaker till min son, men för övrigt så oroar jag mig inte. Försöker se till att han är ute och leker varje dag också, att han inte bara blir sittande stilla. Är det så att han fortfarande skulle gränsa till att vara överviktig om 1-2 år får man ta tag i det då och kanske minska på portionerna etc. Men man ska inte jaga upp sig över ett så litet barn. Min sambo var groteskt fet som spädbarn/småbarn men är smal som en pinne nu, samma sak med hans syster. som gränsar till underviktig nu som vuxen.

• bonnieloveskim

Låter som min lilla rulta!

matglad och glad i allt gott

men som ovanstånde säger så är det bra för tänderna och för framtiden att inte vänja vid att äta gottis varje dag utan begärnsa det till 1-2 dagar i veckan.

Sen kan det vara bra att hon får röra sig mycket, hitta ett ställa där hon kan rusa av sig all energi för aktivitet är bra och då är det också skönare att koppla av hemma.

Min lilla rusar hela dagana ute och inne, sen hemma efter jag hämtat på dagis blir det slappa i soffan ett tag.

• Aros

Klart att din dotter är tjock jämfört med en del andra barn, och smal mot andra. Stirra dig inte blind på vad vågen visar utan kolla istället på hur hon mår. Orkar hon springa lika snabbt och hålla igång lika länge som sina jämnåriga? Ja då är det förmodligen ingen fara. Men hamnar hon ofta lite efter och vilar mer, ja då kan ni behöva ta tag i vikten. Dels genom att se över maten och dels genom att aktivera henne mera (gymnastik, simning, dans osv).

Min äldsta son är åt andra hållet. Han är nyss fyllda 5 och väger drygt 17 kg. Han har gått upp knappt 1 kg sista året. Men har är supersnabb (springer igrån de flesta andra på fotbollsträningen) och väldigt aktiv. Så varken vi eller hans läkare plus bvc tycker att det är någon fara. Samt att både jag och hans pappa var väldigt smala som barn. Kanske samma för din dotter - hur såg du och hennes pappa ut som små?

• bonnieloveskim
    bonnieloveskim skrev 2009-11-20 13:54:37 följande:
    Låter som min lilla rulta! matglad och glad i allt gottmen som ovanstånde säger så är det bra för tänderna och för framtiden att inte vänja vid att äta gottis varje dag utan begärnsa det till 1-2 dagar i veckan.Sen kan det vara bra att hon får röra sig mycket, hitta ett ställa där hon kan rusa av sig all energi för aktivitet är bra och då är det också skönare att koppla av hemma.Min lilla rusar hela dagana ute och inne, sen hemma efter jag hämtat på dagis blir det slappa i soffan ett tag.
    med ovanstånde talare menade jag inlägg 10.
  • Dr Mupp

Nu finns det inga BMI kruvor för 2,5 åringar, men om man räknar 87 cm och 14,5 kg på treåring så är det övervikt och nästan på gränsen till fetma.

Kan ju säga att min snart 3 åring väger 15 kg och är närmare 100 cm lång och han är normaltviktig.

Man pratar dock inte om övervikt hos barn under 3 år (det är därför det bla inte finns BMI kurvor för så små, men du bör helt klart ha koll på hennes intag av sötsaker. Det spelar ingen roll om affären bjuder på gotter, det är ditt ansvar att se till att hon äter sunt och det är inte synd om henne för att hon inte får i affären.

• Flisan79

Låter helt normalt för mig.

Min dotter gick upp i vikt så bra av amningen att hon vid 1 år vägde 13,5 kg. Nu är hon 2 år och 8 månader och väger ca 14,5. Samma vikt som för 1 år sedan. Hon har helt enkelt planat ut själv. Vi har aldrig fått bannor för det på BVC men de sa att hon bör försöka ligga inom "normal" gränsen innan hon är 4 år. Efter det säger de att det kan bli svårare att bli av med och att man då lättare blir överviktig som vuxen.

Svar på tråden Är min dotter för "rund"?