Egentligen är situationen aningen mer komplicerad. Jag trugar själv aldrig Elli, hon kan gärna få stanna vid tre tuggor om hon käänner sig nöjd (men oftast blir hon snart gnällig om hon inte får i sig tillräckligt med energi). Grejen är att vi äter lunch varje dag hos Ellis farmor. Hon är en typisk grekisk matmor med tre olika grekiska hemlagade rätter att välja på varje dag, plus alla småsnacks bredvid som sallader, småpajer, hemmagjorda pommes eller tzatziki. Farmorn har ett hjärta av guld men tenderar att visa sin kärlek genom mat. Hon älskar att mata. Hon springer efter barnen med skedar fulla av mat och trugar i dem mat och grejer när de redan för länge sedan ätit "färdigt". Samtidigt sitter då farfar och farfars bror och klagar på henne för att hon övergöder barnen (vilket iofs kanske är sant) och det gör de på det fina sättet genom att säga att "hon väger för fan 50 kilo!", eller "hon är ju tjock, och det är ditt fel!" osv. Jag säger varje dag till svärmor att det räcker men när jag inte ser vet jag att hon är där och stoppar nåt i munnen på min dotter. Från den ljusa sidan bör tilläggas att det i stort sett alltid gäller frukt, grönsaker och rejäl mat. Men ändå. Är man då som min tjej så klagar man inte även om man är mätt utan öppnar munnen och äter vad som stoppas in.
Nu är ju detta ett tillfälle om dagen, men jag är övertygad om att det är där matintaget kanske överdrivs en smula. Samtidigt vill jag inte sluta gå dit för svärmors mat är så himla nyttig och varierad (medelhavsmat), plus all den tid jag sparar!
Jag försöker få Elli att röra på sig, åker nästan dagligen till lekplatsen (där hon helst av allt bara vill sitta och gunga) eller går promenad på stranden (men efter fem min vill hon bli buren) osv. Badhus har vi inte i denna lilla sydkretenska by...
Men jag skiter i det här nu. Hon är faktiskt bara två och inte i närheten av "fet". Lite extra babyhull som sitter kvar bara. Så länge hon lever och äter nyttigt så är det ingen fara. Jag var, när jag tänker efter, ganska rultig själv som barn och jag har inte haft problem med vikten i vuxen ålder.