Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (annelie)

Fladder i bröstet

Hej!

Jag känner ibland ett fladder i bröstet och en konstig känsla upp mot halsen. Den konstiga känslan påminner lite om att tappa andan om ni förstår. Vet ni om detta är farligt?

Jag blir jätteorolig varje gång och får ångest och blir rädd att det är hjärtat som håller på och stanna. Har varit på väg till akuten på sjukhuset flera gånger men känner mig fånig.

Ska nog ringa läkaren imorgon bitti men vet inte om jag kommer att kunna somna, är så orolig.

• Svar på tråden Fladder i bröstet
  • Grizelda

En kompis till mig hade något liknande, och det var matsmältningsbesvär, sa de på vårdcentralen. Tror han fick det av att stressa, äta fort och slarvigt, och så vidare. Det är säkert ingen fara, men kontakta vårdcentralen imorgon.

• Anonym

Anonym (annelie) skrev 2009-11-17 22:49:57 följande:

Hej! Jag känner ibland ett fladder i bröstet och en konstig känsla upp mot halsen. Den konstiga känslan påminner lite om att tappa andan om ni förstår. Vet ni om detta är farligt? Jag blir jätteorolig varje gång och får ångest och blir rädd att det är hjärtat som håller på och stanna. Har varit på väg till akuten på sjukhuset flera gånger men känner mig fånig. Ska nog ringa läkaren imorgon bitti men vet inte om jag kommer att kunna somna, är så orolig.
    Är du säker på att det inte är ångest du upplever?
  • Anonym

Det låter som ångest, och det kan förvärras av att du oroar dig när det händer så att det blir som en ond cirkel.

Jag får såhär, fladder i bröstet och liksom svårt att dra in luft när jag har det jättestressigt i mitt liv (har även posttraumatisk stress).

Nu har jag börjat på yoga och mindfulness där lär vi oss bl.a att andas rätt och ända ner i magen. Så när jag känner detta "fladder" brukar jag ta ett djupt andetag, hålla andan och andas ut all luft ända från magen några gånger.

Prova det, kanske det hjälper (Jag har även läst på om hjärtflimmer, men det var inte såna symptom på det).

• gamlingen

Dessa symptom kan ha olika orsaker.
    Om du inte kan somna i natt, tycker jag att du ska ringa till sjukvårdsupplysningen. De kommer att ställa rätt frågor och du får veta hur du ska göra. Det kommer att kännas mycket bättre när du fått tala direkt med någon som kan mycket.

• Anonym (annelie)

tack så jätemycket för era svar och råd!

Kom inte iväg till vc idag. Blir nog på fredag.

Det kan vara ångest eller dubbelslag eller en kombination, det har jag tänkt på.

• Anonym

Anonym (annelie) skrev 2009-11-18 16:06:22 följande:

tack så jätemycket för era svar och råd! Kom inte iväg till vc idag. Blir nog på fredag. Det kan vara ångest eller dubbelslag eller en kombination, det har jag tänkt på.
    Dubbelslag på hjärtat? Jag har det, det är ju ofarligt och man känner inte speciellt mycket av det, har svårt att tro att det skulle påverka dig såpass.

Bra att du kommer iväg till vc, lycka till!
  • Anonym (rädd)

Oj detta var en gammal tråd jag hittade, har exakt samma besvär och tänkte skriva ett inlägg om detta men nu hittade jag ju redan en, så jag väcker den till liv igen.

Som sagt började för 2 veckor sedan ungefär får fladder i halsen och i bröstet, och känns som hjärtat går i otakt under tiden precis som du beskriver det, och är nu livrädd. Det kommer jätte ofta vilket gör att jag inte vågar somna längre, obehagligt att ta det lungt, eftersom man känner det mer då.
    Livrädd att jag ska ha något hjärtfel. Lider av ångest sen många år tillbaka, alltid haft hjärtklappning och extra slag, men detta är något nytt. Usch jag är så rädd. Har gjort ekg för ett par år sedan. Men det är ingen vidare tröst nu.
    Någon mer som har det såhär??

• Anonym (annelie)

Hej

Jag undviker både vila och ansträngning. Bäst är något mellanting för att undvika obehag i bröstet. Jag tror i och för sig att jag känner efter lite för mycket och att det är ångest och eventuellt något matsmältningsproblem för min del, typ magkatarr ibland.
    Men jag tycker du kan kontakta vården och be om nya undersökningar.
    Jag står i kö för arbets-EKG och 24-timmars-EKG nu i alla fall.
    Lycka till! Jag vet att det är skitjobbigt! Kram
  • Anonym (annelie)

Har fortfarande detta. När det fladdrar till så känns det som om jag ska svimma och tappa andan men det känns bara en halv sekund eller något sånt och sedan är det bra. Jag känner också ibland att jag har svårt att andas, som om det knyter sig i bröstet. Alt detta är verkligen skitläskigt. Jag har kontaktat läkare och jag väntar på ytterligare undersökningar men det är verkligen jobbigt att vänta i månader när man är livrädd!

• Hansson78

Nästa gång du får känslan, sätt fingrarna på halsen och kolla om det är pulsen som är konstig. isf är det nog bara "dubbelslag" hjärtat hoppar över några slag och snabbar på några slag

• Phantomen1982

Hej,

Tråden är lite gammal men hamnade här när jag googlade för egen del. Allt började med att jag i början av året (januari) kände dessa kvävningsanfall vid insomning och ibland i vila. Reagerade till en början kraftigt med hjärtklappning mm men vande mig lite sen då jag tillslut somnade. Senare i början av mars kom en extrem trötthet och sjukdomskänsla. Är fortfarande onormalt trött och energilös vilket är jobbigt. Kan känna vis ostadighetskänsla ibland också.

Någon som känt liknande? Någon som kommit till bot på sina beskrivna problem?

• Anonym (Ida)

Hur gick det för er? Jag har som ni.

Svar på tråden Fladder i bröstet