Inlägg från: Ankissen |Visa alla inlägg
  • Ankissen

Hemlagat!

BabyJia skrev 2009-11-19 12:42:53 följande:
    Ja, vatten dricker hon ju, fast de e ganska lite. Men jag ska ta å ge henne vatten även mellan måltiderna om hon skulle bli hård igen. Nu fick hon ju bajsat efter hon fick katrinplommon å då va de inte så hårt, utan som de brukar va.
    Päronpure funkar super på Ella när hennes avföring är lite torr och hård. Det är dessutom gott...
  • Ankissen
    Winglur skrev 2009-11-19 21:03:38 följande:
    Åh här kommer jag med all sannolikhet att trivas! :) En första fråga; är det någon som gör egen frukt/bärpuré? Typ till gröten...? Min dotter vägrar gröten om det inte är lite fruktpuré i, gärna Mango/banan, men jag funderar på hur det skulle bli att göra egen? Hur blir den att frysa in? Och blir den brun utav banan efter ett tag? Kan man kanske ha i lite citron?
    Päronpuré gör jag, och den blir superbra som upptinad. Den äter Ella både som efterrätt till lunchmålet och som gröttillbehör.
  • Ankissen

Idag käkade Ella sin första lunchportion, som jag ser det. Ett kokt, litet potatis, en tärning fisk, en tärning sås, två tärningar grönsaker. Vi avslutade med tre tärningar päronpuré. Hon verkade tycka det var rejält gott idag oxå. Kör fisk en dag till och sen kyckling tror jag!

• Ankissen

Gröten på kvällen äter Ella alltid upp - en dl och mild havregröt. Matfrisk min dotter kanske?

• Ankissen
    Winglur skrev 2009-11-19 22:51:49 följande:
    Hihi, min dotter heter också Ella! :D Men hur gör ni då? Bara river päron och blandar med vatten? eller bara päron?
    Väldigt tjusigt namn!
    Jag skalar päronen - brukar ta tre, fyra stycken, kärnar ur dem och delar dem i små fyrkantiga bitar. Sen kokar jag dem i lite vatten i några minuter, typ 10 minuter ungefär. Bitarna ska kännas mjuka när man sticker i dem med provsticka. Sen slänger jag ner bitarna och lite av kokvattnet i min mixer och mixar till purén slät. Man kan koka med äpplen med har jag läst, men det har jag inte gjort än eftersom päronpurén är en sån hit.
  • Ankissen
    BabyJia skrev 2009-11-20 22:17:40 följande:
    Hur gjorde ni när de va dags å börja med kött,fisk å kyckling. Gav ni smakisar av de i flera dagar oxå som me grönsakerna? Kan förstå att man tar de försiktigt om nån i famijen har allergi å så, men om ingen har allergi å ens barn tycker den maten e jättegod. Ska man ändå bara ge lite el kan man låta barnet äta de som den orkar å vill ha?
    Jag började med kött, fisk, kyckling maten nu i veckan. Ella har fått en fisk, en fisksås, en potatis och två grönsak i tre dagar, sen anser jag fisken "färdigintroducerad". I morgon kör vi vidare med kyckling. Så jag kör i tre dagar, precis som jag gjort med allt vi testat hittills. Känns dock som om det mer och mer är onödigt ur allergisynpunkt. Det är nog mer att jag vill ge henne en chans att vänja sig vid smaker och konsistenser.
  • Ankissen

Ella är snart sju månader, så hon är ju lite äldre. Höll på en månad med grönsaker och rotfrukter och frukt och sånt innan jag gick över till köttgruppen.

• Ankissen

Jag har lite problem med potatisen. Jag måste puréa den för att Ella ska ta den, annars spyr hon. Men jag tycker den blir så klisteraktig när jag purár den. Hur gör ni? Visserligen blandar jag ju mitt "klister" med kyckling idag, men det känns inte helt 100 ändå...

• Ankissen

Två ska bli tre skrev 2009-11-21 12:47:56 följande:

Jag brukar använda mycket smör, det brukar fungera och sedan späda med lite mjölk eller vatten.
    Häller du i smör och mjölk/vatten innan du mixat, eller när "klistereffekten" redan inträffat?
Svar på tråden Hemlagat!