Inlägg från: Ankissen |Visa alla inlägg
  • Ankissen

Hemlagat!

Två ska bli tre skrev 2009-11-21 12:47:56 följande:

Jag brukar använda mycket smör, det brukar fungera och sedan späda med lite mjölk eller vatten.
    Häller du i smör och mjölk/vatten innan du mixat, eller när "klistereffekten" redan inträffat?
  • Ankissen
    BabyJia skrev 2009-11-21 18:35:32 följande:
    På onsdag e de 4 v sen vi började me grönsaker/rotfrukter, me gröten e de 6 v sen. Hon fick smaka 1 msk av burken med nötkött å de åt hon upp utan nåra som helst miner. Tina oxå upp potatis/broccolipure som jag gjorde häromdan, men de gick ju sådär hon gapa inte lika bra efter de som med smakisen med kött. Hmm...e de ett måste att de ska gå bra me grönsakerna å de innan man börjar me kött mm? Morot e de som hon har tyckt bäst om, sen majs å potatispure gick bra som hon fick tom igår i 3 dagar. De andra har de inte gått lika bra me som hon har smakat på.
    Med första barnet lagade jag ingen egen mat utan körde med burkar. Och Elliot åt aldrig de här basicburkarna - han tyckte det var gott först när han kunde få burkar med maträtter i. Och han är en frisk och stor fyraåring nu, som inte har något problem med maten alls. Misstänker därför att det inte är nån katastrof om de inte äter så mycket av de första smakisarna. Elliot fick jag istället mer eller mindre helamma tills han var 8 månader då han kände för att börja äta.
  • Ankissen
    axnni skrev 2009-11-22 18:52:00 följande:
    Ang potatis: pressa den i potatispress och blanda ut med lite av vattnet, blir jättebra! Idag gav jag min kille en burk med kött för första gången, han mumsade i sig hela burken utan problem!!
    Thanx för tipset! Det ska jag verkligen testa!
  • Ankissen
    fotbollsfru skrev 2009-11-22 20:32:46 följande:
    Jag tänkte mer på det där med mjölkprodukter...när är det OK att äta lite mer än bara en skvätt i matlagningen?
    Jag har för mig att man kan börja med lite mer mjölk i maten när barnen är runt 8 månader. Elliot fick naturell yoghurt till frukost från åtta månader, på rekommendation av bvc.
  • Ankissen
    BabyJia skrev 2009-11-22 20:44:26 följande:
    Så ger man inga mängder av mjölkprodukter så kan de ju inte göra så mycket om dem får kanske lite yoghurt som mellanmål el nåt liknande lite tidigare oxå.
    Har för mig att det fanns mellanmål att köpa på burk med när Elliot var liten som var en blandning mellan skogsbär och yoghurt. Tror inte det skadar.
  • Ankissen
    norgesessan skrev 2009-11-22 20:59:54 följande:
    Den kommer jag ihåg...Smakar apa!! Men barnen delade inte min uppfattning.. Isabelle har smakat havregröt med yoghurt...Fruktansvärt det med Men hon åt det..(den på burk)
    Elliot var helt tokig i den - jag kunde heller aldrig fatta varför. Men det måste ju gå att göra egen fruktyoghurt med - mixa lite frusna frukter eller så och blanda med natuell youhurt?
  • Ankissen
    norgesessan skrev 2009-11-22 21:05:43 följande:
    Ja, jag ger kanel till yoghurten..
    Bara naturell yoghurt med kanel i?
  • Ankissen

Nu har min lilla Ella kommit igång med att äta kött, fisk och kyckling, så väl som alla rotfrukter, grönsaker och frukter som vi provat.

Än så länge har vi inte infört pasta eller ris eller så - är det nästa steg?
    Hur mycket variation måste man ha på rätterna? Räcker det tillsvidare med att ha en kycklingrätt hon får av, en fiskrätt och en köttfärsrätt? Jag varierar ju t.e.x grönsakerna hon får till, hela tiden.

• Ankissen

Ella har fått en köttfärsröra med vitlök och persilja i tre dagar i rad nu. Hon har även fått en sås till det som jag gjorde av buljong från köttfärskoket och kryddade med timjan och persilja. Hon älskar det! Men det är lite skumt att min sjumånaders dotter luktar vitlök när hon andas...

• Ankissen
    norgesessan skrev 2009-11-26 21:40:22 följande:
    Hemlighet, hade undvikt sånt, för jag har ingen aning om hur mycket det är...Kan ni inte använda torra? Isabelle har också ätit vitlök idag, men det har vi med, så jag luktar inte om hon luktar..
    Jag känner det så tydligt när Ella ligger vid bröstet och ska amma! Och jag har ju då inte ätit vitlök, utan lax till lunch, så det känns så klart.
  • Ankissen

Från när kan man ge "rå" frukt? Är så gräsligt trött på att koka päronpuré till Ella, som hon måste få pga trög mage. Men nu måste jag väl kunna ge henne råvivet päron, på det finaste? Hon är sju månader...

• Ankissen
    Loppan11 skrev 2009-11-30 21:41:21 följande:
    Hur gör ni med kött? Har en 6 månaders kille och vi har svårt att få till det där med köttet. Mixar men han känner på en gång om det är smuligt/bitar av tex köttfärs. kokar ni allt kött??
    Jag kokade blandfärs tills den blev "grå", tog bara några minuter och kryddade den med en vitlöksklyfta, persilja och lite timjan tror jag det var. Sen mixade jag den med stavmixern med kokvattnet och fick den helt slät. Gjorde sen en passande sås på buljongen från köttkoket. Ella älskar just den maten.
  • Ankissen

Nu har Ella börjat "matvägra". Hon är förkyld och det måste väl vara därför hon ratar maten? Hon vill bara ha bröstmjölk, och gröten på kvällen går hyffsat. Men lunchmålet är helt meningslöst. Vet inte om jag ska hålla uppe några dagar tills hon blir frisk och bara amma och ge gröten. Man vet ju själv att mat smakar rätt urk när man är tät i näsan.

Tack och lov har vi ammat rätt intensivt även innan, med bara lunchen och gröten som fasta mål, så jag har mjölk att ge henne.

• Ankissen
    jessican skrev 2009-12-02 22:22:37 följande:
    Måste fråga er om hur mycket vatten era små dricker per dag ungefär och hur mycket bröstmjölk/ersättning dricker de?
    Ella äter/dricker så här när hon är frisk:
    07: amning
    09: amning
    12: lunch, två isbitar kött/fisk/kyckling, ett litet potatis, två isbitar grönsaker. Fruktpuré till efterrätt. Till detta dricker hon gärna ur sin pipmugg som är jättespännande.
    16: amning
    18: gröt med fruktpuré. Till detta har hon inte druckit vatten... Har jag helt enkelt inte tänkt på, men det borde hon förstås göra..
    19: amning
    ca 01: amning
    ca 03: amning
  • Ankissen
    norgesessan skrev 2009-12-03 19:56:05 följande:
    Nu har hon lite feber, säkert därför hon inte åt..
    Precis som Ella de senaste dagarna. Och stackaren sätter i halsen hela tiden med, som om det är för trångt där nu med allt slem...
  • Ankissen
    erjo skrev 2009-12-04 19:04:18 följande:
    ok men jag kokar en hel potatis varje dag och den äter han upp med 1 bit kött och 1 bit grönsak, ska kanske ha mer grönsaksbit och mindre potatis då. tack!
    Jag ger Ella ett litet potatis, en kött/fisk/fågel (ibland 2, men nu är hon förkyld), en sås, och två grönsak. Till detta tre fruktpure
  • Ankissen

Så här äter Ella, 7½ månad gammal:

Frukost: amning
    Mellis: amning
    Lunch: två isbitar kött/fisk/kyckling, ett potatis, två isbitar grönsaker och färsk frukt eller fruktpuré.
    Middag: amning
    Kvällsmat: gröt (fabriksgröt)
    Nattamat: amning x antal gånger beroende på dagsform...

Ibland, om vi inte hinner med att t.ex. äta lunch så switchar jag lunchen och middagen för Ella och ammar till lunch istället.

• Ankissen
    BabyJia skrev 2009-12-17 19:37:11 följande:
    Okej...nu fick hon bajsat å mycket riktigt så kom de en klump, så hård va hon. Vill ju kunna ge henne den gröten eftersom hon tycker om den, men ska prova å ge päron el plommon efter de att hon får den gröten å hoppas att magen kan hålla igång på de viset.
    Lägg några teskedar olja i gröten - det kan smörja upp tarmen. Jag ger det åt Ella. Sen blandar jag alltid gröten med plommon eller päron. Till lunch får hon kiwi - det är oxå lösande.
  • Ankissen

Norgesessan: När du säger att dottern äter 6-8 isbitar inkluderar du potatis i det med, eller är det 6-8 bitar + ett potatis?

Svar på tråden Hemlagat!