Hemlagat!
Två ska bli tre skrev 2009-11-21 12:47:56 följande:
Två ska bli tre skrev 2009-11-21 12:47:56 följande:
Nu har min lilla Ella kommit igång med att äta kött, fisk och kyckling, så väl som alla rotfrukter, grönsaker och frukter som vi provat.
Än så länge har vi inte infört pasta eller ris eller så - är det nästa steg?
Hur mycket variation måste man ha på rätterna? Räcker det tillsvidare med att ha en kycklingrätt hon får av, en fiskrätt och en köttfärsrätt? Jag varierar ju t.e.x grönsakerna hon får till, hela tiden.
Ella har fått en köttfärsröra med vitlök och persilja i tre dagar i rad nu. Hon har även fått en sås till det som jag gjorde av buljong från köttfärskoket och kryddade med timjan och persilja. Hon älskar det!
Men det är lite skumt att min sjumånaders dotter luktar vitlök när hon andas...
Från när kan man ge "rå" frukt? Är så gräsligt trött på att koka päronpuré till Ella, som hon måste få pga trög mage. Men nu måste jag väl kunna ge henne råvivet päron, på det finaste? Hon är sju månader...
Nu har Ella börjat "matvägra". Hon är förkyld och det måste väl vara därför hon ratar maten? Hon vill bara ha bröstmjölk, och gröten på kvällen går hyffsat. Men lunchmålet är helt meningslöst. Vet inte om jag ska hålla uppe några dagar tills hon blir frisk och bara amma och ge gröten. Man vet ju själv att mat smakar rätt urk när man är tät i näsan.
Tack och lov har vi ammat rätt intensivt även innan, med bara lunchen och gröten som fasta mål, så jag har mjölk att ge henne.
Så här äter Ella, 7½ månad gammal:
Frukost: amning
Mellis: amning
Lunch: två isbitar kött/fisk/kyckling, ett potatis, två isbitar grönsaker och färsk frukt eller fruktpuré.
Middag: amning
Kvällsmat: gröt (fabriksgröt)
Nattamat: amning x antal gånger beroende på dagsform...
Ibland, om vi inte hinner med att t.ex. äta lunch så switchar jag lunchen och middagen för Ella och ammar till lunch istället.
Norgesessan: När du säger att dottern äter 6-8 isbitar inkluderar du potatis i det med, eller är det 6-8 bitar + ett potatis?