Inlägg från: norgesessan |Visa alla inlägg
  • norgesessan

Hemlagat!

Imorgon er isabelle 10 månader, kyckling har jag gett opuread ibland, bland annat idag. Vi åt ugnsbakad (i aluminiumsfolie) kycklingfile med lök, och broccoli, sen ris til det... Vi andra åt påssås, så Isabelle fick lite av smöret som sås. Jag tärnade kycklingen, broccolin och löken. Hon fick en skjed till, och gjorde iallafall som man ska göra, men det var ju inte mat på den...Annars åt hon med händerna, och jag skyfflade in brevid.. Hon tyckte om maten ialalfall...Jag kryddade med peppar, paprikapulver, vitlökspulver (hade ingen vitlök), cayennepeppar och oregano..(Hade tomatskivor också, men dom åt vi andra upp...var inte så många )

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • norgesessan

Isabelle skulle äta samma som oss, potatis och fiskbullar i vit sås (hällde av buljongen och sköljde, och gjorde egen bechamelsås), och morot...Men hon smakade inte ens...
    Jonathan åt häller inget...
    Isabelle fick en flaska ersättning så hon får nåt i sig iallafall (hon får välling till kvällen).

• norgesessan

Nu har hon lite feber, säkert därför hon inte åt..

• norgesessan

Hehe Vi får testa en sak var, och skriva hur det blev Vad ska jag testa? Jag testade förresten att frysa in pasta och ris, men hade nog läst att det gick innan...
    hela ägg har jag och sonen testat....Dom spricker...
    Jag visste det, men sonen visste inte det..

• norgesessan

Har ställt en liten burk med vanlig yoghurt och mandarinklyftor i bitar i frysen...Blir nog inte gott med jordgubb/vanilj yoghurt och clementiner, men jag får kollat konsistensen iallafall

• norgesessan

vi ger en isbit ris eller pasta, 2 kött, 3 sås, och 2 grönsak. Det passar min lilla fröken perfekt. Idag åt hon pytt i panna, det tyckte hon om...(egengjord, så inget salt.)

• norgesessan

Det låter bra. Äter han det tort, eller får han nåt såsigt till? (sås/smör)

• norgesessan

Fotbollsfru, hann inte kolla hur yoghurten med frukt blev....Stora sonen åt upp den frusen....

• norgesessan

Äntligen äter Isabelle igen, hon har varit sjuk, så det har nästan bara åkt ner ersättning, välling och gröt.
    Rostbiff, ärtor/majs/paprika, ris och sås blev det...(5 terningar sammanlagt). Klementinbitar till efterrätt.

• norgesessan

Clementin;  jag tar inte bort skinnet, bara delar klyftarna i 3-4 delar beroende på storlek, sen håller jag mig till max 4 klyftor för säkerhets skuld..

• norgesessan

Isabelle har ätit macka (fast bitar, 1x1 cm) rätt så länge nu...Kanske från 7 månader eller nåt..
    Nu (11 månader) får hon en dubbelmacka (en som jag viker) med smör, men då brukar hon bara leka...Mjuka bullar kan hon ockå äta.

• norgesessan

Mjölk i mat går bra, men man ska vänta med mjölk som dryck.

• norgesessan

Kommer inte ihåg måtten på våra kuber längre...men dom är nog normalstora..
    en kött, en pasta/ris, 2 grönsaker och 2-3 sås brukar det bli...sen frukt efter, eller så väntar vi lite med frukten..

• norgesessan

nu ger jag altså 6 kuber mat...Jag använder samma sorts tallrik som när jag ger burkmat, och det är itne så mycket mer i burken än i dom 6 bitarna...Allt förutom såsen är rågade...

• norgesessan

Vet inte hur det blir, men banan är ju bra att söta med....Saftiga päron med...

• norgesessan

Dotter, 10.5 månad.

Natt eller frukost: En flaska Nan3

Frukost: Gröt om erstättningen gick åt under natten.

Lunch: Som regel hemgjord, har ett lager isbitar i frysen; Grytbitar, fisk, morot, ärtor, majs, sås, pasta, ris. Lite olika...Går åt 6-8 terningar, som regel 6. Tar upp lika mycket plats på tallriken som en burk.

Mellanmål: Olika, kan vara macka med smör och frukt.

Middag: Oftast det vi äter, byter ut delar med frysmat när det behövs, eller tar hela målet från frysen, det händer inte ofta..

Kvällsmat: En flaska välling (8 månaders).

Det blir frukt när det passar där emellan...

Mattiderna brukar vara lunch mellan 11 och 12, mellanmål ca. 14, Middag 16:30-17, sen vällingen vid 21 tiden, lite olika...Frukost äter vi när vi vaknar..

• norgesessan

Isabelle får stekt mat, men inte hårdstekt...Blir inga skorpor...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Jessican, hur fungerar muffinformen? Är det lätt att få ut bitarna? Är det en mjuk eller hård?
    Har en hård hemma, kan inte göra muffins diekt i den, har muffinsformar i. (blir ju perfekt form på dom, därför jag använder den til muffin fast jag har pappersformar med...)

Har också tröttnat på isbiterna...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
Svar på tråden Hemlagat!