• UngMorsa

    Gör jag helt fel som inte vaccinerar mina barn eller mig själv?

    Jag är så galet splittrad när det gäller vaccineringen mot H1N1-viruset!
    Redan från första början så sa jag att jag inte skulle vaccinera mig själv eller min barn på 2 år resp. 5 år.
    Biverkningarna sägs ju vara så grymt många så som: sterilitet, neurologiska biverkningar, kramper, överkänslighet och inflammatoriska sjukdomar, osv.
    Jag vet varken ut eller in.
    Ett tag var jag inne på att jag trots allt skulle vaccinera barnen och min själv. Det kändes lite som min skyldighet både mot och själva och gentemot andra.
    Nu säger min magkänsla NEJ!
    Jag skulle aldrig förlåta mig om barnen blev sterila, fick neurologiska problem, kramper eller ännu värre dog. Vaccinet sägs ju inne hålla så mycket gifter.
    Men sen kommer ju tanken, tänk om jag inte vaccinerar dom och dom blir riktigt jäkla sjuka i svininfluensan. Då skulle jag ju inte heller förlåta mig.
    Att dom skulle bli smittade och bli lindrigt sjuka är ju inte det hela världen. Dom flesta klarar sig ju trots allt med att bara bli febrer, hostiga, ont i halsen osv.

    Jag vill fortfarande inte vaccinera barnen men är rädd att jag gör ett stort jäkla misstag!

    Hur ska du göra?

  • Svar på tråden Gör jag helt fel som inte vaccinerar mina barn eller mig själv?
  • glasbubblan

    Ska inte vaccinera mig eller barnen. Brukar inte vaccinera mot säsongsinfluensa heller, och om nu denna influensa inte är farligare än vanlig influensa så ser jag ingen anledning att vaccinera mot svinis.

  • marjalena

    Jag vet faktiskt inte alls vad som är rätt och fel. Ingen annan verkar veta det heller...

    Vi har valt att låta våra barn ta vaccinet och både jag och min man ska oxå göra det.

    Däremot så hörde jag en förälder häromdagen som sa att hon och hennes man efter mycket funderande kommit fram till att låta sina barn ta vaccinet. Men själva skulle de inte ta det....för "man vet ju inte säkert vad vaccinet innebär på lång sikt". Det lät som ett konstigt resonemang i mina öron....

  • Fru U

    Var har du läst om de biverkningarna? På någon trovärdig sida? Knappast!

    Om du gör rätt eller inte kan bara du avgöra men jag tycker att du ska surfa in på trovärdiga sidor innan du beslutar dig, vad du än sen väl väljer att göra.

  • isisisis

    Håller med Fru U helt och hållet.

    Har hört att endel invandrare just hört dessa rykten om biverkningar florera.

  • sweetfia

    Jag ska inte vaccinera varken mig själv eller min son..
    Lita på dig magkänsla, det är den som är rätt!!
    Influensan är ju inge farlig, de vill ju bara vaccinera för att inte samhället ska gå under, och så många som haft den är det bara 8 stycken som har dött..
    Vanlig vinterinfluensa skördar fler liv, och den vaccinerar ju varken jag eller min
    son oss för, så varför vaccinera mot denna som är mildrare ?
    Sen så skulle jag aldrig spruta in en massa gift i kroppen..
    Lycka till hur du än gör!

  • Flickan och kråkan

    Hej!

    Jag har vaccinerat båda mina barn - 6½ månad och 22½ månad. Jag kommer att vaccinera mig själv också när jag får. Anledningen till att vi valt att vaccinera är att det inte finns någonting som på något vis visat att vaccinet skulle vara farligt eller ge biverkningar på längre sikt. Troligtvis blir inte jag som frisk vuxen dödligt sjuk, men jag vill att barnen ska slippa det här. Det är så små att de tillhör de grupper som blir svårast sjuka, riskerar mest efterverkningar och är överrepresenterade vad gäller behov av sjukhusvård. Vi vaccinerar inte heller mot vanlig säsongsinfluens eftersom den inte drabbar små barn lika hårt (a. pga mindre smittorisk = färre sjuka b. den vanliga tränger inte lika långt ner i lungorna).

    Oroar du dig för vaccinet tycker jag att du ska prata med de som verkligen kan det här och inte googla på nätet eller läsa kvällspressen. Så mycket sidor som är ren gallimattias.

    Lycka till med ert beslut.

  • Trill

    Ingen i vår familj vaccinerar sig. Vi är inte rädd för influensan.

  • pingel

    Vi har vaccinerat oss hela familjen. Ingen av oss har fått biverkningar av varken andra vaccinationer eller den här sprutan. Jag är inte beredd att ta risken att någon av oss drabbas av svår influensa. Är själv egenföretagare och har ingen som kan backa upp mig vid sjukdom.

  • glasbubblan

    BRA! Vi är banne mig inte många som tänker så... vilket jag tycker är skitkonstigt. De flesta verkar nöja sig med att läsa kvällstidningarnas löpsedlar, eller den värsta skrämselpropagandan i båda lägren.


    sweetfia skrev 2009-11-19 11:06:38 följande:
    Jag ska inte vaccinera varken mig själv eller min son.. Lita på dig magkänsla, det är den som är rätt!! Influensan är ju inge farlig, de vill ju bara vaccinera för att inte samhället ska gå under, och så många som haft den är det bara 8 stycken som har dött.. Vanlig vinterinfluensa skördar fler liv, och den vaccinerar ju varken jag eller min son oss för, så varför vaccinera mot denna som är mildrare ? Sen så skulle jag aldrig spruta in en massa gift i kroppen.. Lycka till hur du än gör!
  • sweetfia

    Fru U skrev 2009-11-19 11:03:12 följande:


    Var har du läst om de biverkningarna? På någon trovärdig sida? Knappast!Om du gör rätt eller inte kan bara du avgöra men jag tycker att du ska surfa in på trovärdiga sidor innan du beslutar dig, vad du än sen väl väljer att göra.
    Finns att läsa på fass.se några av de biverkiningarna ts skriver är ju sällsynta eller ovanliga, men det händer ju. Och vem vet vem som drabbas av dem..
    läs själv!

    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2
Svar på tråden Gör jag helt fel som inte vaccinerar mina barn eller mig själv?