• Christina8109

hur äter era 5 månaders bebisar?

Hej.
    Tänkte höra hur mycket era 5 månaders små knattar äter och vad de äter och hur ofta.....
    Min kille blir snart 5 månader o är känslig mot mjölk produkter så vi kör mjölkfri allt än så länge tills vi får svar på blod proverna om två veckor.
    Min pojkis äter knappt nån ersättning...ca 330ml/dygn
    Han äter ungerfär 2 pureer om dan och gröt 2 ggr om dagen. ( 4 skoper gröt/vatten)

Hur ser era mat rutiner ut?

• Svar på tråden hur äter era 5 månaders bebisar?
  • BabyJia

Min gumma e 4,5 mån om de går bra

Hon äter 5 mål per dygn å 2 av dem bara ersättning. För övrigt äter hon havregröt på morgonen å em/kvällen med fruktpure, oftast får hon i sig drygt en halv port. Lite vatten dricker hon med gröten, nån ersättning vill hon inte ha efteråt. Till lunch får hon pure, fast inte så att hon äter en hel port. Utan litegrann + att jag idag gav henne nåra tsk med mangopure oxå efteråt. Ersättning dricker hon oftast efteråt på luchen, men idag ville hon inte ha.
    Hon fick inte mer än max 2 msk av puren idag, för de va andra dagen idag me den smakisen + nåra tsk med mangopure då. Erbjöd flaskan, men den skulle hon inte ha. Tyckte de blev tok för lite mat för henne, så jag värmde upp 2 "tärningar" ärtpure som hon har fått innan som smakis å då åt hon tills de va typ 1 tsk kvar.
    Hon börjar allt mer å rata flaskan nu efter de att hon har ätit annan mat. Men jag vill inte byta ut lunchmålet helt förrens man kan ha i kött el fisk i maten. Frågan e ju då om man får börja så smått att ha i kött i maten, trots att hon inte riktigt e 5 mån ännu?!

• Christina8109

tack för att du skrev!
    skönt o höra att det inte bara är V som bojkottar ersättningen ;)
    va på barn o medicin idag o frågade just om kött o fisk till de små. det gick bra så länge man malade ner allt då eftersom de fortfarande e så små. känner som du ibland att han inte får i sig tillräcklig med mat när han total vägra äta ersättningen.
    men så länge de går upp i vikt så e det väl okej då. de brukar väl ändå inte gå upp i vikt så mycket nu som de gjorde innan.

• BabyJia

Köpte en 5 månaders burk igår med kalvkött i, hade i tanken då att jag kunde testa de när dottern har testat färdigt majs å potatis som vi började me igår. Så antingen på fredag el lördag så ger jag henne de, hoppas innerligt att hon kommer tycka de blir godare för de har gått sådär med grönsakerna. Å sen att om hon ska fortsätta som idag, att hon inte vill ha ersättning efter lunchen oxå då e de viktigt att hon kan äta mer av maten.

• Tittinis

Min son är 5,5 månader och hans dag ser ut så här:

ca 6.00 Amning
    ca 9.00 Amning
    ca 11.30 Puré (ca 1/2 liten burk, vet inte exakt, gör egen mat)+efterrätt
    ca 14.00 Amning
    ca 16.30 Mild havregröt ( på 3/4 dl vatten) med fruktpuré
    ca 19.00 Amning
    ca 22.00 Amning

• Liiii

Min dotter är 5 månader och äter oxå mjölkfritt hon har reflux och äter ganska dåligt. henneas dag ser ut såhär.

kl 05- 90-150 ml Neocate (oftast hoppar hon över detta mål)
    kl 8- Sinlac gröt på 1 dl vatten
    kl 12- 30-100 ml Neocate
    kl 16 Sinlac gröt på 1 dl vatten
    kl 18.30- 30 90 ml Neocate

Lukas 070530, Linnea 090613
  • Snart vår tur

Min snart 6 månaders dotter:
    07,00 amning
    10,00 amning
    12,00 smakis+amning
    15,00 amning
    17,00 Mild havregröt+amning
    20,00 amning
    02,00 amning
    05,00 amning

• gosnosens mamma

Min skrutt är 8 månader, korrigerat 5 månader ( han föddes 3 månader förtidigt).
    Och hans dag ,med mat ser ut så här:

08.00: en portion med havregröt och katrinplommonpuré, vatten och dricka
    11.00: ersättning Nan 2, 150-200 ml
    14.00: "mat" purè och Nan 2 ( han får inte i sig en hel måltid av purén)
    17.00: gröt (se 08.00 målet)
    20.00: Nan 2 150-200 ml

Tiderna är så klart ca tider! :)

• Mamma till 2 kottar

min på snart 5 mån ammar fritt och får en gröt eller morotssmakis några gånger i veckan. ammningen funkar så bra så vi skyndar långsamt

• sommar2001

Min dotter är 5 mån

8,00-9,00 ammar (små äter, sover 30 min, små äter)
    10,30 gröt på ca 1 dl vätska + amning
    13,00 ammar (liten portion)
    17,00 ammar
    19.30 ammar
    22,20 ammar (stor portion)
    2,30 ammar
    6,00 ammar

Tiderna är ungefärliga med ca 1 timmes differans. Allt hänger på hur morgonen varit..

• Rocky 79

Min dotter är 5.5 månad och hon ammas fritt. På dagarna äter hon ungefär varannan timme. På em/kvällen får hon gröt (smakportion, äter inte upp hela). Denna veckan har vi börjat med smakisar av potatis vid lunchtid.

• havsfru

Min son är 4,5 månader och ungefär så här ser våra dagar ut:

5:00 Ammar
    9:30 Ammar
    12:00 Smakportion grönsakspuré + Ammar
    15:00 Ammar
    18:00 Smakportion banangröt + Ammar
    21:00 Ammar

Amningen fungerar bra, så därför har vi inte velat ge hela portioner av puré eller gröt ännu, även om sonen nog gärna hade ätit lite mer. Tänkte dock ge hela portioner när han blir 5 månader och så smått börja fasa ut amningen.

• Åsa

Mina barn helammades fram till halvåret, fick smaka någon enstaka skedspets av något om de visade intresse.

Tips bara: Blodproverna kommer troligen inte att visa något av värde ang ev mjölkallergi förrän de är över året, innan dess har de vanligen för få allergiantikroppar som kan synas oavsett om de är allergiska eller ej. Innan dess får man gå på reaktioner, eksem m m. Vet inte riktigt varför deras barnläkare väljer att försöka nu ändå. (Båda mina är mjölkallergiker.)

• linnswe21

min kille e nu 4,5 månad...men föddes 1månad för tidigt men börjat ändå me smakisar för ja märkt att NAN2 inte räcker tillräcligt för han ibland.

Typisk vardag för lillkillen:

ca tider såklart:
    06.00 Nan ca 200
    10.00 Mild havregröt med fruktpuré i smakportiner + en halv portion Nan
    14.00 Nan ca 200
    17.00 Smakis: potatis, morot eller majs puré + lite Nan på de
    20.00 Nan+nattning ca 230

Sedan efter 4dagar ungefär brukar ja öka smakisarna men nan förblir samma ett tag till...hoppas ALLA dessa råd duger..mycket att ta in förstår ja sen känner du själv till slut va som passar dig o din bebbe :)

• Christina8109

känns som att det hade varit mycket lättare om man ammade men nu e det tyvärr inte så =(
    Undrar om det e lika mättande med pure än ersättning. Känns fortfarande lite jobbigt att han dricker så lite ersättning. Men men så länge det går upp i kurvan så borde det vara bra.

• TinkyWinky

vi började visserligen med smakisar när han va ca 3 månader, men så här ser ungefär hans dagar ut med maten

hel dagens mat tider beror på när han vill ha morgon ersättningen som kan infalla mellan fem till åtta på morgonen, men utgår från att han äter den vid sex tiden som han för det mesta gör

06:00 - nan1 180ml
    08:00- gröt o fruktpure efter, ers om han ej vill ha gröt
    10:00 - om han e vaken frå han antingen ers eller fruktpure,
    12:00 - pure av antingen, rotfruktspureér eller grönsak med kött i, o fruktpure som efterrött
    14:00 fruktpure eller ers 150ml
    17:30-18:00 sista målet mat gröt eller ers, får han gröt blir det frukpure efter, han somnar n'mligen oifast runt sex då han e en trött grabb men vaknar ändå inte förrän tidigast 5 halv sex för nästa mål.

hn har börjat tycka illa om gröten, hade innan mild havregröt o nu banan gröt men inge favorit ngt av dem längre utan klöks, så nu har han idag fått risgröt med morot o ers istället

☆° ★ Kewin 9/7-09 ★ °☆
Svar på tråden hur äter era 5 månaders bebisar?