• jweiler

Händer detta ofta?

Jag undrar, tillhör detta vanligheten?

Jag och min sambo bestämde oss för att äntligen köpa en teve hos Mediamarkt på avbetalning.
    Allt gick fint, men när sambon skulle visa sitt körkort för säljaren så blev det stopp.
    Körkortet har gått lite sönder, en spricka i kanten och detta ansåg säljaren vara tillräckligt mycket för att han inte kunde använda sig av kortet för att göra kreditansökan.
    Sambon ifrågasatte detta, då han har kunnat använda körkortet förut, men säljaren sa:
    "Även om jag skulle godkänna detta så skulle aldrig dom i kassorna göra det."
    Sambon gick till kassorna och frågade de tre tjejerna som stod där. Dom sa att det inte var någon fara med körkortet, den var tillräckligt hel och bilden syntes ju jätte bra och att sambon skulle gå tillbaka till säljaren och hälsa från dom.

Sambon gick tillbaka, men säljaren var nu upptagen med annat, så sambon sökte sig till en annan. Där ville inte hon heller godta körkortet för den andra säljaren hade varit chef och han bestämde.

Så nu efter allt så blev vi utan en teve och jag undrar.

Händer detta ofta eller hade bara säljaren en riktigt dålig dag?

Känns jäkligt snopet :-/

• Svar på tråden Händer detta ofta?
  • Majakattan

Något sådant har jag faktiskt aldrig hört talas om tidigare. Fy fabian för att bli behandlad så illa. Jag hade nog aktat mig för att handla där fler gånger. Det verkar ju inte som om dom vill ha några kunder.

• LeWi

Det där har aldrig hänt mig iaf.

Fast tur i oturen!
    Nu kan ni spara ihop till TV:n istället för att bli fast med en tråkig kredit

I reject your reality and substitute my own.
  • jweiler
    Majakattan skrev 2009-11-20 15:13:53 följande:
    Något sådant har jag faktiskt aldrig hört talas om tidigare. Fy fabian för att bli behandlad så illa. Jag hade nog aktat mig för att handla där fler gånger. Det verkar ju inte som om dom vill ha några kunder.
    Eller hur. Blev faktiskt riktigt ledsen. Det värsta var att vi var rädda att bli nekade pga. av annat, typ för liten inkomst eller nått sånt. Men att istället bli nekad tackvare ett smått skadat körkort känns riktigt sur.
  • jweiler
    LeWi skrev 2009-11-20 15:13:55 följande:
    Det där har aldrig hänt mig iaf.Fast tur i oturen! Nu kan ni spara ihop till TV:n istället för att bli fast med en tråkig kredit
    Grejen är att skulle vi spara skulle det ta tid, men nu har ju företaget i fråga en kampanj som innebär inga avgifter på 10 månader. Vilket hade varit så bra.
  • whiiiii

Min sambos körkort var nästan helt av och det funkade med den där streckkoden som är där och allt. Han blev aldrig nekad köp eller liknande. Men om körkortet på något sätt är trasigt så är det egentligen ogiltigt. Men när min sambo blev stoppad i kontroll och visade körkortet för polsen sa de bara att det var bra om han bytte ut det, inget mer.. Jag tycker det var larvigt av personalen att neka er..

• Ventress
    jweiler skrev 2009-11-20 15:20:24 följande:
    Grejen är att skulle vi spara skulle det ta tid, men nu har ju företaget i fråga en kampanj som innebär inga avgifter på 10 månader. Vilket hade varit så bra.
    Visst, men ni ska ju betala sen ändå. Kolla hur dyrt det egentligen blir.
  • LaFontaine
    Ventress skrev 2009-11-20 19:27:54 följande:
    Jag måste bara få påpeka att det faktiskt finns avbetalningar helt utan extra avgifter där slutsumman blir precis densamma!
  • Ventress
    Jag måste bara få påpeka att det faktiskt finns avbetalningar helt utan extra avgifter där slutsumman blir precis densamma!
    Ok, ville bara säga att det alltid är bra att läsa det finstilta.
  • logg81

Man får neka ett trasigt legitimation. Det är för kundens skull man gör det...
    Om streckkoden är skadad får man inte godta körkortet.

Men visst är det surt som kund att bli nekad ett köp när man själv vet att allt är i sin ordning.

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Amine

Se det så här.
    Om någon hade förfalskat ett körkort och det stod din id på det, hade du velat att det skulle godkännas då?

ID kort ska vara hela, för din skull, annars är det lättare att dölja en förfalskning genom att "tuffsa till det lite". Så gå tillbaks till affären och tacka i stället för att vara besviken!

• Darling06
    Ventress skrev 2009-11-20 19:27:54 följande:
    Varför "kapa" en tråd och börja tjafsa om avbetalningar när det var körkortet hon frågade om??
    Antar att personen är myndig och kan avgöra själv hur de vill betala på för sätt.
  • Taggtroden

Konstigt! Min makes körkort är baksidan nästan helt borta men kortet och underskiften och streckkoden funkar fint och ingen har sagt något, inte ens polisen när han har blivit stoppad i nykterhetskontroller!
    Men det är nog på olika ställen hur noga de är... men jag menar, ett körkort får ju lätt en liten spricka då det är i plast och används mycket... så noga borde man inte behöva va eller?

• Mummy

Antagligen är det regler "uppifrån" som har med kundernas säkerhet att göra.

• jweiler

Vi gick till ett annat Mediamarkt och samma sak där. Det enda som vi störde oss på var att säljaren sa att även om han hade godkänt det, som han verkligen ville, så hade inte dom i kassorna gjort det. Vilket dom i kassorna sa att dom gjorde.

Bilderna var hela, man såg tydligt att det var han och alla annan information stod tydligt.

Iallafall, han har skickat in efter ett nytt kort och vi hoppas hoppas att vi ska hinna få det innan erbjudandet hos affären går ut.

Vart bara väldigt överraskade eftersom vi aldrig och ingen annan vi kände hade vart med om samma sak.

Tack för alla svar!

• Fredrik1888

Åkte 8 mil för o skaffa boxer på Elgiganten men blev nekad för en liten spricka i körkortet... va fan gör de om de är en spricka allt är läsbart för fan aldrig mer Elgiganten !!

• Mentat

Varför kunde inte kreditupplysningen gälla TS i stället för hennes sambo om nu hans legitimation behövde förnyas?

• Nenne666
    jweiler skrev 2009-11-20 15:08:21 följande:

Jag undrar, tillhör detta vanligheten?

Jag och min sambo bestämde oss för att äntligen köpa en teve hos Mediamarkt på avbetalning.
    Allt gick fint, men när sambon skulle visa sitt körkort för säljaren så blev det stopp.
    Körkortet har gått lite sönder, en spricka i kanten och detta ansåg säljaren vara tillräckligt mycket för att han inte kunde använda sig av kortet för att göra kreditansökan.
    Sambon ifrågasatte detta, då han har kunnat använda körkortet förut, men säljaren sa:
    "Även om jag skulle godkänna detta så skulle aldrig dom i kassorna göra det."
    Sambon gick till kassorna och frågade de tre tjejerna som stod där. Dom sa att det inte var någon fara med körkortet, den var tillräckligt hel och bilden syntes ju jätte bra och att sambon skulle gå tillbaka till säljaren och hälsa från dom.

Sambon gick tillbaka, men säljaren var nu upptagen med annat, så sambon sökte sig till en annan. Där ville inte hon heller godta körkortet för den andra säljaren hade varit chef och han bestämde.

Så nu efter allt så blev vi utan en teve och jag undrar.

Händer detta ofta eller hade bara säljaren en riktigt dålig dag?

Känns jäkligt snopet :-/

Beställ den på nätet istället.
  • hannapersson94

hej, jobbar själv inom handels och säljaren gjorde helt rätt även fast det kanske låter lite löjligt. Enligt lag och de säkerhetsanvisningar vi får måste alla legitimation vara helt utan sprickor och skador för att vara giltliga. Detta för att risken för bedrägeri ökar markant då det är mycket lättare att "fiffla" med ett trasigt legg, tex att öppna upp det genom en spricka och byta bild/information. Det är som sagt endast för kundens säkerhet och trygghet som vi gör detta !

Svar på tråden Händer detta ofta?